فرسودگی شغلی و راهکارهای مبارزه با آن

رابطه استرس و فرسودگی شغلی با مدیریت زمان

استرس تاثیرات مخرب فراوانی بر سلامت روانی دارد. یکی از نتایج استرس طولانی، فرسودگی است:

فرسودگی شغلی در سال‌های اخیر با توجه به افزایش استرس کاری توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

 

استرس و فرسودگی شغلی

استرس و فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی ناشی از:

تفاوت بین خواسته‌های شغلی و منابعی (مادی و احساسی) است که در دسترس یک کارمند قرار می‌گیرد.

فرسودگی اثرات منفی زیادی بر سازمان و همچنین فرد دارد:

  • عدم رضایت شغلی،
  • تعهد سازمانی پایین
  • و ترک شغل

می‌تواند از مهمترین اثرات آن باشد. 

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ استرس و فرسودگی شغلی ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻛﺮﺩ؟

مهم نیست یک کارمند هستیم و یا یک مدیر، همگی با کمبود وقت دست و پنجه نرم می‌کنیم.

استفاده درست از زمان می‌تواند استرس و در نتیجه فرسودگی شغلی را پایین بیاورد.

مدیریت زمان موجب می‌شود:

از زمانِ در دسترسمان بهترین استفاده را ببریم، بنابراین هم به وظایفمان رسیدگی کنیم و هم برای انجام کارهایی که در زندگی دوست داریم، زمان داشته باشیم. 

 

مدیریت زمان برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

مدیریت زمان برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

همانطور که گفته شد:

زمان یکی از عوامل استرس شغلی است و مدیریت زمان در کنترل استرس و فرسودگی شغلی موثر است.

مدیریت زمان می‌تواند از فرسودگی شغلی جلوگیری کند. افرادی که بهتر زمان خود را مدیریت می‌کنند، از زمان بهترین استفاده را می‌برند، به ندرت به کمبود وقت دچار شده و در نتیجه استرس کمتری را تجربه می‌کنند و دچار فرسودگی شغلی نمی‌شوند. بنابراین آموزش مهارت‌های مدیریت زمان باید در دستور کار قرار بگیرد.

آیا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ‌ﺑﻨﺪﻱ با استرس و فرسودگی شغلی رابطه دارد؟

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﺳــﺘﺮﺱ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﻓﺮﺳــﻮﺩﮔﻲ است ﻭ ﻓﺮﺳﻮﺩﮔﻲ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻭ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺑﻴﻦ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﻌﻜﻮﺱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺑﺮﺍﻱ این‌که ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﻛﻮﺗﺎه‌ﻣﺪﺕ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﮔﺮ ﺍﻫﺪﺍﻓﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﻧﻤﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ آن‌ها ﺩﺳﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﺪ، ﺩﭼﺎﺭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﺑﻪ فرسودگی شغلی ﺩﭼﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

(با بهتایم به آسانی برنامه‌ریزی کنید.)

9 علت اصلی فرسودگی شغلی 

1) از بین بردن ارزش‌ها و یا اولویت‌های یک نفر.

زمانی که فعالیت‌هایی را انجام می‌‍‌دهید که برایتان معنادار نیستند، کار کردن به جای تامین انرژی، انرژیتان را می‌گیرد. فردی را که می‌تواند ساعت‌ها بدون آن که متوجه گذر زمان شود کار کند با فردی که هر دقیقه از روز را در انتظار پایان روز کاری می‌گذراند، مقایسه کنید.

2) اجازه می‌دهید انتظارات دیگران نحوه گذراندن زمانتان را مشخص کند.

اگر زندگی فردی که دچار فرسودگی شغلی شده را بررسی کنیم. کشف می‌کنیم که بیشتر اوقات هفته، زندگی او صرف قوانینی می‌شود که دیگران برایش تعریف کردند. او در تلاش است تا انتظارات پدر و مادرش، همسر، فرزندانش و چندین مشتری را برآورده کند. اگر چنین فردی برنامه خود را با توجه به اولویت‌ها و ارزش‌هایش تنظیم کند، انرژی بیشتری به دست می‌آورد. برنامه روزانه خود را مرور کنید برای هر قرار ملاقات، از خودتان بپرسید که نیازهای شما چیست. اطمینان حاصل کنید که هر روز برای یک یا دو موردی که برای شما مهم است، وقت می‌گذارید.

3) به مسائل بیشتر از مقدار واقعی بها دادن.

هنگامی که در وسط یک بحران گرفتارید، مثلا فرا رسیدن مهلت تحویل کار یا اصلاح یک اشتباه، به آسانی خسته و ناامید می‌شوید. با این حال، اگر احساس فشار و استرس کردید، از خود بپرسید که:

  • آیا مسئله‌ای که تهدیدتان می‌کند، به همان اندازه که به نظر می‌رسد، فاجعه بار است؟
  • آیا یک سال بعد کسی این موضوع رابه یاد می‌آورد؟
  • از برخی از همکارانتان احساسشان را در مورد این موضوع بپرسید.

نگاه واقع‌گرایانه به وضعیت دشوار می‌تواند فورا استرس را از بین ببرد. احساس مکرر خستگی و فشار به شما هشدار می‌دهد که نیاز به انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با فرسودگی دارید.

4) بی توجهی به اهمیت این دو موضوع.

استراحت، آرامش. تفریح و استراحت. مهم نیست که از چه کلمه‌ای استفاده می‌کنید، به طور منظم به آن‌ها نیاز دارید. استراحت کردن به طور منظم، بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. تعطیلات منظم موجب، خلاقیت و افزایش انرژی شما می‌شود. به جای این‌که بیشتر کار کنید، با داشتن تعطیلات و استراحت بسیار موثرتر کار کنید.

5) ناتوانی در مراقبت از خود.

کسی که بیش از حد سرش شلوغ است، در حال ساختن عمارت بر روی یک پی پر از ترک است. به طور موقت نتیجه آن یک عمارت زیبا است، اما در نهایت برای تعمیر و داشتن آسایش برای زندگی در آن عمارت باید هزینه زیادی کند!

  • پی زندگی شما چگونه است؟
  • چه غذایی می‌خورید؟
  • چند وقت یکبار؟
  • روزانه چند لیوان آب مصرف می‌کنید؟
  • چند وقت یکبار ورزش می‌کنید؟
  • محیط کاری شما چگونه است؟
  • آیا آرامش بخش است؟
  • چگونه استرس را در زندگی خود مدیریت می‌کنید؟

6) فراموش کردن حس قدردانی.

اگر روی همه مسائل بد تمرکز کنید، به سمت فرسودگی حرکت می‌کنید. چند دقیقه به چیزهای مثبت در زندگی نگاه کنید. بر روی پیدا کردن موضوعی برای قدردانی و حق‌شناسی تمرکز کنید. زمانی که به باشکوه بودن زندگی پی می‌برید، انرژی بیشتری برای مقابله با اتفاق‌های ناگوار در طول مسیر زندگی خواهید داشت.

 

رابطه خوب با همکاران برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

قدردانی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی-min

7) توجه به اهمیت طنز

اطراف خود را با افراد مثبت که می‌توانند از موقعیت‌های مختلف طنز بسازند پر کنید، آن‌ها انرژی شما را افزایش خواهند داد. خنده یک راه موثر برای کاهش استرس است. بیش از حد جدی گرفتن زندگی راهی مطمئن به سوی فرسودگی است. (درباره ایجاد شادی در کارکنان در بهتایم بخوانید.)

8) گرفتار شدن در عادت.

اگر می‌توانید کار خود را در خواب انجام دهید یا در حالی که کار می‌کنید، بخوابید، وقت آن است که همه چیز را تغییر دهید. راهی برای به چالش کشیدن خود پیدا کنید. در صورت امکان، کارها را به ترتیب متفاوتی انجام دهید. راه‌هایی برای بهبود هر مرحله از انجام کار خود پیدا کنید. به کارهایتان از منظر دیگری نگاه کنید: مانند یک کارمند جدید یا یک مشتری ارزشمند.

9) فراموش کردن نقطه ابتدایی.

چرا این حرفه را انتخاب کردید؟ چه چیزی شما را به یک سرگرمی خاص جذب کرد؟ نمی‌توانید به یاد بیاورید؟ چند دقیقه وقت بگذارید تا با احساساتی که در نقطه شروع به شما انگیزه دادند، ارتباط برقرار کنید. شاید احساساتتان تغییر کرده است و شغل یا سرگرمیتان دیگر به شما حس موفقیت نمی‌دهد. با کسی که می‌تواند در پیدا کردن احساساتتان کمک کند، صحبت کنید.

بهتایم

آنچه مسلم است، استفاده مناسب و بهینه از زمان می‌تواند از استرس و فرسودگی شغلی جلوگیری کند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود سازمان‌ها به آموزش و استفاده از مهارت‌های مدیریت زمان اهمیت بدهند، تا بتوانند بهره‌وری را در سازمانشان افزایش دهند. با استفاده از بهتایم به آسانی برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و هدفگذاری کنید و بنابراین با مدیریت موثر زمان از فرسودگی شغلی خود و کارکنانتان جلوگیری کنید.

 

از آخرین مقاله‌های بهتایم در کانال تلگرام بهتایم مطلع شوید.

 

مطالب مرتبط:

 

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
کنترل هزینه پروژه با یک روش ساده و مؤثر
نوشتهٔ بعدی
خستگی شغلي چیست؟ بهترین راهکارهای اجتناب از آن کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست