پرش به محتوا

والدین شاغل و مشکلات آن‌ها – راهنمایی برای والدین شاغل

مدیریت زمان و زندگی برای والدین شاغل

والدین شاغل موضوع این مقاله هستند و شاید خیلی از شما که درگیر آن هستید، بدانید که این موضوع واقعا یک چالش بزرگ است. به طوری که در مقایسه با آن، دوران مدرسه و کنکور و دانشگاه و شروع کار جدید و ازدواج، همه مسائل جزئی و کوچکی به نظر می‌رسند.

باور کنید آن کودکان زیبا و تمیز و شاد و تپل و خندانی که در فضای مجازی می‌بینید تنها یک روی سکه هستند، روی دیگر آن: بی‌خوابی، عوض کردن پوشک و تحمل گریه‌های از ته دل و بی دلیل کودک دلبندتان است، در حالی که در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۲ ساعت موفق به خوابیدن شده‌اید! 

حالا به همه این گرفتاری‌ها این را هم اضافه کنید که چون آن که دندان دهد بی دلیل و بدون زحمت به کسی نان نمی‌دهد(حداقل به من و شما نمی‌دهد)، شما و همسرتان باید برای تامین پوشک و نان و آب و…. این کودک، تا زمانی که حتی بچه‌‌های او دندان درآورند، از صبح تا شب کار کنید. تازه زمانی که به خانه می‌رسید مانند گذشته نمی‌توانید دوش بگیرید و جلوی تلویزیون دراز بکشید و شبکه‌ها را بالا و پایین کنید، بلکه تازه شروع شیفت سخت و تمام نشدنی شما به عنوان والدین است.

این موضوع برای آن دسته از خانم‌هایی سخت‌تر است که همسرشان وقتی به خانه می‌رسد و پیژامه راه راه را می‌پوشد، دیگر شیفتش تمام می‌شود و تنها کمکش این است که بعد از شام بگوید:

«حالا ظرف‌ها را بذار بعدا بشور»

تصور کنید از صبح پا به پای همسرتان کار کرده‌اید و وقتی به خانه می‌رسید و کودکتان را از پرستار یا مادربزرگش تحویل می‌گیرید حتی فرصت تعویض لباس ندارید و باید خانه را تمیز کنید، قرمه سبزی را بار بگذارید و به بچه غذا بدهید، او را بخوابانید، و… . تازه اگر شانس بیاورید و با تمام این بدبختی‌ها سر راه که به خانه می‌آیید یک بیلبورد مانند تصویر زیر به پستتان نخورد که به تمام این‌ها یا یک حس عذاب وجدان اضافه می‌شود و یا یک حس درک نشدن و عصبانیت!

مشکلات والدین شاغل - جنسیت زدگی
مشکلات والدین شاغل – جنسیت زدگی
اگر انقدر انسان‌ فداکار و قوی بوده‌اید که اکنون در این موقعیت قرار دارید، برای این که این زندگی را کمی برای شما آسان‌تر کنیم، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

راهنمای زنده ماندن به عنوان والدین شاغل :

والدین شاغل به معنای:

  • لیستی بی انتها از کار، مشکلات و موقعیت‌های عجیب و دشوار است.
  • این مشکل برای مادران و پدرانی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، طاقت‌فرسا است.
  • هیچ کتاب یا معیار روشنی برای موفقیت وجود ندارد،
  • ممکن است نگران این باشید که به عنوان فردی با بهره‌وری پایین شناخته شوید.
  • بدتر از همه این‌که این مشکل تا ۱۸ سال یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند، بدون این‌که ذره‌ای ساده‌تر شود.
در این شرایط، طبیعی است که خسته شوید و یا به انتخاب و عملکردتان شک کنید. اما می‌توانید آرام‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری زندگی کنید و حتی از زندگی لذت ببرید.

در حالی که چالش‌هایی که والدین شاغل با آن روبرو هستند بسیار زیاد و جزئیاتشان متفاوت است، اکثریت به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

تغییر، عملیاتی بودن، ارتباط، از دست دادن و هویت.

اگر هنگام مواجه شدن با هر مشکلی، بتوانید آن را در یکی از دسته‌های بالا قرار دهید، احساس توانایی بیشتری کرده و به راه حل‌های بنیادی و قابل قبولی دست پیدا می‌کنید.

والدین شاغل - مشکلات
والدین شاغل و تلاش برای زنده ماندن

درک پنج چالش اصلی

هنگامی که با فشار والدین شاغل بودن مواجه می‌شوید، از خودتان بپرسید: با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنم؟

به احتمال زیاد، یکی از موارد زیر است:

تغییر

این چالش زمانی اتفاق ‌می‌افتد که وضع موجود شما تغییر کرده و در حال تطبیق با وضعیت جدید هستید. مثلا:

  • بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان، یک نمونه قابل توجه از آن است.

اما تغییر برای والدین شاغل به طور مرتب و در اشکال مختلفی اتفاق میفتد. مثلا:

  • این که بچه‌ها در تابستان به مدرسه نمی‌روند و برنامه‌هایشان تغییر می‌کند؛
  • یا یک پرستار کودک جدید استخدام کرده‌اید و باید او را با روال خانوادگی خود آشنا کنید؛
  • یا وقتی که از یک سفر کاری برمی‌گردید، باید ناگهان از حالت حرفه‌ای خود خارج شوید و به یک والدین خوب و دلسوز تبدیل شوید.

عملیاتی بودن

این چالش شامل تمام مسائل مربوط به کار چه بزرگ و چه کوچک است که بسیاری از ساعات روزها و شب‌های شما را مصرف می‌کند. جستجو برای پرستار مناسب کودک، مراجعه به موقع به پزشک متخصص اطفال، غذا دادن به بچه‌ها و … همه در این دسته قرار می‌گیرند.

ارتباطات

زمانی که به عنوان والدین شاغل مشکل پیدا می‌کنید و برای بحث کلمه مناسب را پیدا نمی‌کنید و خود را در معرض اشتباه و یا سوء تفاهم و درک نشدن می‌بینید، با این چالش مواجه می‌شوید.

مثلا:

  • قصد دارید اعلام کنید که در شرف بچه‌دار شدن هستید و از رئیس خود یک برنامه کاری انعطاف‌پذیر می‌خواهید،
  • یا این‌که در مورد زمانبندی و تقسیم کارهای خانه با شریک زندگیتان مذاکره می‌کنید،
  • یا باید به کودک پنج ساله خود بگویید که لازم است دوباره به یک سفر کاری بروید.

در این مواقع معمولا اوضاع آن‌طوری که می‌خواهید پیش نمی‌رود و آن مکالمه صادقانه و سازنده‌ای که می‌خواهید دست نیافتنی به نظر می‌رسد!

از دست دادن

این چالش نوعی عزاداری است.

مثلا:

  • کودکتان اولین گام‌های خود را در حالی که سر کار بودید برداشته است،
  • یا این‌که یک پروژه حرفه‌ای را تنها به این دلیل که تصمیم گرفته‌اید کمتر کار کنید، از دست داده‌اید و ناراحت و نگران هستید که هنگام تلاش برای ترکیب کار و خانواده، چیزهای مهمی را از دست بدهید.

هویت

این چالش را زمانی تجربه می‌کنید که به عنوان والدین شاغل درگیری‌های شخصی پیدا می‌کنید:

  • پنج شنبه باید در مسابقه پسرتان همراهش باشید یا در جلسه فروش با مشتری جدید؟
  • آیا والدین خوبی بوده‌اید و یا وقتی به شما نیاز بوده همراه فرزندتان نبودید؟

کدام یک درست است؟ آرزو می‌کنید کاش پاسخ صحیح را می‌دانستید.

راه حل‌ها و پیشگیری

همانطور که هر پدر و مادر کارمندی می‌داند، این چالش‌ها هرگز ۱۰۰ درصد حل نمی‌شوند. اما می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد و با به خوبی مدیریتشان کرد.

تمرین و تکرار

تغییر اجتناب‌ناپذیر است، اما از طریق تمرین ساده‌تر می‌شود.

به عنوان مثال:

  • اگر از مرخصی زایمان بر می‌گردید، به این فکر کنید که چه می‌شود اگر چند روز صبح زودتر بیدار شوید:

کودک را آماده کنید، امور خانه را مدیریت کنید و با تمام وجود به محل کار بروید.

  • اگر پرستار کودک را عوض کرده‌اید:

در اولین روز کاری او، از خانه کار کنید تا برای پاسخگویی در دسترس باشید.

  • اگر از یک سفر کاری به خانه بر می‌گردید و یا برای طولانی مدت سر کار بودید:

در راه خانه لحظاتی را در نظر بگیرید تا برنامه‌ریزی کنید که چگونه از یک کارمند سخت‌کوش به یک والد خوب تبدیل شوید: چگونه فرزندان را شاد کنید، و چگونه غروب را با آن‌ها بگذرانید.

کارهای این چنینی مشکلات بالقوه را نشان می‌دهند:

(آماده کردن بچه‌ها بیشتر از چیزی که فکر می‌کردید طول می‌کشد، پرستار نمی‌داند از کجا پوشک اضافی بردارد و …) مهم‌تر از همه، تمرینات به شما وقت می‌دهند تا مشکلات کوچک را حل کنید و به شما این حس را می‌دهند که:

«من از پسش برمی‌آیم، و می‌دانم که دارم چه می‌کنم.»

بررسی و برنامه‌ریزی

مانند هر والد شاغل دیگری، شما بیشتر از قبل کار می‌کنید و تعهدات بیشتری نسبت به گذشته دارید. این به این معنی است که باید در مورد نحوه‌ی صرف زمان و تلاشتان حساس باشید و آگاهانه عمل کنید. برای این کار توصیه ما این است که تمام فعالیت‌های خود را بنویسید، و برای یک هفته یا بیشتر زمانتان را ردیابی کنید تا بتوانید برای روزهای آینده بهتر و دقیق‌تر تصمیم بگیرید.

سپس نوبت به ارزیابی اطلاعاتتان می‌رسد، با نتایج هفته گذشته خود خلوت کنید. توصیه ما استفاده از بهتایم برای ردیابی زمان وارزیابی خودتان بر اساس گزارش‌های آن است.

مزایای ردیابی زمان با بهتایم

تعهدات و وظایفی را که در هفته گذشته می‌توانستید:

عقب بیندازید، بهتر مدیریت کنید، محول کنید، خودکار انجام دهید، یا اصلا انجام ندهید را هایلایت کنید و سعی کنید همین کار را برای هفته آینده انجام دهید. برای مثال، اگر مجبور نیستید در یک جلسه شرکت کنید، آن ساعت را آزاد کنید. اگر یک محصول را باید هر هفته خرید کنید، درخواست سفارش هفتگی بدهید.

از لحاظ عملی، این تمرین می‌تواند کمبود زمان مورد نیازتان را جبران و فهرست کارهای شما را کوتاه کند. به لحاظ عاطفی، به شما این حس را می‌دهد که فعال و مسئولیت‌پذیر بوده‌اید و این بینش به شما کمک می‌کند تا درباره زمان و تعهدات آینده خود آگاهانه‌تر قضاوت و تصمیم‌گیری کنید.

چارچوب‌بندی

برای این که هرگونه ارتباطی را به عنوان والدین شاغل ساده‌تر و موثرتر کنید، این ۴ موضوع را در نظر بگیرید:

اولویت‌ها، قدم‌های بعدی، تعهدات و اشتیاق.

فرض کنید یک روز سخت  و پر کار را در محل کارتان می‌گذرانید، اما باید برای نوبت واکسن دخترتان، از دفتر خارج شوید، به همکاران خود بگویید:

«من در حال حاضر برای واکسن دخترم می‌روم، (اولویت) اما ساعت ۳:۳۰ برمی‌گردم. پس از آن خلاصه بازاریابی را می‌خواهم (قدم بعدی) تا یک نسخه تازه برای بررسی داشته باشیم.( تعهدات) من بی‌صبرانه منتظر این هستم که نتیجه را به مشتری نشان دهم.(اشتیاق)»

بیانیه‌ای مثل این خیلی بهتر از این است:

«من چند ساعت بیرون می‌روم.»

زیرا همکاران را در جریان برنامه حرفه‌ای و شخصی شما قرار می‌دهد، هر گونه نگرانی در مورد پیشرفت کار را کم می‌کند، تعهد شما را به تیم نشان می‌دهد. به این ترتیب شما کنترل امور را به دست گرفته‌اید و احتمال سوء تفاهم و بدفهمی را به حداقل رسانده‌اید.

والدین شاغل و موفقیت در کار و زندگی
والدین شاغل و موفقیت در کار و زندگی

از تفکر درباره (امروز + ۲۰ سال بعد) استفاده کنید.

به عنوان یک فرد شاغل احتمالا برای آینده انگیزه‌هایی از این قبیل دارید:

پاداش برای تکمیل پروژه شش ماهه، برآورده شدن اهداف درآمدی سالانه و ارائه یک برنامه سه ساله موثر.

اما به عنوان یک مادر یا پدر کارمند، بخاطر این افق فکری احساس گناه می‌کنید؛

این همان جایی است که بدی‌های والدین شاغل بودن خود را نشان می‌دهند، جایی که حس بد از دست دادن را تجربه می‌کنید. برای مثال، اگر به تازگی از مرخصی زایمان برگشته‌اید، در حالی که با بیچارگی پشت میز نشستید و برای کودکتان دلتنگید، فکر به ۶ ماه یا یک سال بعدی می‌تواند کشنده باشد.

در این مواقع این کار را امتحان کنید:
  • همزمان خیلی کوتاه مدت و خیلی بلند مدت فکر کنید.

بله، شما در حال حاضر به شدت برای کودک دلتنگید، اما در عرض چند ساعت به خانه می‌روید و او را در آغوش می‌گیرید، همچنین سال‌ها بعد برای او الگوی عالی از استحکام، تعهد شغلی و سخت‌کوشی می‌شوید. به عبارت دیگر، واقعیت و عمق احساسات فعلی را درک کنید، یک تسکین فوری پیدا کنید، و سپس با توجه و تفکر به آینده، نتایج مثبت را شناسایی کنید.

بازبینی و بازنویسی

بسیاری از ما در مورد این که می‌خواهیم به عنوان یک حرفه‌ای چگونه شناخته شویم، نظرات روشنی داریم. اما مهم این است که پس از تبدیل شدن به والدین شاغل جزئیات این هویت‌ها را بازبینی و بروز کنید.

به عنوان مثال:

اگر پاسخگوییِ به موقع، همیشه بخش مهمی از هویت شما بوده، در طول شام خانوادگی این ویژگی به چالش کشیده می‌شود: کاملا برخلاف ویژگی شماست اگر گوشی خود را نادیده بگیرید و به شدت به شما احساس گناه می‌دهد اگر به عنوان پدر و مادر آن را چک کنید. آنچه که روزی به عنوان یک تمایز حرفه‌ای مثبت در وجود شما شناخته می‌شد، به یک وضعیت بدون برد تبدیل شده، شما در این دوراهی هر کدام را انتخاب کنید، یکی از دو افتخار حرفه‌ای و یا خانوادگی خود را از دست می‌دهید.

برای روشن شدن، بازنویسی به معنی پایین آوردن استانداردهای شما نیست؛ بلکه بدین معنا است که استانداردهای مهم جدیدی را تعریف کنید. برای این منظور، سعی کنید جملات زیر را کامل کنید:

  • من یک والد شاغلی هستم که ویژگی … را دارد؛
  • من به مسئولیت‌های کاریم زمانی اولویت می‌دهم که …. 
  • و بچه‌های من زمانی از کار اولویت بالاتری می‌گیرند که ….. 

از طریق این تمرین، شاید تصمیم بگیرید به جای این‌که به عنوان فردی با پاسخگویی به موقع شناخته شوید، به عنوان کسی که کارآمد، متفکر، و یا ماهرانه‌ ارتباط برقرار می‌کند، شناخته شوید.

جمع‌بندی

والدین شاغل بودن اصلا آسان نیست، این یک چالش بزرگ، پیچیده، عاطفی، مزمن و گاه تمام وقت است. اما همانند هر چالش دیگری، هرچه بیشتر آن را شکست می‌دهید، ترستان از آن کمتر می‌شود. با نگاهی دقیق‌تر به مسائلی که با آن روبرو هستید و با استفاده از استراتژی‌های خاصی برای مدیریت آن‌ها، می‌توانید در محل کارتان موفق باشید و در خانه همان پدر و مادری باشید که آرزو دارید. اجازه دهید که برای این کار بهتایم همراه شما باشد.

اگر راهکار دیگری برای والدینی که با شما همدرد هستند سراغ دارید، چه چیزی مانع شماست که آن را با ما به اشتراک بگذارید؟


مطالب مرتبط:

2 دیدگاه دربارهٔ «والدین شاغل و مشکلات آن‌ها – راهنمایی برای والدین شاغل»

  1. مهدیه سادات طاوسی

    خیلی عالی بود من به عنوان یه مادر کارمند و دانشجو خیلی احساس بدی داشتم ولی از یه طرف به خودم افتخار میکنم ولی تعادل بین مادری و رسیدن و خودمون و بچه داری واقعا به تلاش و تمرین نیاز داره مرسی از مقاله ی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *