پرش به محتوا

راهکارهای پیشرفت شغلی – چگونه در کاری که انجام می‌دهید، بهترین باشید!

برای ارزیابی عملکرد خود منتظر دریافت نتایج بررسی عملکرد سالانه سازمانتان هستید؟ البته آسان‌تر است که منتظر شخص دیگری باشید تا در مورد پیشرفت شغلی شما نظر بدهد. اما اگر می‌خواهید هر روز بهتر عمل کنید، باید روی خودتان کار کنید، نه بر روی شغلتان. کار شما انعکاسی از خودتان است، بنابراین با بهتر شدن خودتان شروع کنید و می‌بینید که موفقیت و پیشرفت شغلی هم به دنبالش خواهد آمد.

در اینجا ۹ راهکار برای پیشرفت شغلی معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا به بهترین نسخه خود تبدیل شوید.

راهکارهای آسان برای پیشرفت شغلی

راهکار پیشرفت شغلی ۱) نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید.

برای این کار ابتدا نقاط ضعف خود را بشناسید و بپذیرید. اگر مشغول انکار یک ضعف باشید، نمی‌توانید آن را به یک قدرت تبدیل کنید. بنابراین اولین تکلیف شما این است که بپذیرید نقطه ضعف دارید و آن‌ها را تعیین کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از مردم می‌توانند به راحتی نقاط ضعف و عادات بد شغلی خود را شناسایی کنند. با این حال، مدیران گزارش دادند تنها ۱۰ درصد از کارکنان پس از دریافت نتایج بررسی عملکردشان، تغییر کرده‌اند. بیشتر ما نقاط ضعف خود را ارزیابی می‌کنیم اما برای اصلاح آن‌ها قدمی برنمی‌داریم. از این راهنمای ۳ مرحله‌ای استفاده کنید تا رفتار خود را تغییر دهید.

  • لحظات اضطراب را مشخص کنید و به آن‌ها توجه کنید. به عنوان مثال، فرض کنید قرار است یک ارائه مهم در محل کار داشته باشید و قبل از ارائه دائماً ایمیل خود را چک می‌کنید، این کار در واقع یک واکنش به اضطراب و استرس است.
  • وقتی در چنین لحظه‌ای هستید، آگاهانه آن رفتار ناکارآمد را که موجب حواس‌پرتی شما می‌شود، با یک اقدام آگاهانه جایگزین کنید. یک لیوان آب بنوشید تا به خودتان فرصت تنفس بدهید.
  • سپس، آنچه که می‌توانید بجایش انجام دهید، پیدا کنید. از خود بپرسید: «من الان واقعاً به چه چیزی نیاز دارم؟»

برای تبدیل نقاط ضعف خود به نقاط قوت:

  • از کسی که به او اعتماد دارید راهنمایی بگیرید.
  • خود را برای مقابله با این نقطه ضعف آماده کنید. به عنوان مثال اگر در آدرس‌یابی مشکل دارید، استفاده از تکنولوژی، هوشمندانه به نظر می‌رسد.
  • افرادی را با مهارت‌هایی که فاقد آن هستید استخدام کنید و کارها را به آن‌ها محول کنید.
  • تمرین کنید تا در حد توان پیشرفت کنید.

البته باید بدانید که هر نقطه ضعفی یک نقطه قوت متناظر دارد.

به نقاط ضعف خود در مدرسه، محل کار و حتی به طور کلی در زندگی فکر کنید. مواردی که نمی‌توانید در وجودتان تحمل کنید چیست؟ در اینجا لیستی از نقاط ضعف می‌بینید، سه مورد را که مربوط به شما می‌شود، انتخاب کنید.

  • متکبر
  • بی‌مسئولیت
  • انعطاف‌ناپذیر
  • رفتار کودکانه
  • بی‌نظم
  • عجول
  • یک‌دنده

بعد از انتخاب سه ضعف خود، به لیست زیر نگاه کنید و همان سه ضعف را که انتخاب کرده‌اید، پیدا کنید و سپس به صفات مقابل آن‌ها نگاه کنید:

  • متکبر = با اعتماد به نفس
  • بی‌مسئولیت = ماجراجو
  • انعطاف‌ناپذیر = هدفمند
  • رفتار کودکانه = بازیگوش و شاداب
  • بی‌نظم = خلاق
  • عجول = پرشور
  • یک‌دنده = مصمم

هر نقطه ضعفی یک نقطه قوت متناظر دارد، گاهی باید طور دیگری به خود نگاه کنید.

راهکار پیشرفت شغلی ۲) هدف تعیین کنید و آن‌ها را ردیابی کنید.

هدف‌گذاری:

  • کمک می‌کند ببینید به کجا می‌خواهید برسید و برای رسیدن به آنجا مسیری تصور کنید.
  • به وظایفتان معنی می‌بخشد.
  • مسئولیت‌پذیری ایجاد می‌کند، آیا اهدافتان برآورده می‌شوند؟ دلایل موفقیت یا عدم موفقیت در رسیدن به اهدافتان چیست؟

روزانه چند قدم به سمت هدفتان برمی‌دارید؟

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که پیشرفت خود را ردیابی می‌کنند به احتمال زیاد به اهداف خود می‌رسند. چند دلیل وجود دارد:

اثر اندازه‌گیری

اندازه‌گیری فعالیتتان می‌تواند شما را به سمت حرکت بیشتر سوق دهد. وقتی ردیابی می‌کنید که چقدر برای غذا هزینه می‌کنید‌، کمتر بیرون غذا می‌خورید. وقتی اندازه بگیرید هر هفته چند لیوان آب می‌نوشید، سعی می‌کنید بیشتر بنوشید. این طبیعت انسانی است، فقط با اندازه‌گیری فعالیتتان، پیشرفت می‌کنید.

یک پایه تعیین می‌کند.

ردیابی به شما کمک می‌کند بفهمید کجا قرار دارید، و این اولین قدم برای تشخیص این‌ است که ببینید در مسیر پیشرفت شغلی قرار دارید یا خیر. همچنین می‌تواند به شما در تعیین هدف واقعی کمک کند. اگر در حال حاضر فقط روزانه ۲۵۰۰ قدم برمی‌دارید، تعیین هدف ۵۰۰۰ قدمی منطقی‌تر از هدف ۱۰۰۰۰ قدمی است.

پیشرفت شغلی شما را یادآوری می‌کند.

هنگامی که شما حد پایه خود را فهمیدید، ردیابی کمک می‌کند تا پیشرفت شغلی خود را اندازه‌گیری کنید. این امر بسیار مهم است زیرا جشن گرفتن پیشرفت، حتی پیشرفتی کوچک، نقش بزرگی در بالا بردن اعتماد به نفس و انگیزه شما ایفا می‌کند. ردیابی به شما بهانه‌ای برای جشن گرفتن می‌دهد و شما را به سمت پیشرفت شغلی بیشتر هول می‌دهد.

مشکلات را شناسایی می‌کند.

افرادی که پیشرفت شغلی خود را ردیابی می‌کنند به محض توقف پیشرفت متوجه این موضوع می‌شوند. این کمک می‌کند تا بفهمند که چه اشتباهی رخ داده است و چرا؟

توجه شما را معطوف نگه می‌دارد.

افرادی که ردیابی می‌کنند در مسیر دستیابی به اهدافشان باقی می‌مانند چرا که به رفتارشان توجه می‌کنند. ردیابی شما را مجبور می‌کند به رفتاری که می‌خواهید تغییر دهید توجه کنید. این مسئله را در ذهنتان نگه می‌دارد و به شما اجازه نمی‌دهد آن را در لیست اولویت‌های خود پایین بیاورید.

برای تعیین اهداف واقع بینانه، این روند ۴ مرحله‌ای را دنبال کنید:

راهکار پیشرفت شغلی ۳) در جستجوی فرصت برای یادگیری باشید.

یادگیری همیشه باید در اولویت باشد و در فعالیت‌های روزانه شما قرار بگیرد. هر روز ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف خواندن، گوش دادن یا تماشای چیزی کنید که می‌تواند به شما کمک کند هوشمندانه‌تر کار کنید. می‌توانید هر ماه مهارت جدیدی یاد بگیرید. روش‌های جدید انجام کارها را پیدا کنید یا این‌که ببینید می‌توانید چیزی از همکاران خود یاد بگیرید. به عنوان مثال، اگر یک همکار با اخلاق دارید که کارها را سریع‌تر انجام می‌دهد، با او صحبت کنید و از عادات خوب او درس بگیرید.

راهکار پیشرفت شغلی ۴) به قدرت پرسیدن سؤال ایمان داشته باشید.

پرسیدن سوال راهکاری برای پیشرفت شغلی
پرسیدن سوال راهکاری برای پیشرفت شغلی

از پرسیدن سوالات مهم در محل کار نترسید. پرسیدن سوالات مناسب می‌تواند بر نتایج تصمیمات ما تأثیر بگذارد. این کار نشان می‌دهد که شما حضور و مشارکت دارید. سیلویا ارل:

«بهترین دانشمندان و کاشفان، ویژگی‌های بچه‌گانه دارند! آن‌ها سؤال می‌کنند و کنجکاوند: چه کسی، چه چیزی، کجا، چرا، چه موقع و چگونه! مانند یک کودک ۵ ساله هرگز از پرسیدن سوال دست بر‌نمی‌دارند.»

راهکار پیشرفت شغلی ۵) به سلامتی خود بی‌توجه نباشید.

اگر کارتان توجه مداوم شما را طلب می‌کند، ممکن است فشار کاری زیادی احساس کنید و فکر کنید که زندگی شما در کارتان خلاصه می‌شود. به یاد داشته باشید، یک شغل فقط یک شغل است. به آنچه واقعا برایتان مهم است، فکر کنید. زندگی و کار خود را مجدداً اولویت‌بندی کرده و روش‌هایی را برای کمک گرفتن پیدا کنید. می‌توانید برای کمک به همکاران خود مراجعه کنید، به طور مرتب تعطیلات داشته باشید، و از همه مهم‌تر مراقب بدن خود باشید. شب خوب بخوابید و از گذراندن ساعت‌های شب به بررسی ایمیل‌های کاری خودداری کنید. مطمئن شوید از نظر جسمی، روحی و عاطفی سلامت هستید تا از معتاد شدن به کار جلوگیری کنید. و به طور خلاصه تعادل بین زندگی و کار را رعایت کنید.

راهکار پیشرفت شغلی ۶) به بازخورد انتقادی یا منفی واکنش مناسب دهید.

در حالی که واکنش به بازخورد منفی می‌تواند یک مهارت سخت باشد، اما یک مؤلفه مهم در پیشرفت شغلی شما است. نکته اصلی برای مقابله با بازخورد منفی یا خشن، این است که قبل از هر اقدامی دچار احساسات نشوید. از واکنش در لحظه خودداری کنید و کمی مکث کنید. ابتدا به آن بازخورد گوش دهید. سپس تصمیم بگیرید که آیا این بازخورد سازنده است یا نه، ببینید می‌توانید چیزی از آن بیاموزید. و در نهایت آن بازخورد را بپذیرید، یا به راحتی از آن بگذرید.

راهکار پیشرفت شغلی ۷) از انجام چند وظیفه به طور همزمان خودداری کنید.

آیا می‌دانستید انجام چندین کار به طور همزمان می‌تواند حدود ۴۰ درصد بهره‌وری را کاهش دهد؟ هنگام انجام همزمان چند وظیفه، وظایف را به سرعت تغییر می‌دهیم و این خود باعث حواس‌پرتی و تمرکز کمتر می‌شود. بنابراین، این حلقه حواس‌پرتی مداوم خود را متوقف کنید. در هر لحظه تنها بر روی یک کار تمرکز کنید.

راهکار پیشرفت شغلی ۸) از حواس‌پرتی جلوگیری کنید.

یک فرد معمولی هنگام کار در مقابل رایانه خود هر ۴۰ ثانیه دچار حواس‌پرتی می‌شود. بدون این‌که دچار حواس‌پرتی شویم، حتی نمی‌توانیم یک دقیقه کامل کار کنیم! برای بهتر شدن در کارهایی که انجام می‌دهید، روش‌های ساده‌ای برای غلبه بر حواس‌پرتی پیدا کنید. اگر به مشکل برخوردید و خسته شدید، کار را برای مدتی ترک کنید و پیاده‌روی کنید. یا به یک فضای متفاوت بروید. به همین ترتیب، تلفن خود را پشت و رو قرار دهید تا با اعلان‌‌های صفحه نمایش دچار حواس‌پرتی نشوید.

راهکار پیشرفت شغلی ۹) بیش از حد وظیفه قبول نکنید.

قبل از قبول کار اضافی، مکث کنید و بررسی کنید که آیا می‌توانید آن کار را انجام دهید یا خیر. توانایی نه گفتن را در محل کار بیشتر به کار ببرید، در صورت امکان کار را به اعضای تیم خود واگذار کنید و در صورت نیاز کمک بخواهید. قبل از شروع یک پروژه، زمان لازم برای انجام آن را تخمین بزنید.(بهتایم با قابلیت ثبت تایم‌شیت‌ برای تخمین‌های نزدیک به واقعیت به شما کمک خواهد کرد.)

از آخرین مقاله‌های بهتایم در کانال تلگرام بهتایم مطلع شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *