پرش به محتوا

شادی کارکنان – چگونه شادی را به محل کار بیاوریم؟

چگونه می‌توانیم شادی را به محل کار بیاوریم؟ ۷ استراتژی برای شادی کارکنان

شادی در محل کار - شادی کارکنان
شادی در محل کار – شادی کارکنان

۱) موفقیت را از دیدگاه خودتان تعریف کنید.

آیا احساس نارضایتی شما به این خاطر است که حس می‌کنید آنقدری که می‌خواهید موفق نیستید؟

امروزه راحت‌تر از قبل می‌توانید یک زندگی خوب بسازید. اما شاید آرامش داشتن و دوری از اضطراب شغلی از قبل سخت‌تر باشد.

از خودتان بپرسید:

  • من موفقیت را چگونه تعریف می‌کنم؟
  • و آیا این تعریف واقعا برای من است؟

بیشتر اوقات، معنای موفقیت در زندگی برای خودمان نیست، بلکه این معنا را از اعضای خانواده، همسالان یا فرهنگ خود گرفته‌ایم.

در نهایت، آنچه را که واقعا از نظر شغلی برایتان مهم است، در نظر بگیرید، شاید متوجه شوید که همین حالا هم موفق هستید!

۲) طوری کارتان را تغییر دهید که به آن علاقه‌مند شوید.

Shane Lopez مجذوب افرادی شد که شغلشان را دوست داشتند و بر روی هزاران نفر مطالعه کرد تا بتواند نقاط اشتراک آن‌ها را شناسایی کند. یکی از یافته‌های مهم او:

«هیچ‌کدام از آن‌ها تصادفی و برحسب شانس به شغل کامل و مورد علاقه خود نرسیدند؛ در واقع آن شغل را ایجاد کردند. با استفاده از ویرایش و تغییر، این افراد مشاغل خود را به شغل مورد علاقه‌شان تبدیل کردند.»

البته این کار به زمان و تلاش نیاز دارد. اما نتیجه آن، کاریست که برای شما، نقاط قوت، خواسته‌ها و اولویت‌هایتان ساخته شده است.

سازمان شاد - شادی کارکنان
سازمان شاد – شادی کارکنان

۳) هر روز از یکی از همکارانتان تشکر کنید.

احساس شادی در کار و ایجاد شادی کارکنان، صرفا ایجاد تغییرات کلی نیست، کار‌های کوچکی هم هست که می‌توانید انجام دهید.

یک تمرین آسان: هر روز، سه چیز جدیدی که برای آن خوشحال هستید، یادداشت کنید. این کار را برای ۲۱ روز انجام دهید. اینکار باعث می‌شود مغز به دنبال شادی‌ها بگردد. به این تمرین به چشم آموزش شادی به مغزتان نگاه کنید. یکی دیگر از فعالیت‌های تقویت‌کننده وضعیت روحی: هر روز برای تحسین یا تشکر به یکی از همکارانتان ایمیل بزنید و از احساس شادی افراد به این خاطر که شناخته شدند و مورد توجه قرار گرفتند، احساس خوبی به خودتان هدیه دهید.

۴) با اهدافتان ارتباط برقرار کنید.

هیچوقت از رئیستان باز‌خورد و نظری دریافت نمی‌کنید؟

نادیده گرفتن عملکرد افراد تقریبا به اندازه این‌که تلاششان را در برابر چشم‌هایشان تکه تکه کنید، بد است. برای مقابله با این حس منفی، سعی کنید چندین بار به عقب برگردید و به دلایل اساسی که این شغل را انجام می‌دهید، فکر کنید چرا این شغل را قبول کردید؟ با انجام این کار به چه کسی کمک می‌کنید و از این موضوع چه حسی دارید؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند دیدتان را تغییر دهد و ناگهان، حس می‌کنید که کارهای روتین نه تنها خسته کننده نیستند، بلکه بسیار با ارزش و معنی‌ دارند.

۵) سعی کنید ذهنتان را از پریشانی دور نگه دارید.

محققان برنامه‌ای برای ردیابی شادی ایجاد کردند. این برنامه در زمان‌های مختلف روز از کاربران می‌پرسید در حال انجام چه‌کاری هستند و از آن‌ها می‌خواست به احساسشان امتیاز بدهند. برای این مطالعه، بیش از ۶۵۰،۰۰۰ لحظه روز از بیش از ۱۵،۰۰۰ نفر جمع‌آوری شد.

نتیجه اطلاعات؟

وقتی ذهن افراد پریشان است فرقی نمی‌کند در حال انجام چه کاری هستند، شادی کمتری حس می‌کنند.

راه حل ساده:

تمرکز خود را بر روی وظیفه‌ای که در حال انجام هستید نگه دارید و از حواس‌پرتی‌هایی مانند دور زدن ۳۰ ثانیه‌ای در توییتر که تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، دوری کنید. در عوض، استراحت‌های کوتاه دوره‌ای در برنامه قرار دهید.

۶) دایره روابط خود را گسترش دهید.

راه دیگر خوشحالی در محل کار این است که از منطقه امن خود خارج شوید. در دنیای تجارت فرصت‌ساز باشید. شخصی که افراد متفاوت را جستجو می‌کند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، روابط قابل اعتمادی دارد و می‌تواند در مواقع لازم، آن‌ها را به کار بگیرد تا یک مشکل را بهتر و سریع‌تر حل کنند و به این ترتیب فرصت‌های بیشتری به دست می‌آورد. به همکاران خود نگاه کنید آیا افراد دیگری در داخل شرکت هستند که می‌توانید با آن‌ها دوست شوید؟ آیا می‌توانید به افراد صنعت خود دسترسی پیدا کنید؟

به همکاران خود نگاه کنید آیا افراد دیگری در داخل شرکت هستند که می‌توانید با آن‌ها دوست شوید؟ آیا می‌توانید به افراد صنعت خود دسترسی پیدا کنید؟

برقراری ارتباطات جدید می‌تواند شما را به چیزهایی که می‌خواستید برساند.

۷) به یاد داشته باشید، کار شما همه چیز نیست.

در نهایت، به تنظیم تعادل بین کار و زندگی نیاز دارید. اگر زندگی خود را طراحی نکنید، شخص دیگری آن را برایتان طراحی می‌کند و ممکن است طراحی او را دوست نداشته باشید. آیا محل کار را به موقع ترک می‌کنید؟ آخرین باری که به تعطیلات یا حتی یک پیاده‌روی در وقت ناهار رفتید کی بود؟

گاهی باید قبل از این‌که دوباره به کار برگردید، مکث کنید، مثل یک نفس عمیق قبل از شیرجه رفتن!

شادی کارکنان و بهره‌وری آن‌ها:

شادی کارکنان بهره‌وری آن‌ها را بالا می‌برد. کار کردن در یک محیط شاد، موجب بهره‌وری بالاتر می‌شود. داشتن روابط خوب با سایر کارکنان، همکاری بهتر را به ارمغان می‌آورد. در مقام یک مدیر هم اگر روابط خوبی با اعضای زیرمجموعه خود داشته باشید، مدیر موفق‌تری خواهد بود. شادی کارکنانِ بخش فروش، موجب فروش بیشتر می‌شود.

کارکنان شاد و افزایش بهره وری
کارکنان شادتر و افزایش بهره وری

با توجه به ارتباط شادی کارکنان با بهره‌وری آن‌ها، می‌توانید از پیشنهادات زیر برای بهبود بهره‌وری سازمانتان استفاده کنید:

  • احساس کنترل بر امور می‌تواند موجب شادی کارکنان شود. مدیران می‌توانند برای دستیابی به این موضوع، از مدیریت مشارکتی استفاده کنند تا کارکنان حس کنند که در تصمیم‌گیری‌های موثر بر سرنوشتشان شریک هستند.
  • برای شادی کارکنان لازم است که میزان آزادی آن‌ها در انجام وظایفشان افزایش یابد، بنابراین اگر مدیر هستید از وسواس در مدیریت دست بردارید و به آن‌ها آزادی عمل بیشتری بدهید، لازم نیست همه امور به شیوه شما انجام شوند.
  • با توجه به این‌که شادی کارکنان بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای ایحاد احساس مثبت در آن‌ها تلاش کنید. به عنوان مثال از عملکرد آن‌ها قدردانی کنید.
  • سازمان‌ها می‌توانند با برگزاری جشن‌های مختلف در راستای شادی کارکنان تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *