پرش به محتوا

نرم افزار ارزیابی عملکرد کارکنان، از تخیل تا واقعیت

امروز که در مورد نرم افزار ارزیابی عملکرد کارکنان در اینترنت جستجو می‌کردم و به نتایج قابل توجهی رسیدم، شرکت‌هایی چند به ارائه این نرم‌افزار پرداخته‌اند که کم و بیش دارای کارکردهای یکسانی هستند:

  •  چند معیار متناسب با سازمان برای یک کارمند تعریف می‌شود،
  • افراد مختلف به این معیارها امتیاز می‌دهند،
  • و بر مبنای این امتیاز حقوق/تشویقی/ارتقا و سایر امتیازهای کارکنان محاسبه می‌شود.

حالا نرم‌افزارها یکی فرآیند گردش فرم دارد و آن یکی ندارد. یکی دیگر قابلیت هدف‌گذاری دارد و بقیه ندارند. اصل موضوع فرق چندانی نمی‌کند. این سیستم‌ها در اصلی‌ترین کارکرد خود، بر مبنای قضاوت دیگران (خوش آمدن و یا بد آمدن دیگران) کار می‌کنند. در حالی‌که این‌که رییس یک کارمند از خوشش بیاید و یا نیاید، واقعیت عملکرد، بهره‌وری، اثربخشی و کارآیی او در سازمان او مشخص است و باید به شکل درست و عادلانه‌ای ارزیابی شود.

نرم‌افزار ارزیابی عملکرد کارکنان

مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان
مزایای ارزشیابی عملکرد کارکنان


نیاز بازار

البته من شرکت‌های نرم‌افزاری این حوزه را شماتت نمی‌کنم. آن‌ها نیازی را در بازار دیده‌اند و برای پاسخ به آن نیاز نرم افزار ارزیابی عملکرد را ساخته‌اند و حالا این که شرکت‌های نرم‌افزاری چطور نرم‌افزار می‌فروشند، بماند. واقعیت این است که فرآیند ارزیابی عملکرد در بسیاری از سازمان‌های ما تمایلی ندارد که مبتنی بر واقعیت عملکرد افراد باشد. هر چند که عملکرد افراد متاثر از فرآیندهای سازمانی، سطح دانش و تجربه و صلاحیت‌های فردی او باشد، این بهره‌وری و اثربخشی و کارآیی هر یک از کارکنان است که شاخص‌های اصلی عملکرد او را فراهم می‌آورد. ارزیابی این عوامل بیش از آن‌که نیازمند قضاوت دیگران باشد نیازمند داده‌های عملکردی افراد است.

در تعاملی که با بسیاری از سازمان‌ها داشته‌ام، به ویژه در بخش دولتی و خصولتی، دریافته‌ام که تمایل به ثبت و نگهداری و گزارش‌دهی این داده‌ها به شدت با مقاومت سازمانی روبرو است. چرا که این واقعیت وجود دارد که آن‌چه که بر اساس داده‌های واقعی عملکردی منجر به ارزیابی خواهد شد، با ارزیابی‌های دورهمی و روابطی تفاوت معنی‌داری خواهد داشت که هر چند همه به واقعیت آن اذعان دارند، اما کمتر فردی در سازمان تمایل به افشای واقعیت آن دارد.

بهتایم – نرم افزار ارزیابی عملکرد

یکی از اهداف بهتایم، جمع‌آوری و ارزشیابی عملکرد واقعی افراد در سازمان بر اساس واقعیت و به دور از کلیشه‌های رایج در سازمان‌های دولتی است. شاید این هدف ما را از دستیابی به بازار پر سود دولتی محروم کند، اما به ما در تحقق آرمان «مفید بودن» برای جامعه و مشتریان معنی بیش‌تری خواهد بخشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *