پرش به محتوا

انگیزه کارکنان – چگونه بدون پول در کارکنان انگیزه ایجاد کنیم؟

چه چیزی بیشتر از پول به انگیزه کارکنان کمک می‌کند؟

وقتی که در مورد کار فکر می‌کنیم، معمولا انگیزه و دستمزد را یک چیز می‌دانیم، اما واقعیت این است که باید مسائل زیادی را به عنوان انگیزه در نظر بگیریم: معنی و مفهوم، خلاقیت، چالش برانگیز بودن، مالکیت، هویت، غرور و غیره.

 

بالا بردن انگیزه کارکنان
بالا بردن انگیزه کارکنان

۱) دیدن ثمره کار، بر انگیزه کارکنان تاثیر می‌گذارد.

مطالعه:

Ariely از شرکت‌کنندگان خواست با استفاده از لگو اجسامی بسازند. مبلغ پرداختی به شرکت‌کنندگان برای هر جسمی که می‌ساختند کاهش پیدا می‌کرد:

۳ دلار برای اولی، ۲/۷۰ دلار برای بعدی، و غیره.

لگوهای ساخته شده یک گروه زیر میز جمع و در پایان آزمایش جدا شدند، لوگوهای گروه دیگر به محض ساخته شدن، جدا می‌شدند.

نتایج:

گروه اول به طور متوسط ۱۱ لگو ساختند، در حالی که گروه دوم تنها هفت لگو ساختند.

حتی با وجود این‌که اولین گروه می‌دانستند کارشان در پایان آزمایش نابود خواهد شد، مشاهده نتایج حاصل از کارشان حتی برای مدت کوتاه برای بهبود عملکردشان کافی بود.

 2) هر چه احساس کنیم قدر و ارزش کارمان را کمتر می‌دانند، برای انجام آن پول بیشتری می‌خواهیم.

مطالعه:

Ariely به شرکت‌کنندگان – دانش آموزان MIT – یک قطعه کاغذ که با حروف تصادفی پر شده بود داد، و از آن‌ها خواست که کاغذی که حرف روی آن با کاغذشان مشابه است، پیدا کنند. هر دور، به آن‌ها پول کمتری از دور قبلی پیشنهاد شد. افراد گروه اول باید نام خود را روی برگه‌ها می‌نوشتند و به متصدی تحویل می‌دادند، متصدی آن را نگاه می‌کرد و قبل از قرار دادن آن در جعبه تشویقشان می‌کرد. افراد گروه دوم نامشان را در برگه ننوشتند، و متصدی ورقه‌های آن‌ها را در یک جعبه قرار داد، بدون این‌که حتی به آن‌ها نگاه کند. برگه افراد گروه سوم بلافاصله پس از اتمام کار پاره می‌شد.

نتایج:

افرادی که برگه‌شان پاره شده بود برای ادامه کار دو برابر بیشتر از کسانی که کارشان تایید شده بود پول تقاضا کردند. افرادی که در گروه دوم کار می‌کردند، همان‌هایی که کارشان نادیده گرفته شد، تقریبا همان پولی را خواستند که افرادی که کارشان پاره شده بود تقاضا کردند.

Ariely می‌گوید:

«نادیده گرفتن عملکرد مردم تقریبا به اندازه این‌که تلاششان را در برابر چشم‌هایشان تکه تکه کنید، بد است.»

خبر خوب این‌که بالا بردن انگیزه کارکنان چندان دشوار به نظر نمی‌رسد و خبر بد این‌که گرفتن انگیزه کارکنان فوق‌العاده آسان به نظر می‌رسد.

۳) هرچه پروژه سخت‌تر باشد، از انجام آن حس غرور بیشتری داریم.

مطالعه:

Ariely به شرکت‌کنندگان کاغذ و دستورالعمل ساخت اشیای پیچیده کاغذی داد. از کسانی که پروژه را انجام دادند، و همچنین ناظران، در پایان سوال شد که این کاردستی را چقدر می‌خرند. در آزمایش دوم، Ariely دستورالعمل‌های برخی از شرکت‌کنندگان را مخفی کرد و در نتیجه یک فرایند سخت‌‌تر و یک کار دستی زشت‌تر حاصل شد.

نتایج:

در اولین آزمایش، سازندگان قیمت محصول را درست برابر ناظران ارزیابی کردند. در آزمایش دوم، نبود دستورالعمل تفاوت بزرگی ایجاد کرد:

سازندگانِ محصولات زشت اما دشوار، ارزش محصول خود را حتی بیشتر از محصولات زیبای گروه اول، می‌دانستند، در حالی که ناظران ارزش این محصولات را کمتر ارزیابی کردند:

ارزیابی ما از کارمان به طور مستقیم با تلاشی که صرف انجام آن کردیم گره خورده است.

(علاوه بر این، ما به اشتباه فکر می‌کنیم که افراد دیگر هم به کارمان همان ارزش را می‌دهند.)

۴) دانستن این‌که کار ما به دیگران کمک می‌کند، انگیزه ناخودآگاه ما را افزایش می‌دهد.

مطالعه:

روانشناس Adam Grant، یک مطالعه در مرکز خیریه تلفنی دانشگاه میشیگان انجام داد که در آن دانشجویانی که از کمک‌های تحصیلی مرکز بهره‌مند شده بودند، به مدت ۱۰ دقیقه با تماس گیرندگان صحبت کردند.

نتایج:

یک ماه پس از آن، تماس گیرندگان ۱۴۲ درصد بیشتر از قبل تماس گرفتند و درآمد ۱۷۱ درصد افزایش یافت. اما تماس گیرنده‌ها انکار کردند که دانشجویان بورس تحصیلی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

احساسات خوب به طور مستقیم به منبع ناخودآگاه انگیزه رفته بودند.

۵) کمک به دیگران باعث می‌شود، بیشتر به دنبال پیروی از قوانین باشیم.

مطالعه:

Grant تحقیق دیگری انجام داد که در آن، یادداشت‌هایی را در ایستگاه‌های شستشوی دست بیمارستان قرارداد. یکبار با این نوشته که:

بهداشت دست مانع از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

بار دیگر با این نوشته:

بهداشت دست مانع از ابتلای بیماران شما به انواع بیماری‌ها می‌شود.

نتایج:

پزشکان و پرستاران در ایستگاه‌هایی که در آن به سلامت بیماران اشاره شده بود، ۴۵ درصد بیشتر از صابون و ضدعفونی‌کننده استفاده کردند.

کمک به دیگران به ما انگیزه می‌دهد.

۶) حمایت از توانایی‌هایمان می‌تواند موجب افزایش عملکرد شود.

مطالعه:

با دانشجویان دانشگاه هاروارد مصاحبه‌هایی انجام شد. در اولین گروه مصاحبه‌کنندگان با لبخند و یا تکان دادن سر صحبت‌های دانشجویان را تصدیق می‌کردند در حالی که در گروه دیگر مصاحبه‌کنندگان دست به سینه و با اخم می‌نشستند.

نتایج:

شرکت‌کنندگان گروه اول به مجموعه‌ای از پرسش‌های متعدد پاسخ‌هایی دقیق‌تر از گروه دوم دادند.

موقعیت‌های استرس‌زا می‌توانند قابل کنترل باشند، بستگی دارد که احساس ما چگونه است:

وقتی فکر کنیم که می‌توانیم کاری را انجام دهیم (همانطور که گروه اول انجام دادند)،آن را انجام خواهیم داد.

زمانی که به توانایی‌هایمان اعتماد داریم، برای عملکرد بهتر در موقعیت‌های چالش برانگیز، انگیزه بیشتری داریم.

۷) تصاویری که باعث احساسات مثبت می‌شوند، ممکن است به تمرکز کمک کنند.

مطالعه:

محققان دانشگاه هیروشیما، دانش‌آموزان را قبل و بعد از دیدن تصاویری از حیوانات کودک یا بزرگسال، مجبور کردند یک وظیفه را انجام دهند.

نتایج:

عملکرد هر دو گروه بهبود یافت. اما هنگامی که شرکت‌کنندگان به تصاویر ناز توله سگ و بچه گربه‌ها نگاه کردند، بهبود ۱۰ درصدی! حاصل شد.

محققان می‌گویند که احساسات مثبت به ما کمک می‌کنند متمرکز شویم و عملکردمان را در یک کار که نیاز به توجه کافی دارد، افزایش دهیم.

روش‌های بالا بردن انگیزه کارکنان

امروزه روش‌های مختلفی برای بالا بردن انگیزه کارکنان وجود دارد چرا که شرکت‌های فعال بسیاری در محیط کسب و کار جهانی وجود دارد. با این حال، استراتژی‌های متداولی در همه سازمان‌هایی که تلاش می‌کنند انگیزه کارکنان را تقویت کنند، وجود دارد. بهترین آن‌ها بر کارایی کارکنان تمرکز می‌کند. ممکن است کارکنانی که در دو واحد مشابه در سازمان هستند انگیزه‌‌های مختلفی داشته باشند. امروزه بسیاری از سازمان‌ها انعطاف‌پذیری در طراحی شغل و سیستم پاداش را باعث بهبود بهره‌وری و روحیه بهتر می‌دانند.

خلاقیت و نوآوری

در بسیاری از شرکت‌ها، کارکنان ایده‌های خلاقانه خود را به مدیریت نمی‌گویند. چراکه تردید دارند، نادیده گرفته شوند و یا تمسخر شوند. تأییدیه مدیران شرکت و حمایت از کارکنان در برخی از محیط‌های کاری فرصت استفاده از ایده‌ها را برای بهبود شرکت فراهم می‌کنند. بالا بردن انگیزه کارکنان و استفاده عاقلانه‌ از تجربه کارکنان و افزایش تبادل ایده‌ها و اطلاعات در میان کارمندان و ادارات، سازمان را قدرتمندتر می‌سازد.

آموزش منابع انسانی

شرکت‌ها می‌توانند کارکنان را وادار کنند تا با ارتقاء مهارت‌هایشان به طور مستمر، به کار خود ادامه دهند. برنامه‌های آموزشی و صدور مدرک برای کارکنان یک روش فزاینده موثر برای رشد دانش و انگیزه کارکنان می‌باشد. اغلب این برنامه‌ها نگرش کارکنان نسبت به مشتری و شرکت را بهبود می‌بخشد.

کیفیت زندگی

ساعات کاری کارکنان در حال افزایش است. در این شرایط، بسیاری از کارکنان نمی‌توانند به نیازهای غیر کاری خود پاسخ بدهند. استرس‌های ناشی از کار، کارایی کارکنان را کاهش می‌دهد. در این شرایط، شرکت‌هایی که محیط کاری انعطاف‌پذیرتری ایجاد کرده‌اند، انگیزه کارکنان و بهره‌وری آن‌ها را افزایش داده‌اند.

انگیزه مالی

پول هنوز هم در جایگاه اصلی در ترکیب انگیزه‌ها قرار دارد. به اشتراک‌گذاری سود شرکت انگیزه‌ای برای کارکنان در تولید یک محصول با کیفیت، ارائه خدمات با کیفیت و یا بهبود کیفیت یک فرایند درون شرکت است.

چرا که:

کارمند به طور مستقیم از مزایای شرکت سود می‌برد. پاداش‌های پولی به کارمندان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا بیان ایده‌ها، به افزایش بهره‌وری و کاهش غیبت کارکنان منجر شده است. پول زمانی موثر است که به طور مستقیم با ایده و یا دستاوردهای کارمند بستگی داشته باشد. در غیر این صورت، اثرات انگیزشی آن کوتاه مدت است.

اما از دیدگاه ما

ردیابی آنلاین زمان کارکنان و ثبت تایم‌شیت توسط آن‌ها باعث افزایش انگیزه و بهره‌وری آن‌ها می‌شود. بدون وجود سیستمی که با آن بتوان کارکنان ارزشمند را شناسایی کرد، انگیزه کارکنان را خواهیم گرفت. به عنوان یک کارمند، این‌که بدانیم ساعت‌های صرف شده بر روی پروژه‌های مختلف توسط مدیر کنترل می‌شود، باعث بهبود کارایی ما خواهد شد. از طرفی وقتی در نرم‌افزارهای آنلاین، تایم‌شیت ثبت می‌کنیم، ناخودآگاه با خودمان به رقابت می‌پردازیم و سعی می‌کنیم هر روز، بهتر از روز قبل باشیم.

بهتایم را به رایگان امتحان کنید و از ابزارهای موجود در آن برای افزایش بهره‌وری و انگیزه کارکنان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *