پرش به محتوا

چگونه انگیزه خود را در دورکاری حفظ کنیم؟

حفظ انگیزه در دورکاری

هنوز هم کرونا

در سراسر جهان، مردم به نقطه شکست و تسلیم رسیده‌اند. همه ما به حد کافی ماندن در خانه، کار از راه دور، تعطیل شدن مشاغل، تعطیل شدن مدارس، قرنطینه بودن و غیره را تحمل کرده‌ایم.

کرونا زندگی ما را به روش‌های مختلف تغییر داده است. پس از ماه‌ها گیر افتادن در خانه، محدودیت در ملاقات دوستان و خانواده، مسئولیت‌های زیاد در خانه و محل کار، مایه تعجب نیست که بسیاری از ما با سرخوردگی، عصبانیت و فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

فرسودگی شغلی چیست؟

موضوع ساده است: ما به اندازه کافی تحمل کرده‌ایم!

اگر در شرایطی قرار دارید که احساس می‌کنید دیگر نمی‌توانید ادامه دهید و انگیزه خود را حتی برای تلاش از دست داده‌اید، بدانید که تنها نیستید و مهمتر اینکه، حق انتخاب دارید. می‌توانید در برابر فشار تسلیم شوید، یا برای حرفه، زندگی و سلامت روانی خود مبارزه کنید. اگر گزینه اول را انتخاب کنید، شکستتان تضمین شده است. اما گزینه دوم به شما فرصت نوآوری، موفقیت و پیشرفت می‌دهد.

از هر آنچه در حال حاضر برای شما اتفاق می‌افتد به عنوان فرصتی برای تبدیل شدن به یک فرد مقاوم‌تر که تمایل دارد هر روز بهترین تلاش خود را انجام دهد، استفاده کنید.

برای حفظ انگیزه در دورکاری ۱) عصبانیت خود را احساس کنید.

طبیعی است که از آنچه اکنون اتفاق می‌افتد عصبانی شوید. و مهم است که این خشم را از راه‌های سالم تأیید و ابراز کنید. خشم سرکوب شده می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی شود، همچنین می‌تواند منجر به مشکلات قلبی، سردرد و مشکلات گوارشی شود. عصبانیتی که از راه‌های سالم با آن مقابله نمی‌کنید همچنین می‌تواند منجر به رفتار نادرست عاطفی یا جسمی با افراد نزدیک به شما شود.

برای از بین بردن عصبانیت و ناامیدی، آن را بپذیرید و احساس کنید. فایده این پذیرش این است که وقتی آنچه را که واقعاً احساس می‌کنید قبول کنید، آن احساس قدرت کمتری بر شما دارد. پس این کار را بکنید. بپذیرید که خسته، ناامید، عصبانی، منزجر و غیره هستید. این اولین قدم به سمت رهایی است.

سپس، راه‌های سالم برای آزاد کردن خشم خود را پیدا کنید. ممکن است بخواهید تنها باشید و سپس احساسات خود را آزاد کنید. این راه‌ها می‌تواند دویدن، مشت زدن به کیسه بوکس، جیغ زدن در بالش یا اتومبیل، یا انجام کارهایی مانند نفس کشیدن آرام و نرمش باشد. عصبانیت یک احساس فوق العاده شدید است و اگر آن را رها نکنید، انرژی آن شما را پریشان می‌کند.

برای حفظ انگیزه در دورکاری احساسات خود را بپذیرید.
برای حفظ انگیزه در دورکاری احساسات خود را بپذیرید.

برای حفظ انگیزه در دورکاری ۲) هر آنچه را که می‌توانید زیر سوال ببرید.

اکنون زمان آن است که همه چیز را زیر سوال ببرید. به عنوان مثال برخی از مردم مدرسه فرزندانشان را تغییر داده‌اند یا آن‌ها را به مدرسه خصوصی فرستاده‌اند، تا به جای مدرسه آنلاین، پنج روز در هفته یادگیری حضوری داشته باشند. برخی دیگر به طور موقت و یا دائم نقل مکان کرده‌اند تا بتوانند به مدارس و سایر امکانات رفاهی دسترسی بهتری داشته باشند.

شما چطور؟ آیا می‌توانید مکان‌های جدیدی برای کارهایی که از انجام آنها لذت می‌برید پیدا کنید؟ با توجه به اینکه بیشتر مشاغل و تعداد زیادی از مدارس از راه دور هستند، حتی ممکن است بتوانید بدون اینکه در زندگی روتین خانوادگی شما خللی ایجاد شود به یک منطقه روستایی یا به یک استان دیگر بروید.

اگر امکان عمل به این گزینه‌ها را دارید، ممکن است خود را در موقعیتی قرار دهید که زندگی روزمره شما کمتر استرس‌آور باشد، بنابراین انرژی و انگیزه بیشتری برای مقابله با کار و سایر بخش‌های مهم زندگی خود خواهید داشت.

برای حفظ انگیزه در دورکاری ۳) آنچه را تغییر نمی‌دهید، قبول کنید.

ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید. فرزندان شما ممکن است از مدارس آنلاین راضی باشند. ممکن است خانواده شما پول کافی برای جابجایی حتی به صورت موقت نداشته باشد. یا شاید محل کار شما برای مدت طولانی دورکاری را انتخاب کرده باشد و گرچه این شرایط ایده‌آل نیست، اما شما محل کارتان را دوست دارید و نمی‌خواهید شغل خود را تغییر دهید.

در این موارد، باید شرایط خود را همانطور که هست بپذیرید. پذیرفتن آنچه نمی‌توانید تغییر دهید یا آنچه را که انتخاب می‌کنید که تغییر ندهید، به شما کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشید، زیرا اراده و انتخاب خود را تصدیق کرده‌اید:

من ماندن در این شغل را انتخاب می‌کنم،

حضور در این سازمان را انتخاب می‌کنم،

یا ادامه زندگی در این شهر را انتخاب می‌کنم.

به خاطر این انتخاب، من این محدودیت‌های خاص را که در حال حاضر اعمال شده‌اند، می‌پذیرم و شرایط در کنترل من است.

پس از پذیرش، روش‌هایی پیدا کنید که شرایط را برای شما شدنی‌تر کند.

برای حفظ انگیزه در دورکاری ۴) یک استراتژی برای حرکت به جلو ایجاد کنید.

هنگامی که همه چیز در محیط خود را زیر سوال بردید، باید یک استراتژی برای حرکت به جلو تدوین کنید.

اگر در خانه مشغول کار هستید و در فضای کاری فعلی خود احساس ناراحتی می‌کنید، تغییرات کوچکی مانند افزودن صندلی جدید یا ایجاد نور بهتر می‌تواند وضعیت را برای شما بهتر کند. حتی می‌توانید دفتر خود را برای تغییر مناظر به اتاق دیگری منتقل کنید. اگر مدارس فرزندانتان به شکل آنلاین برگزار می‌شود، ببینید آیا می‌توانید یک پرستار بگیرید تا شخص دیگری برای نظارت کمک کند.

می‌توانید از ابزارهای جدید برای انجام کارهای خود استفاده کنید. یکی از این ابزارها بهتایم است. می‌توانید از بهتایم برای برنامه‌ریزی و حفظ انگیزه خود، ارتباط با همکاران، بالا بردن بهره‌وری و مدیریت زمان و پروژه استفاده کنید.

ثبت نام رایگان در ابزار دورکاری بهتایم

راهنمای دورکاری به کمک بهتایم

به استراتژی‌هایی که اراده شما برای انجام کارها را افزایش می‌دهند، فکر کنید. می‌توانید مواردی از شغل خود را مشخص کنید که دوست دارید در آن‌ها پیشرفت کنید و بیشتر بدانید. حداقل یک پروژه چالش برانگیز را که موجب افزایش انگیزه‌تان می‌شود، در دستور کار خود قرار دهید.

برای حفظ انگیزه در دوران کرونا ۵) بر روی مراقبت از خود سرمایه‌گذاری کنید.

برای حفظ انگیزه در دورکاری از خود مراقبت کنید.
برای حفظ انگیزه در دورکاری از خود مراقبت کنید.

مراقبت از خود را فراموش نکنید. هر شب خوردن شکلات و چیپس و پفک ممکن است در لحظه باعث احساس رضایت شود، اما در طولانی مدت انتخاب ناسالمی است. در عوض، با سرمایه‌گذاری بر روی موارد ساده‌ای که باعث ایجاد تغییراتی بزرگ در وضعیت روانی شما می‌شوند، از جمله محافظت در برابر افسردگی و اضطراب و خواب کافی، از خودتان مراقبت کنید.

این موارد شامل ورزش کردن، انجام یک سرگرمی خلاقانه، ارتباط با خانواده و دوستان، خندیدن، دعا کردن، مطالعه کردن و گوش دادن به موسیقی است. این فعالیت‌های ساده به ما کمک می‌کند تا از احساس درماندگی آموخته شده جلوگیری کنیم.


learned helplessness:

درماندگی آموخته‌شده در علم روانشناسی به شرایطی اشاره می‌کند که در آن افراد بر طبق تجربیات گذشته (مانند سرکوفت‌ها و ناکامی‌های مستمر و طولانی و مداوم) به این نتیجه می‌رسند که هر کاری انجام دهند به موفقیت دست نمی‌یابند. این موضوع نخستین‌بار توسط مارتین سلیگمن مطرح شد.


ما در دوره‌ای چالش برانگیز زندگی می‌کنیم. برای داشتن انگیزه و ادامه حرکت به جلو، حتی در مواقعی که شرایط سخت است، از این مراحل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *