پرش به محتوا

همیشه زمان یادگیری است.

همیشه زمان یادگیری است.

مقاله مرتبط:

۵۰ نکته مدیریت و رهبری

اجازه ندهید سنتان بر سر راه اشتیاق شما برای یادگیری قرار بگیرد.

رهبران موفق ذهن بازی برای مسائل جدید دارند، زیرا می‌دانند همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. اگر در یک زمینه متخصص شده‌اید، به دنبال زمینه‌های دیگری باشید که بتوانید تخصص خود را به آن‌ها انتقال داده و بکار بگیرید. در مواجهه با چالش‌ها، حتی مواردی که قبلاً بارها با آن‌ها روبرو شده‌اید، رویکرد یادگیرنده اتخاذ کنید. سؤال بپرسید یا روش‌های جدیدی برای حل مشکل پیدا کنید.

این نکته مدیریتی از «هرگز اجازه ندهید که سنتان شما را از یادگیری باز دارد.» نوشته John Baldoni اقتباس شده است.


داستان یادگیری شکیل اونیل

زمانی که شکیل اونیل قوی‌ترین بازیکن نسل خود به مدرسه بازگشت تا به قول خودش «اسرار را بیاموزد»، خبرساز شد. شکیل اونیل ستاره بسکتبال در یک دوره گزارشگری ورزشی در دانشگاه شرکت کرد تا برای یک حرفه بعد از پایان دوره حرفه‌ای بسکتبالش آماده شود.

  • اونیل در رسانه تازه‌کار نبود:
  • او در چند فیلم بازی کرده،
  • آلبوم‌های رپ ساخته،
  • در بیش از ۲۵۰ تبلیغ شرکت کرده
  • و مصاحبه‌های بعد از بازی بیشماری انجام داده است.

با این حال، اونیل آرزوهای بیشتری داشت. او دوست داشت که یک برنامه گفتگوی ورزشی داشته باشد. و برای انجام این کار می‌خواست یاد بگیرد که چگونه به صورت زنده داستان‌های ورزشی را پخش کند.

هرگز اجازه ندهید که سنتان شما را از یادگیری باز دارد.
هرگز اجازه ندهید که سنتان شما را از یادگیری باز دارد.

داستان یادگیری جیم کالینز

تجربه شکیل اونیل کاری که جیم کالینز چند سال پیش انجام داد را به من یادآوری کرد. کالینز علاوه بر این‌که نویسنده پرفروش و مشاور معروفی است، از سال‌های نوجوانیش کوهنوردی می‌کرد. اما در اوایل دهه ۴۰ زندگیش فهمید که اگر می‌خواهد بهتر شود بهتر است تکنیک‌های صعود را دوباره یاد بگیرد. و به همین ترتیب او تحت آموزش دو مربی کوهنوردی قرار گرفت. در ابتدا کوهنوردی دشوار بود، اما کالینز ادامه داد و پیشرفت کرد. با ورود به پنجاه سالگی، کالینز توانست قله‌ای را ۱۹ ساعته فتح کند که بیشتر کوهنوردان با تجربه ۲۴ ساعته موفق به فتح آن می‌شدند.

انتقال تخصص به رشته‌های جدید

در آنچه اونیل و کالینز انجام دادند، برای مدیران درس وجود دارد. اونیل مهارت‌های بسکتبال خود را از طریق تمرین و مربیگری حفظ کرد. کالینز دارای مدرک MBA از استنفورد و معلم برجسته‌ای بود. هر دوی آن‌ها آموخته‌اند که چگونه در یک رشته یاد بگیرند و توانسته‌اند آن مهارت را به رشته دیگری منتقل کنند. این انتقال برای ادامه رشد و پیشرفت ضروری است.

شما چه مهارت یادگیری دارید؟

Peter Drucker در مقاله مشهورش با عنوان «مدیریت خود» گفت:

بسیار مهم است که بفهمید، چگونه یاد می‌گیرید.

برای مثال:

چرچیل که یک دانش‌آموز فقیر بود، با نوشتن یاد می‌گرفت.

بتهوون در کتاب‌های طراحی خود ‌می‌نوشت، اما وقتی آهنگسازی می‌کرد به آن‌ها رجوع نکرد. ایده‌ها و ملودی‌ها در ناخودآگاه او قرار گرفته بود.

شناخت روش یادگیریتان بسیار مهم است. زیرا:

  • روش جذب اطلاعات توسط شما و پردازش آن را به عنوان دانش را تعریف می‌کند.
  • در کودکی معمولا مجبور به یادگیری می‌شدیم.
  • اما به عنوان بزرگسال، باید از هوش خود استفاده کنیم تا دریابیم که چگونه به آنچه یاد می‌گیریم، تسلط یابیم.

زمان پرداختن به مسائل مهمی که سریع اتفاق می‌افتند و هیچ دستورالعمل رسمی ندارند، باید خودتان از این مسائل سر در بیاورید. کشف مسائل یکی از عادت‌های بیشتر رهبران است. در واقع این راهی است که آن‌ها به مقام رهبری رسیده‌اند. اما بهترین رهبران کسانی هستند که هرگز از پرسیدن سوال نمی‌ترسند. پرسیدن سؤال نه تنها نشانه نادانی نیست؛ بلکه نشانه پذیرش یادگیری و همچنین یک راه خوب برای ایجاد اعتماد بین همکاران است.

نه اونیل و نه کالینز اجازه ندادند که غرورشان بر سر راه تمایلشان به یادگیری قرار بگیرد. این یک درس خوب برای بقیه ماست. اگر اجازه دهید غرورتان از تمایل شما به یادگیری پیشی بگیرد، چیزی به دست نمی‌آورید. خیلی اوقات ممکن است از ترس یک نگاه احمقانه، از این‌که به کلاس برگردیم، یا حتی سوال بپرسیم، خجالت بکشیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *