از قرار دادن محدودیت برای نوآوری نترسید.
مقاله مرتبط:
از قرار دادن محدودیت برای نوآوری نترسید.
google مدتهاست به دلیل نوآوریش مورد تحسین اندیشمندان و مبتکران قرار گرفته است. اما حتی google هم نیاز به محدودیت برای نوآوری دارد.
این شرکت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد:
برای اطمینان از اینکه ایدههای صحیح، منابع و توجه مدیران ارشد را به دست آورند، استفاده از فرایندهای رسمی را آغاز میکند.
تصور نکنید که فرایندها و محدودیتها باعث مهار نوآوری میشوند. بلکه اغلب با تمرکز خلاقیت و کمک به اختصاص بودجه به پروژههایی با بالاترین بازدهی، نوآوری را تسریع میکنند.
- فرآیندی ایجاد کنید تا نوآوری را سازماندهی و هدایت کنید.
- مطمئن شوید که این روند به یک بار مسئولیتی اضافه تبدیل نشود و ایدههای نوآورانه را با کاغذبازیهای اضافی و غیر ضروری از بین نبرد.
این نکته مدیریتی از «رشد Google» توسط scott anthony گرفته شده است.
گوگل همواره الهامبخش مدیرانِ سرتاسر جهان بوده است.
- این فقط به دلیل مزایای بینظیر آن نیست.
- بلکه مربوط به روش برخورد Google با نوآوری است.
- در گوگل مهندسین تشویق میشوند که در اوقات فراغت خود به پروژههای منطبق با علائق شخصی خود فکر کنند.
- سپس تیمهایی برای بهترین ایدهها تشکیل میشوند.
- قواعد و اصول مبتنی بر بازار اطمینان حاصل میکنند که بهترین ایدهها بودجه را دریافت میکنند.
- در واقع مسائل بیشتری درباره رویکرد Google برای تحسین کردن وجود دارد و همینطور چیزهای زیادی برای آموختن.
- این سیستم تضمین میکند که ایدههای جالب، حتی مواردی که به طور آشکار برای قابلیتهای Google یا مدل اصلی تجارت آن مناسب نیستند، تا حدی مورد توجه قرار بگیرند.
با این حال، ثابت شد که رویکرد Google همیشه موفقیت را تضمین نمیکند.
- همچنان بیش از ۹۵ درصد از درآمد Google به تبلیغات جستجوی مبتنی بر وب بر میگشت.
- علاوه بر این، از آنجا که رشد انفجاری شرکت کند شده بود، کارمندان مبتکر برای ایجاد سرمایهگذاریهای جدید گوگل را ترک کردند.
- به عنوان مثال، توییتر توسط کارمندان سابق Google تشکیل شده است.
این لحظه تصمیمگیری گوگل بود:
- یا گوگل باید کشف میکرد که چه نظم و رویکردی برای نوآوری داشته باشد یا به شرکتی مانند سایر شرکتها تبدیل میشد.
- گوگل تصمیم گرفت فرایندی را ایجاد کند که به کمک آن اطمینان حاصل کند ایدههای با اولویت بالا منابع مناسب را دریافت میکنند.
- به طور خاص، جلسات بررسی نوآوری ایجاد کرد که در آن روسای دپارتمان ایدههای امیدوار کننده را با رهبران ارشد گوگل به اشتراک میگذارند، و به این ترتیب به مدیران کمک میکند تا توجه و منابع را بر روی ایدههای نوید بخش متمرکز کنند.
سه توصیه در ارتباط با قرار دادن محدودیت برای نوآوری:
توصیه اول:
- معیارهای روشنی را برای نحوه تصمیمگیری در مورد بودجه تنظیم کنید.
- اطمینان حاصل کنید که این معیارها شامل عناصر کمی (مثلا اینکه بازار چقدر میتواند بزرگ باشد) و عناصر کیفی (ما نسبت به این موضوع چقدر اشتیاق داریم) باشد.
توصیه دوم:
یک الگوی ایدهآل نوآوری ایجاد کنید که پیشرفتهای اصلی را با رشد کسب و کار ادغام کند.
توصیه سوم:
آگاهانه به دنبال ایدههایی باشید که تنوع منحصر به فردی را با استفاده از یک:
- کانال جدید،
- دستیابی به مشتری جدید
- یا ایجاد یک جریان جدید درآمدی فراهم میکند.
یک درس کلی در تغییر رویه Google وجود دارد:
مردم فکر میکنند محدودیتها بازدارندههای نوآوری هستند. اما اینطور نیست. تلاشهای محدود نشده اغلب تلاشهای نامنظمی هستند که منجر به نتایج جزئی میشوند.
محدودیتهای مناسب در مکانهای مناسب میتوانند:
- شتابدهنده نوآوری باشد.
- خلاقیت را در جایی که بیشتر مورد نیاز است، متمرکز کنند.
- به اطمینان از اینکه سرمایهگذاری در جایی که بالاترین بازدهی را دارد، انجام میشود، کمک کنند.