پرش به محتوا

راهنمای ۷ مرحله‌ای برای محاسبه حقوق کارکنان

محاسبه حقوق کارکنان

کارکنان عالی یک دارایی ارزشمند برای هر کسب و کاری هستند. نگرش‌ها، مهارت‌ها و تجربه مثبت آنها برای دستیابی به اهداف سازمان شما بسیار مهم هستند. با این حال، یافتن کارکنان عالی تنها نیمی از کار است و حفظ آنها و وفاداریشان به سازمان برای موفقیت بلندمدت ضروری است. برای انجام این کار، کارکنان شما باید احساس ارزشمندی و مهم بودن کنند و یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار از طریق حقوق پرداختی آنهاست.

اگر یک استارت‌آپ یا یک شرکت نسبتاً جدید هستید، ممکن است هنوز ساختار مناسبی برای محاسبه حقوق کارکنان نداشته باشید. در این صورت، دانستن اینکه چه حقوقی برای صنعت و منطقه جغرافیایی شما و همچنین نوع کاری که کارکنان شما انجام می‌دهند، مناسب است، می‌تواند دشوار باشد.

راهنمای محاسبه حقوق کارکنان
راهنمای محاسبه حقوق کارکنان

امیدواریم که این راهنمای ۷ مرحله‌ای برای محاسبه حقوق کارکنان برایتان مفید باشد.

مرحله ۱ برای محاسبه حقوق کارکنان: فهرستی از کارکنان خود و عناوین شغلی آنها تهیه کنید.

مقیاس حقوقی که ایجاد می‌کنید باید نماینده افراد سازمان و مشاغل خاصی باشد که آنها انجام می‌دهند.

در حالت ایده‌آل، قبل از شروع کار، شرح شغلی هریک از کارکنان خود را دارید. شرح شغلی شامل عنوان شغلی افراد، همراه با نقش‌ها و مسئولیت‌هایی است که در کسب و کار شما ایفا می‌کنند. گاهی شرح مشاغل، شامل صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و تجاربی می‌شود که یک کاندیدای ایده‌آل باید برای این نقش داشته باشد. (صرف نظر از اینکه کارمند فعلی در این نقش همه آنها را برآورده می‌کند یا خیر).

این کار باید برای تک تک کارکنان کسب و کار، از کارکنان سطوح پایینتر گرفته تا مدیران ارشد انجام شود.

مرحله ۲ برای محاسبه حقوق کارکنان: تحقیق کنید.

هنگامی که عناوین و توضیحات شغلی را برای هر نقش در سازمان خود تعیین کردید، زمان آن است که در مورد میانگین دستمزد دریافتی برای انجام آن مشاغل تحقیق کنید. مانند بسیاری از تحقیقات، این کار معمولاً به صورت آنلاین انجام می‌شود و مکان‌های مختلفی برای کسب اطلاعات وجود دارد:

وبسایت‌های تبلیغات، رقبا و استخدام.

مرحله ۳ برای محاسبه دستمزد کارکنان: دستمزد ساعتی یا حقوق ثابت

یک عنصر حیاتی در تصمیم‌گیری میزان پرداخت به کارکنان تعیین این است که آیا به آنها دستمزد ساعتی پرداخت شود یا حقوق ثابت. این سؤال معمولاً به نوع نقشی که آنها در شرکت ایفا می‌کنند، مربوط می‌شود.

به طور خلاصه، کارکنان حقوق بگیر می‌توانند یا باید به تعداد ساعات کاری که کسب و کار نیاز دارد، کار کنند، اما صرف نظر از اینکه چند ساعت کار می‌کنند، تنها مقدار مشخصی دریافتی دارند. اما کارکنان که ساعتی دستمزد می‌گیرند معمولاً قرارداد می‌بندند که ساعات مشخصی در هفته کار کنند. با این حال، اگر کسب و کار درخواست اضافه کاری کند، کارکنان مستحق پرداخت بیشتر هستند.

مرحله ۴ برای محاسبه دستمزد کارکنان: بودجه خود را برای حقوق یا دستمزد محاسبه کنید.

قبل از اینکه مقیاس پرداختی خود را ایجاد کنید، ابتدا باید مشخص کنید که چقدر می‌توانید به کارکنان خود پرداخت کنید. انتظار داشته باشید که برای پرداخت حقوق یا دستمزد افرادتان بخش قابل توجهی از بودجه عملیاتی خود را نیاز داشته باشید.

مرحله ۵ برای محاسبه دستمزد کارکنان: مقیاس خود را ایجاد کنید.

با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اید و فهرستی از عناوین/توضیحات شغلی که ایجاد کرده‌اید، باید در مورد حداقل و حداکثر حقوق یا نرخ ساعتی به ازای هر نقش تصمیم بگیرید. هر نقشی در سازمان شما به مقیاس دستمزد خود نیاز دارد که می‌تواند فرآیندی کاملاً پیچیده و زمان‌بر باشد، به‌ویژه که وقتی این کار را برای هر نقشی در کسب‌وکارتان انجام دادید، باید دستمزد همه کارکنان خود را  برای حالتی که هر عضو بالاترین میزان حقوق را در نقش خود دریافت کند، محاسبه کنید. یعنی بالاترین مقیاس برای کارکنان پذیرش + مدیر عملیاتی + نظافتچی و غیره. هیچ کس مستثنی نیست. وقتی این اعداد را جمع کردید باید ببینید که آیا این مقدار با بودجه شما پوشش داده می‌شود یا خیر.

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر می‌خواهید نسبت به رقبایتان حقوق بیشتری پرداخت کنید. به عنوان مثال، اگر برای رقابت در صنعت خود به کارکنانی با مهارت و با تجربه نیاز دارید، باید انتظار داشته باشید که مقیاس حقوقی را بالاتر تنظیم کنید تا منعکس کننده ارزش کارکنانی باشد که می‌خواهید جذب کنید.

مرحله ۶ برای محاسبه دستمزد کارکنان: کارکنان خود را ارزیابی کنید.

اکنون باید مشخص کنید که هر یک از کارکنان فعلی شما در کجای مقیاس حقوقی خود قرار دارند، تا بتوانید تعیین کنید که چقدر باید حقوق دریافت کنند.

به یاد داشته باشید که در مرحله ۱ گفتیم باید شرح یک شغل را بر اساس انتظارتان از یک کاندیدای ایده‌آل برای آن نقش ایجاد کنید. بعید به نظر می‌رسد که فردی داشته باشید که حداقل به محض شروع یک نقش تمام ایده‌آل شما از آن نقش را داشته باشد. ساده‌ترین راه برای ارزیابی کارکنانتان، مقایسه آن‌ها با این فهرست از ویژگی‌های ایده‌آل است. هرچه مهارت‌های بیشتری داشته باشند، جایگاه آنها در مقیاس حقوقی بالاتر می‌رود.

یکی از مزایای وجود مقیاس یا اشل حقوقی برای هر نقش این است که به کارکنان شما این شانس را می‌دهد تا از طریق توسعه مهارت‌ها و تجارب خود، افزایش حقوق داشته باشند. تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) می‌تواند برای این پاداش‌ها ایده‌آل باشد.

درباره KPI بیشتر بدانید.

مرحله ۷ برای محاسبه دستمزد کارکنان: ارزیابی سالانه

ارزیابی منظم مقیاس‌های حقوقی مهم است، زیرا هم برای کارکنان دلسرد کننده است که سال‌ها وفادارانه به یک شرکت خدمت کنند و افزایش حقوق نداشته باشند، و هم اینکه تاثیر عوامل خارجی هم باید در نظر گرفته شود. این عوامل شامل تغییرات در هزینه زندگی، نرخ تورم و به طور کلی عواملی است که خارج از کنترل شما هستند.

حفظ یک رویکرد منعطف برای مقیاس‌های حقوقی تضمین می‌کند که کسب و کار شما قادر به انطباق با تغییرات داخلی و خارجی است و احتمال حفظ و راضی نگه داشتن کارکنان را افزایش می‌دهد.

محاسبه حقوق کارکنان ساعتی به کمک نرم افزار بهتایم

۱) تعریف اعضای تیم و نرخ ساعتی هر یک در بهتایم

پس از ثبت نام در بهتایم، ابتدا به مدیریت کاربران رفته و اعضای تیم را در آنجا به بهتایم دعوت کنید. سپس در ستون آخر و قسمت هزینه‌های کاربر، نرخ ساعتی هر یک را مشخص کنید.

تعریف نرخ ساعتی برای محاسبه حقوق کارکنان در بهتایم
تعریف نرخ ساعتی برای محاسبه حقوق کارکنان در بهتایم

۲) تعریف ساختار شکست کار در بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان

در قسمت پروژه‌ها، پروژه را تعریف کنید و سپس با کلیک روی نام پروژه به صفحه ساختار شکست کار بروید و فعالیت‌های لازم برای انجام پروژه را تعریف کنید و آنها را به اعضای تیم اختصاص دهید.

تعریف فعالیت‌ها برای محاسبه حقوق کارکنان در بهتایم
تعریف فعالیت‌ها برای محاسبه حقوق کارکنان در بهتایم

۳) مشخص کردن هزینه پروژه‌ها و فعالیت‎‌ها

در تعاریف پایه سیستم هزینه‌ها را تعریف کنید و در ویرایش فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تب اطلاعات تکمیلی نوع هزینه هر یک را مشخص کنید.

تعریف هزینه در بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان
تعریف هزینه در بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان
مشخص کردن هزینه فعالیت‌ها یا پروژه‌ها برای محاسبه حقوق کارکنان
مشخص کردن هزینه فعالیت‌ها یا پروژه‌ها برای محاسبه حقوق کارکنان

۴) ردیابی زمان در بهتایم  برای محاسبه حقوق کارکنان

با تعریف فعالیت‌ها و اختصاص آنها به اعضای تیم پروژه، افراد می‌توانند در قسمت تایم شیت یا گزارش کار بهتایم، زمان واقعی صرف شده بر روی فعالیت‌ها را ثبت کنند. (به صورت دستی و یا با تایمر)

ردیابی زمان و هزینه برای محاسبه حقوق کارکنان
ردیابی زمان و هزینه برای محاسبه حقوق کارکنان

۵) استفاده از گزارش‌های بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان

به کمک گزارش‌های بهتایم، زمان و هزینه صرف شده بر روی فعالیت‌های مختلف توسط افرادتان را برای محاسبه حقوق آنها به دقت ردیابی کنید.

گزارش‌های بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان
گزارش‌های بهتایم برای محاسبه حقوق کارکنان

برای آشنایی با روش محاسبه حقوق و دستمزد در نرم افزار بهتایم ویدئوی زیر را تماشا کنید:

مراجع:

https://hikeup.com/blog/calculating-employee-wages

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *