پرش به محتوا

بهره‌وری کارکنان در تعطیلات – بهره‌وری کارکنان خود را در ایام تعطیلات حفظ کنید.

ماه اسفند است و حال و هوای عید تمام ایران را فرا گرفته است. (یعنی با این شرایط امیدوارم که همینطور باشد) از ایام کودکی به یاد داریم که حوالی عید، مدرسه حال و هوای دیگری می‌گرفت و به اصلاح خیلی خیلی خودمانی تق و لق می‌شد و بچه‌ها از شوق زیاد تعطیلات و عیدی و شیرینی و آجیل و لباس عید به درس توجهی نشان نمی‌دادند و این عادت در ما باقی ماند تا بزرگسالی و زمانی که به دانشگاه رفتیم و سر کار آمدیم، با این تفاوت که بسیاری از مشاغل نزدیک سال جدید با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند و دغدغه کارمندان از تکمیل کردن پیک شادی خیلی تغییر کرده است، اما چون حال و هوای کرختی تعطیلات همچنان در ما باقی مانده، بسیاری شرکت‌‌ها در این روزها نگران کاهش بهره‌وری کارکنان هستند.

بنابراین ما این مقاله را به وبلاگ بهتایم اضافه کردیم با این امید که برای شما مفید باشد. قول می‌دهم که اگر وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید، آن را برای مدیرتان ارسال خواهید کرد و از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

چگونه به بهره‌وری کارکنان در تعطیلات کمک کنید.

فصل تعطیلات زمان بسیار چالش‌برانگیزی برای شرکت‌‌هاییست که می‌خواهند بهره‌وری کارکنان را حفظ کنند. اما همانطور که همه ما می‌دانیم، وظایف اضافی پایان سال از بررسی گزارشات مالی تا جشن‌های تعطیلات موجب هدر دادن هفته‌های آخر سال می‌شود و اغلب کارکنان به سختی روزهای پایان سال را تحمل می‌کنند.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد این فقط پول نیست که کارکنان را در طول تعطیلات با انگیزه و سازنده نگه می‌دارد، فرصت‌های کار از راه دور و انعطاف‌پذیری ساعات کاری هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. مدیران با درک این موضوع می‌توانند محیط مناسبی ایجاد کنند تا در این زمان از سال موفق باشند.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۱) تعطیلی سازمان‌ها‌.

تعطیلی دفتر برای روزهای بیشتر در طول تعطیلات، تأثیر مستقیم و مثبت بر بهره‌وری دارد. بر اساس این تحقیقات:

کارکنان شرکت‌‌هایی که روزهای بیشتری را در تعطیلی به سر می‌برند، بهره‌وری بیشتری نسبت به کسانی که موقع تعطیلات در دفتر هستند، دارند.

توصیه‌های متعددی بر اساس داده‌های نظرسنجی وجود دارد. مثلا در صورت امکان، شرکت‌ را برای روزهای بیشتری نسبت به تعطیلات رسمی تعطیل کنید. بسیاری از کارکنان می‌گویند که محل کارشان خارج از تعطیلات رسمی بسته نیست!

این شرکت‌‌ها ممکن است به هزینه این اقدام نگاه کنند و فکر کنند که واقعا گران تمام می‌شود. اما باید بازدهی را هم در نظر بگیرند چرا که گزارش کارکنان افزایش رضایت و بهره‌وری را در سال جدید نشان می‌دهد. و در یک بازار کار با رقابت تنگاتنگ، این نرخ بازدهی بسیار مهم است.

اما اگر برای کسب‌و‌کار شما ممکن نیست که شرکت روزهای اضافی تعطیل باشد، خیلی مهم‌تر است که به کارکنانتان راه‌های دیگری برای تجدید روحیه پیشنهاد بدهید، مانند: انعطاف‌پذیری بیشتر در ساعت کاری، و کار کردن از راه دور.

حفظ بهره‌وری افراد در تعطیلات ۲) ساعت کاری انعطاف‌پذیر.

در طول تعطیلات، برخی کارکنان کمتر در حین کار دچار حواس‌پرتی می‌شوند، به طوری که برای انجام کارشان به اضافه کار نیاز ندارند. برخی از کارمندان هم تمایل دارند زودتر سر کار بیایند و زودتر هم به خانه برگردند تا وقت بیشتری را در کنار خانواده بگذرانند. برای این دسته از کارکنان انعطاف‌پذیری ساعت کاری موجب بهره‌وری و تجدید روحیه می‌شود.

حفظ بهره‌وری افراد در تعطیلات ۳) کار کردن از راه دور.

تصور کنید به جای این‌که به کارمندتان برای ملاقات بیشتر با خانواده‌شان در خارج از شهر مرخصی با حقوق بدهید، از طریق کار از راه دور، می‌توانند هم کار کنند و هم در کنار خانواده باشند.

کار کردن از راه دور در تعطیلات
کار کردن از راه دور در تعطیلات

۴) آموزش‌هایی فراهم کنید که مدیران بتوانند فصل تعطیلات را به خوبی مدیریت کنند.

آموزشی که می‌تواند مدیران را برای رهبری بهتر تیم‌ها، مدیریت حواس‌پرتی‌های ناخواسته (مانند بسیاری از رویدادهای تعطیلات و درخواست‌ها) و پردازش عادلانه دریافتی‌های کارکنان در حین مرخصی آماده کند.

مطالعات نشان داده است که آموزش مدیران در این زمینه با کمبود مواجه است، بیش از یک سوم از مدیران، آموزش رسمی از کارفرمایان خود دریافت نکرد‌ه‌اند. تعطیلات فرصتی برای تغییر این موضوع فراهم می‌کند.

حفظ بهره‌وری افراد در تعطیلات ۵) برای تعطیلات هدف تعیین کنید.

یک راه عالی برای مشارکت کارکنان تعیین اهداف است. اگر برای کارمندان اهداف قابل اندازه‌گیری بلند مدت و کوتاه مدت تعیین کنید، آنها چیزی دارند که باید در قبالش پاسخگو باشند و بنابراین بیشتر احتمال دارد متمرکز بمانند.

در ماه‌های بهمن و اسفند، ملاقات با کارکنان را برای برنامه‌ریزی اهداف قابل دستیابی آغاز کنید. قبل از برنامه‌ریزی این اهداف، اهداف پایان سال شرکت را در نظر بگیرید و اینکه برای رسیدن به اهدافی که به طور کامل برآورده نشده‌اند چه کاری می‌توانید انجام دهید. اگر قبلاً به تمام اهداف خود رسیده‌اید، این یک فرصت عالی برای شروع سال آینده با تعیین اهداف جدید است.

تعیین اهداف برای کارکنان را با برنامه‌ریزی اینکه کدام کارها نیاز است در ماه‌های بعدی انجام شوند و چگونگی دستیابی به این اهداف، شروع کنید.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۶) پیشرفت کارکنان را ردیابی کنید.

پس از تعیین این اهداف، راهی برای نظارت بر پیشرفت آنها در طول تعطیلات پیدا کنید. در این دوره موضوع ردیابی از همیشه مهمتر است چرا که حواس‌پرتی در بالاترین حد خود قرار دارد.

از نرم افزارهای سازماندهی وظایف استفاده کنید. به عنوان مثال مشتریان نرم افزار بهتایم از گزارش‌ها و نمودارهای مختلف بهتایم برای سازماندهی پروژه‌ها و وظایف استفاده می‌کنند و پیشرفت فعالیت‌ها و پروژه‌ها را ردیابی می‌کنند. علاوه بر این بهتایم به کمک قابلیت ثبت تایم شیت امکان ردیابی زمان صرف شده بر روی فعالیت‌های مختلف توسط افرادتان را برای شما فراهم می‌کند.

ثبت نام رایگان در بهتایم

پس از ارزیابی پیشرفت کارکنان، بازخورد سازنده ارائه دهید و پیشرفت‌های آن‌ها را تصدیق کنید. این یک فرصت عالی برای بهبود عملکرد کارکنان شما است.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۷) ارتباطات را حفظ کنید.

ارتباطات کلید است! با برقراری ارتباط با کارکنان در مورد انتظارات در طول تعطیلات و در دسترس بودن در صورت نیاز، اطمینان حاصل کنید که کارمندان نگاه سابق را به کسب و کار دارند.

در صورت لزوم، جلسات هفتگی تنظیم کنید و برای اطمینان از اینکه همه افراد مولد هستند؛ از آن‌ها بروزرسانی بخواهید.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۸) برای خود وقت بگذارید.

کارهای دلخواهی که پیش از این برای انجام آن‌ها زمان نداشتید را انجام دهید. حتی اگر این کار فقط خواندن یک کتاب جدید باشد. تعطیلات زمان خوبی برای انجام کارهایی است که باعث خوشحالی شما می‌شوند.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۹) هر چند دقیقه چک کردن ایمیل را متوقف کنید.

لازم نیست هر چند دقیقه ایمیل خود را بررسی کنید. اگر مواظب نباشید ممکن است ساعت‌هایی را که می‌توانستید در آن کارهای مهمتری را انجام دهید، صرف بررسی ایمیل کنید. هر روز یک زمان مشخص برای بررسی ایمیل‌ها اختصاص دهید و سپس آنها را برای بقیه روز نادیده بگیرید.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۱۰) از شلوغی خلاص شوید.

این زمان مناسبی برای خلاص شدن از شر آشفتگی، چه در خانه و چه در محل کار شما است. خانه، دفتر و زندگی شخصی خود را منظم کنید و با پایان یافتن تعطیلات به زندگی راحت‌تری برسید. بهم ریختگی فضای اطراف شما موجب آشفتگی ذهنتان می‌شود.

حفظ بهره‌وری کارکنان در تعطیلات ۱۱) ورزش را فراموش نکنید.

اینکه در تعطیلات هستید، به این معنی نیست که می‌توانید ورزش را کنار بگذارید. در حقیقت، در طول تعطیلات به دلیل خوردن بیش از حد تنقلات و استراحت بیشتر، ورزش بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

فصل تعطیلات لزوما به بهره‌وری کارکنان آسیب نمی‌رساند. اگر با گوش دادن به نیازهای کارکنان و آماده کردن مدیران خود برای تصمیم‌گیری‌های مناسب محیط خوبی ایجاد کنید، در نهایت به کارکنان و کسب و کارتان کمک می‌کنید تا این زمان پر مشغله از سال را با موفقیت سپری کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *