پرش به محتوا

راهکارهای مدیریت تعادل بین کار و زندگی

پیشرفت در کار و لذت از زندگی – مدیریت تعادل بین کار و زندگی


فهرست مطالب


آیا در مدیریت تعادل بین کار و زندگی موفق بوده‌اید؟ در مورد پاراگراف پیش رو خوب فکر کنید.

پیشرفت در کار استرس‌زاست. ساعت‌های طولانی و تنش مداوم انرژی شما را می‌سوزاند، مهم نیست که چقدر کارآمد هستید، کار هرگز تمام نمی‌شود و همیشه غرق کارید. حتی ممکن است ما بین جلسات و تکمیل گزارش‌ها برای فکر کردن هم زمان نداشته باشید. آماده کردن این همه کار ممکن است به معنای:

شب‌های بیخوابی باشد. همیشه دیر به خانه می‌رسید، معمولا مجبورید دائما با تلفن صحبت کنید. در همین حال مدام ایمیل‌های بیشتری برایتان می‌آید. اگر در دفتر روز بدی داشته باشید، وقتی به خانه برمی‌گردید، آشفته و عصبانی هستید. مناسب همراهی همسر یا فرزندانتان نیستید. بعد از شام، احتمالا هنوز در مورد روز بدی که داشتید، پیام‌هایی که باید پاسخ دهید و تهیه برنامه‌های جلسه، بودجه یا آزمایش‌هایی که موفق نبوده‌اند، فکر می‌کنید. آخرین نفر در خانه به رختخواب می‌روید، و بعد ازساعت‌ها غلت زدن و چرخیدن، سرانجام می‌خوابید. به‌ندرت پیش می‌آید خواب عمیق و خوبی داشته باشید، چرا که اغلب در مورد آنچه فردا قرار است با آن روبرو ‌شوید و آنچه انجام نداده‌اید، کابوس می‌بینید.

در صورتی که همچین زندگی را تجربه می‌کنید، برای مدیریت تعادل بین کار و زندگی به راهنمایی نیاز دارید.

در ادامه مواردی را که مسبب عدم تعادل بین کار و زندگی می‌شوند، می‌بینید:

استفاده نکردن از مرخصی سالیانه و حضور در محل کار در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی از جمله مواردیست که موجب ایجاد عدم تعادل بین کار و زندگی می‌شود. حجم زیاد کار و مسئولیت‌های شغلی، تقسیم کار نامتعادل و نامتناسب، عدم حمایت از کارکنان، عدم امنیت شغلی، تهدید کارکنان و بدرفتاری با آنان، تعیین ضرب الاجل و فشار مداوم برای پایان کار، تغییرات شغلی و محیطی، سفرهای طولانی برای انجام کار، مشکلات خانوادگی، عدم تقسیم وظایف خانه بین زن و مرد و عدم مشارکت در امور منزل، از جمله موارد دیگری است که به عنوان عوامل ایجاد استرس و تعارض بین کار و زندگی شناخته شده‌اند. در مورد دلایل و انگیزه‌های افراد در داشتن ساعات کاری طولانی تفاوت‌های زیادی وجود دارد و در مطالعات انجام شده به مواردی مانند:

درآمد بیشتر، پیشرفت شغلی، حفظ شغل فعلی، رقابت با همکاران در کسب سمت‌های بالاتر و فرار از استرس‌های خانه و مانند آن اشاره شده است.

نکته جالب در یافته‌های برخی پژوهش‌ها این است که ساعات کاری طولانی تاثیر زیادی در افزایش بهره‌وری ندارد.

در یکی از پژوهش‌ها بیش از نیمی از پاسخگویان معتقد بوده‌اند که اگر کارها به نحو بهتری سازماندهی و هدایت شود، می‌توان ساعات کمتری را صرف کار کرد. در برخی از مطالعات مشاهده شده است که برخی از کارکنان به ویژه مدیران و متخصصان علاوه بر انجام وظایف شغلی در محل کار، بخشی از وظایف خود را طی روزهای هفته یا پایان هفته به خانه می‌برند و بدین ترتیب فرصت کمتری پیدا می‌کنند تا از مصاحبت با سایر اعضای خانواده و رفتن به گردش و مسافرت لذت ببرند.

عوارض عدم تعادل بین کار و زندگی – ناتوانی در مدیریت تعادل بین کار و زندگی

  • دچار شدن به انواع بیماری‌های روحی و جسمی
  • افزایش فشارآورهای شغلی
  • کاهش وفاداری و تعهد به سازمان
  • افزایش نارضایتی شغلی
  • افزایش تمایل به ترک سازمان
  • غیبت از کار
  • کاهش بهره‌وری و سود سازمان
  • افزایش هزینه‌های جذب و آموزش کارکنان
  • افزایش خطاهای کاری
  • افزایش احساس بی‌عدالتی بین میزان کار و حقوق و مزایا و پاداش‌ها
  • کاهش تمایل به پذیرش مسولیت‌های شغلی
  • کاهش مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی
  • تغییر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه ارزش‌های مرتبط با خانواده
  • افزایش تنش‌های خانوادگی و مشکلات

برای مدیریت تعادل بین کار و زندگی راهی وجود دارد؟

مدیریت تعادل بین کار و زندگی با ورزش
مدیریت تعادل بین کار و زندگی با ورزش

برای این‌که زندگی لذت‌بخش باشد، باید یاد بگیرید، پس از اینکه دفتر خود را ترک کردید، درباره شغل و مشکلات آن فکر نکنید. زندگی اجتماعی و فرهنگی، سرگرمی و تفریح داشته باشید و زمانی را در تعطیلات بگذرانید. جدا کردن زندگی شخصی و حرفه‌ای ضروری است، اما آسان نیست. نیاز به نظم و اراده قوی برای متوقف کردن تفکر در مورد کار و مشکلات مربوط به کار دارد. در صورتی که تا خانه رانندگی می‌کنید، سعی کنید به اخبار یا موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. اگر در قطار یا اتوبوس هستید، رمان یا مجله بخوانید. سفر تا خانه می‌تواند کمک کند تا شما ریلکس کنید. 

هنگامی که به خانه می‌روید:

در مورد اخبار خانه، بپرسید. اگر همسرتان نیز کار می‌کند، در مورد آنچه که در زندگی او جدیدا اتفاق افتاده بپرسید. سعی کنید در مورد کار و مسائل مربوط به آن صحبت نکنید. در جهان خیلی اتفاقات می‌افتد که می‌توان از آن‌ها صحبت کرد: سیاست، جنگ، تئاتر، کتاب، کودکان، همسایه، شایعات یا تعطیلات آینده. خوابیدن ممکن است سخت باشد، زیرا افکار کاری راحت از ذهن بیرون نمی‌روند. یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز برای خوابیدن این است که با خودتان تکرار کنید: «همین الان تمومش کن و بخواب» تمام افکار دیگر را مسدود کنید. این راه حل به طور باور نکردنی ساده است، اما کار می‌کند.

این نسخه برای مدت کوتاهی کار می‌کند، پس از مدتی یکنواخت می‌شود و راه‌های جایگزینی برای دستیابی به آرامش ذهن و جلوگیری از ناراحتی و مدیریت تعادل بین کار و زندگی لازم است. غذا خوردن با شریک زندگی در یک رستوران زیبا، جادو می‌کند. به نظر می‌رسد که جهان متوقف شده و تنها شما مهم هستید. سفرهای آخر هفته نیز کمک می‌کنند. رفتن به مکان‌هایی که همه خانواده دوست دارند، یک راه عالی برای استراحت، نیروی تازه، و پیوند دوباره به زندگیست. هنگام سفرهای کاری در صورت امکان با همسر خود همراه شوید. اگر این جلسه در خارج از کشور برگزار می‌شود، سعی کنید آن را با یک تعطیلات ترکیب کنید.

مدیریت تعادل بین کار و زندگی شخصی، باعث عملکرد مطلوب در هر دو حوزه زندگی شما می‌شود. در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم:

مرحله ۱: اولویت‌های خود را تنظیم کنید.

آنچه که می‌خواهید اولویتتان باشند مشخص کنید، نه آنچه که فکر می‌کنید باید باشد. از خودتان بپرسید: اگر تنها بتوانم در زندگی روی یک چیز تمرکز کنم، آن چیست؟ این پاسخ اولویت شماست. در مرحله دوم روی چه چیزی باید تمرکز کنید؟ سوم؟ چهارم؟ پنجم؟ شما اکنون پنج اولویت برتر را شناسایی کرده‌اید.

مرحله ۲: زمان خود را ردیابی کنید.

ردیابی کنید که وقتتان را چگونه سپری می‌کنید. چقدر وقت صرف انجام کاری که برایتان مهم نیست می‌کنید؟ یا کاری که با اولویت‌های شما همخوانی ندارد؟ این موارد را از زندگی خود حذف کنید یا آن‌ها را به افراد دیگر محول کنید.

(با بهتایم ردیابی زمان را برای شما آسان کرده‌ایم.)

مرحله ۳: در هر لحظه تنها بر روی یک کار تمرکز کنید.

چند وظیفه همزمان را فراموش کنید. این امکان وجود ندارد که همزمان روی دو مورد تمرکز کنید. در عوض، توجه کامل خود را به وظیفه در دستتان داشته باشید. وقتی کار می‌کنید، فقط کار کنید. وقتی با خانواده هستید، تنها بر روی بودن با آن‌ها تمرکز کنید.

مرحله ۴: هر روز یک کار را که دوستش دارید در برنامه قرار دهید.

زمانی برای تنیس با دوستان، رفتن به موزه یا ماساژ اختصاص دهید. لازم نیست کاری پیچیده یا گران قیمت باشد. یک ساعت در برنامه خود برای خواندن کتاب یا پیاده‌روی قرار دهید یا این‌که فقط تنها باشید.

مرحله ۵: به زمان شخصی خود احترام بگذارید.

هنگامی که زمان شخصی در برنامه خود قرار می‌دهید، از آن محافظت کنید، مگر این‌که یک مورد اورژانسی پیش بیاید.

مرحله ۶: نگاهی به عادات و شیوه زندگی خود بیندازید.

فقدان خواب، تغذیه نامناسب و عادت‌های بد ورزشی می‌تواند موجب عدم تعادل در زندگی شما شود و به هر تلاشی برای رسیدن به مدیریت تعادل بین کار و زندگی لطمه وارد کند.

مرحله ۷: تعطیلات داشته باشید.

حداقل، دو هفته تعطیلات در سال داشته باشید. لازم نیست راه دوری بروید و یا مقدار زیادی پول صرف کنید، اما لازم است که خود را شارژ کنید تا بتوانید نیروی بیشتری برای خلاقیت و شادی داشته باشید. تلفن و رایانه خود را خاموش کنید و لذت ببرید.

مرحله ۸: پشتیبانی بخواهید.

به رئیس خود، خانواده، دوستان، همکاران و هر کسی که در زندگیتان نقشی دارد، بگویید که به دنبال مدیریت تعادل بین کار و زندگی هستید. به آن‌ها بگویید که برنامه شما چیست و از آن‌ها بخواهید که به آن احترام بگذارند.

مرحله۹: ورزش کنید.

ممکن است از افزودن فعالیت دیگری به زندگی خود مضطرب شوید، اما ورزش استرس را کاهش می‌دهد، ذهن شما را پاک می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که کارآیی بیشتری داشته باشید.

مرحله۱۰: مرز تنظیم کنید.

امروزه تکنولوژی می‌تواند مرز میان زندگی کاری و زندگی شخصیتان را کاملا تار کند. به طور مثال زمانی که برای تماشای بازی پسرتان رفته‌اید، تلفن و لپ تاپ خود را خاموش کنید.

مرحله۱۱: الگوی خود را پیدا کنید.

کسی را می‌شناسید که همه چیز داشته باشد. یک زندگی حرفه‌ای موفق و یک زندگی شخصی فوق العاده؟

از او بخواهید که شما را در مورد پیشرفت حرفه‌ای، اولویت‌ها و مدیریت زمان نصیحت کند.

مرحله ۱۲: یاد بگیرید چگونه بگویید نه.

با هر درخواستی موافقت نکنید، اگر که در برنامه شما جای نمی‌گیرد یا با اولویت‎هایتان سازگار نیست.

مرحله۱۳: به طور منظم، تعادل بین کار و زندگی خود را ارزیابی کنید.

مدیریت تعادل بین کار و زندگی یک سفر بی پایان است، نیازهای شما در زمان‌های مختلف از زندگیتان متفاوت خواهد بود. هر ماه زمانی را به بررسی تعادل زندگیتان بپردازید.

نقش مدیران در مدیریت تعادل بین کار و زندگی کارکنان

مقدمه مدیریت تعادل بین کار و زندگی این است که مدیران و سایر افراد جامعه به این نگرش برسند که می‌توان اولویت‌های فرد، سازمان، و جامعه را همسو و هماهنگ کرد. مدیران سازمان‌ها می‌توانند با مدیریت تعادل بین کار و زندگی کارکنانی شاد و خشنود داشته باشند که با علاقه‌مندی، وفاداری و تعهد به سازمان، عملکردی موثر در شغل خود ارائه کنند. به این منظور مدیران باید رویکردی را انتخاب کنند که در آن منافع فرد و سازمان به طور همزمان و همسو با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

راهکارهای مدیریت تعادل بین کار و زندگی

  • الزام سازمان‌ها به داشتن برنامه مشخص در زمینه مدیریت تعادل بین کار و زندگی
  • تامین امنیت شغلی کارکنان
  • جلوگیری از داشتن مشاغل متعدد
  • ایجاد محدودیت در ساعات کار اضافی و تنظیم ساعات و روزهای کار بر اساس استانداردهای جهانی
  • پرداخت حقوق و پاداش بر مبنای عملکرد به جای تاکید بر حضور فیزیکی
  • امکان کار نیمه وقت
  • شناور کردن ساعات و روزهای کار برای کارکنانی که دلایل موجه دارند.
  • اعطای مرخصی به جای سایر پاداش‌ها
  • فراهم کردن امکانات ورزشی، تفریحی برای کارکنان و خانواده‌های آن‌ها
  • جریمه عدم استفاده از مرخصی سالیانه
  • پیشنهاداتی به افراد برای داشتن هدف و برنامه برای ایجاد تعادل در کار و زندگی
  • برنامه‌ریزی برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت‌های خانوادگی
  • همکاری در انجام کارهای منزل
  • انتخاب شغلی که به آن علاقه‌مندیم
  • صرف وقت برای تفریح و ورزش در کنار خانواده
  • کاهش ساعات کاری اضافه

بهتایم برای مدیریت تعادل بین کار و زندگی

پیشنهاد ما برای مدیریت تعادل بین کار و زندگی به شما بهتایم است. چرا که کاملا منعطف طراحی شده و برای استفاده شخصی و اداری کارآیی دارد. با بهتایم می‌توانید برای تمامی فعالیت‌های شخصی و حرفه‌ای خود برنامه‌ریزی کنید و آن‌هایی که جز اولویت‌های شما نیستند را به دیگران محول کنید، همچنین می‌توانید برای انجام کارهایتان ددلاین تعیین کنید تا بهتایم انجام آن‌ها را به شما یادآوری کند.

اگر مدیر یک سازمان هستید:

با بهتایم می‌توانید مشتریان، قراردادها، پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان خود را به سادگی تعریف کنید. تخصیص کار افراد را انجام دهید و برای حجم کار و زمان انجام فعالیت‌های هر فرد برنامه‌ریزی کنید. کارکنان سازمان در ابتدای روز به برنامه‌ریزی فعالیت روزانه می‌پردازند و در طی روز و پایان کار ثبت تایم شیت و گزارش کار را انجام می‌دهند. این موضوع علاوه بر این‌که به آن‌ها در محدوده زمان روزانه خود اختیار عمل می‌دهد، باعث کاهش ساعات تلف شده آن‌ها می‌شود. مدیریت پروژه، کنترل کارکرد، تایم‌شیت و همه فرآیندهایی از این دست اگر بیش از اندازه در سازمان به کارگرفته شود و به خصوص اگر با پیچیدگی همراه شود، قابلیت اجرایی خود را از دست خواهد داد.

بهتایم سامانه‌ایست که ضمن پاسخ‌گویی به نیازها، مناسب سازمان‌های ایران طراحی و پیاده سازی شده است و سازمان را بیش از نیاز درگیر فرآیند مدیریت پروژه نمی‌کند. بهتایم ساده و به اندازه است. امتحان کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «راهکارهای مدیریت تعادل بین کار و زندگی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *