نماد سایت نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین و تایم شیت بهتایم

راهکار برای کاهش زمان جلسات طولانی

کاهش زمان جلسات

کاهش زمان جلسات طولانی

مقاله مرتبط:

۵۰ نکته مدیریت و رهبری

فهرست مطالب:

رفتار با رئیسی که عاشق جلسات طولانی است.

رئیس شما عاشق جلسات طولانی است. با این حال او تنها کسی است که به این موضوع علاقه دارد.

چرا که:

این گردهمایی‌ها سازنده نیستند و زمانی را که باید صرف کارهای واقعی شود، به هدر می‌دهند.

به طوری که برای انجام کارهای مهم‌تر:

آیا کاری هست که بتوانید برای کاهش زمان جلسات طولانی انجام دهید؟

بله، اما باید با دقت قدم بردارید. برخی از مدیران از جلسات طولانی استفاده می‌کنند تا احساس کنند بر همه‌ی امور کنترل دارند.

بنابراین:

این نکته مدیریتی از «جلسات خیلی زیاد» نوشته John Baldoni در hbr.org اقتباس شده است.


موقعیت زیر را در نظر بگیرید:

پاپ آپ مسنجر روی صفحه نمایش شما چشمک می‌زند.

موضوع: بروزرسانی پیشرفت پروژه، جلسه در اتاق کنفرانس.

به سرعت لیوان چای و دفترچه یادداشت خود را برمی‌دارید و همراه سایر همکاران به اتاق جلسات می‌روید. هنگامی که پروژکتور پاورپوینت در حال روشن شدن است، می‌شنوید که همکارانتان زیر لب درباره جلسات و تعداد زیاد آن‌ها شاکی هستند و با هم صحبت می‌کنند.

زمان به کندی پیش می‌رود و از فکر کارهای تلنبار شده روی میز خود کلافه‌اید. بالاخره بعد از مدت زمانی که برایتان به اندازه یک سال طول کشیده است، جلسه تمام می‌شود و رئیستان می‌گوید به زودی درباره این موضوع، جلسه دیگری خواهیم داشت.

وقتی پشت میز خود برمی‌گردید پیامی از همکار عصبانی خود دریافت می‌کنید که نوشته:

واقعا متوجه نمی‌شم. لازمه برای هر موضوعی یک پیش چلسه، یک جلسه و لابد یک پس جلسه تشکیل بشه؟ من برای این که کارهای واقعی خودمو انجام بدم صبح خیلی زود میام اینجا.

همانطور که با همکارتان همدردی می‌کنید، به یاد تمام آخر هفته‌هایی می‌افتید که مجبور شدید برای تکمیل کردن کارها در شرکت بمانید. به فکر فرو می‌روید و به دنبال یک راه حل می‌گردید.

اما برای کاهش زمان جلسات طولانی چه کاری باید انجام دهید؟

۱) با رئیس خود درباره کاهش زمان جلسات طولانی صحبت کنید.

این کار را به گونه‌ای انجام دهید که او را سرزنش نکنید.

به دنبال مواردی باشید که:

درخواست مشتری به موقع پاسخ داده نشده تنها به این دلیل که کارمندان در محل کار خود حاضر نبوده و یا به دنبال جلسه (یا قبل از آن) تمرکز خود را از دست داده‎اند.

تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و هرگونه حواس‌پرتی دیگر باید از این اتاق حذف شوند تا جلسات متمرکزتر برگزار شوند.

۲) برای کاهش زمان جلسات طولانی به رئیس خود ایده ارائه دهید.

اگر در مورد به اشتراک‌گذاری اطلاعات است، این کار را با استفاده از ایمیل انجام دهید.

با شروع به موقع تعیین می‌کنید، هر بار که کسی دیر می‌آید و جزئیات را از دست می‌دهد، وظیفه خودش است که بعد از جلسه، اطلاعات از دست رفته را به‌ دست آورد. علاوه بر این، مدت زمان برنامه‌ریزی شده برای جلسه می‌تواند با استفاده از یک تایمر حفظ شود.

این باعث می‌شود برگزار‎کنندگان جلسات در مورد دلیل تشکیل جلسه فکر کنند. و بررسی کنند که آیا واقعاً به جلسه احتیاج هست.

به این ترتیب هیچکس بیش از حد احساس راحتی نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود تا شرکت‌کنندگان بخواهند هرچه زودتر جلسه را پیش ببرند و شروع به کار کنند.

به دنبال راهکاری برای کاهش زمان جلسات طولانی باشید

۳) مودب باشید و اجترام او را نگه دارید.

تمام تلاش خود را بکنید که او را بخاطر این موضوع مقصر جلوه ندهید.

بطور خلاصه توضیح دهید که چگونه این موضوع بر عملکرد شما و برخی از همکارانی که با آن‌ها صحبت کرده‌اید، تأثیر می‌گذارد.

۴) نتایج کاهش زمان جلسات طولانی را پیگیری کنید.

خروج از نسخه موبایل