پرش به محتوا

فریلنسر کیست؟ مدیریت زمان برای فریلنسر ها

فریلنسر (Freelancer) کیست؟

اصطلاح فریلنسر اولین بار:

  • برای توصیف جنگجویانی به کار برده شد که به هیچ فرمانده‌ای تعهد نداشتند و آزادانه شمشیر می‌زدند.

این اصطلاح امروزه:

  • در توصیف افرادی که بدون تعهد دائم به یک شرکت خاص و با کارفرمایان متعددی کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

از مزایای این شغل از نظر شخص خوابالوی نویسنده این است که، می‌توانید هر زمان که خواستید کار کنید!! البته دقیقا به همین دلیل هم ممکن است اشتباه کنید و کارها را به تعویق بیندازید. بنابراین مدیریت زمان برای افراد فریلنسر که به فارسی دور کار، یا آزاد کار ترجمه شده کاملا حیاتی است. علاوه بر این برای تحویل گزارش به کارفرما، ردیابی زمانی که بر روی پروژه‌های مختلف سپری می‌کنند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

فریلنسر
فریلنسر یعنی چه

زمان، پول است؟

اگر برای یک مدتی فریلنسر باشید بهتر از هر کارمند دیگری این عبارت را درک می‌کنید. و مدام به این فکر می‌کنید که با انجام چه مقدار کار قادر به پرداخت هزینه‌ها خواهید بود. به صورت‌حساب‌های خود نگاه می‌کنید و ذهنتان به محاسبه میزان کاری که برای پرداخت آن‌ها نیاز هست می‌پردازد. به همین دلیل، مدیریت زمان برای فریلنسر ها مهم است. برای آن‌ها هدر دادن ساعت کاری درست مثل این است که با دست خود تراول‌ به سطل آشغال بیندازند.

۵ نکته برتر مدیریت زمان برای فریلنسر ها

۱) برنامه‌ریزی کنید.
۲) به خودتان تعطیلی بدهید.
۳) بنویسید تا فراموش نکنید.
۴) وقت خود را به دقت ردیابی کنید.
۵) به یاد داشته باشید که مسئول زمان خود هستید.
۶) نه بگویید.

۱) برنامه‌ریزی کنید.

فریلنسر ها برنامه‌ای انعطاف‌پذیر دارند. یکی از رایج‌ترین اشتباهات فریلنسر های جدید، استفاده از این انعطاف‌پذیری و به تعویق انداختن کارهاست. بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع، تنظیم برنامه و زمانبندی کارها و پایبندی به آن است.
راز فریلنسر بودن این است که ساعت کاری خود را با ساعت کاری معمول مشتریانتان مثلا ۸ تا ۴ هماهنگ کنید. چرا که اگر با شما تماس بگیرند و پاسخ ندهید ممکن است به تدریج شانس‌های خود را از دست بدهید.
اما حتی اگر پروژه‌ای کار می‌کنید و می‌توانید زمان کاری خود را انتخاب کنید، به نفعتان است که منظم کار کنید. به این ترتیب برای لذت بردن از زندگی هم زمان دارید.

۲) به خودتان تعطیلی بدهید.

حالا که صحبت از لذت بردن از زندگی شد، هنگام برنامه‌ریزی زمان خود، فراموش نکنید که تعطیلی داشته باشید. داشتن زمان‌هایی برای خودتان موجب تعادل بین کار و زندگی می‌شود. برای این‌که سازنده باشید، نیاز به زمانی برای استراحت و شارژ شدن دارید. کار کردن تمام مدت بدون هیچ سرگرمی، موجب کاهش خلاقیت و افزایش استرس می‌شود. (برای زندگی کردن کار کنید، نه این‌که برای کار کردن زندگی کنید)

۳) بنویسید تا فراموش نکنید.

احساس می‌کنید تلاش‌هایتان مانند دویدن بر روی تردمیل بی‌ نتیجه بوده؟

کارهایتان را بنویسید.

برای یک دوره زمانی مشخص، یک روز یا یک هفته، همه کارهایی را که انجام می‌دهید به همراه زمان انجامشان بنویسید. در پایان:

  • ساعاتی که در رسانه‌های اجتماعی هدر دادید
  • یا نتوانستید متناسب با زمان صرف شده بر روی یک پروژه صورت‌حساب صادر کنید (پروژه ضررده) مشخص می‌شوند.

همانطور که گفته شد فریلنسر ها اغلب برنامه‌ای انعطاف‌پذیر دارند و اگر دقت نکنند، همین موضوع موجب عقب افتادن کارهایشان می‌شود.

راه حل؟ یک لیست کاری برای اولویت‌بندی پروژه‌ها و وظایف تهیه کنید.

۴) وقت خود را به دقت ردیابی کنید.

ردیابی زمان علاوه بر دلایل شخصی، برای ارائه صورت‌حساب صحیح به مشتریان هم ضروری است. بهتایم می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد و به شما کمک کند که زمان و کار خود را ردیابی کنید. با بهتایم به جای این‌که مرتب یک تایمر را روشن/ خاموش کنید یا به صورت دستی زمان قابل پرداخت توسط کارفرما را در پایان روز وارد کنید، فقط کار کنید و نگران چیزی نباشید.

۵) به یاد داشته باشید که مسئول زمان خود هستید.

به عنوان یک فریلنسر مسئولیتتان این است که:

  • آنچه را که می‌گویید با حداکثر توانتان انجام دهید، تا به مشتری خود در دستیابی به اهدافش کمک کنید.
  • شما این کار را در عوض پول انجام می‌دهید. مهم نیست چقدر کار و یا مشتری را دوست دارید، این واقعیت را فراموش نکنید که وفاداری شما باید به خود و کسب و کارتان باشد. تمام انتخاب‌های دیگرتان مانند انتخاب مشتری باید از این موضوع پیروی کنند.

آیا این بدان معنی است که نمی‌توانید اورژانسی به یک مشتری کمک کنید؟

درست بر عکس. خیلی خوب است که هر وقت می‌توانید درخواست‌های مشتری را بپذیرید. این کار اعتماد و دوستی ایجاد می‌کند. اما اگر احساس کردید که مشتریِ شما به دستور دادن، و نه درخواست کردن، عادت کرده است، آرام آرام مرز تعیین کنید.

۶) نه بگویید.

در نهایت، مهمترین مهارت هر فرد، چه برای یک شرکت کار کند چه برای خودش، توانایی تعیین مرزها است.
نگران رد کردن کاری که زمان انجامش را ندارید و یا شما را جذب نکرده نباشید. اگر هم به پول و زمان بیشتری نیاز دارید باید بگویید.
یکی از بزرگترین مزایای زندگی فریلنسر ها، این است که هیچکس نمی‌تواند به شما بگوید که باید چه کنید. فراموش نکنید که شما رئیس خود هستید.

نه گفتن برای فریلنسر
مهارت نه گفتن برای فریلنسر ضروری است

بهتایم

بهتایم یک برنامه تحت وب و ابری است. با بهتایم می‌توانید از طریق رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند به آسانی زمان خود را ردیابی کنید. بهتایم همیشه در دسترس است، ۲۴ ساعت در روز، ۷ روز در هفته. چیزی برای نصب وجود ندارد. یک اتصال اینترنتی ساده همه چیزی است که برای استفاده از بهتایم لازم دارید. 

مقاله مرتبط:

کاربرد بهتایم برای فریلنسرها را بخوانید. 

2 دیدگاه دربارهٔ «فریلنسر کیست؟ مدیریت زمان برای فریلنسر ها»

  1. سلام ممنون از مطلبتون واقعا جمله اخرتون خیلی خوب بود یکی از بزرگترین مزایای زندگی فریلنسر ها، این است که هیچکس نمی‌تواند به شما بگوید که باید چه کنید. فراموش نکنید که شما رئیس خود هستید.. به قول معروف فریلنسر باش و پادشاهی کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *