پرش به محتوا

چگونه با کمترین امکانات نوآوری کنیم.

 راهکار نوآوری با امکانات کم

مقاله مرتبط:

۵۰ نکته مدیریت و رهبری

حتی شرکت‌های بزرگ نیز زمانی که با کمبود منابع و زمان مواجه می‌شوند، مانند استارت‌آپ‌ها به نوآوری نیاز دارند.

در ادامه ۴ راهکار برای نوآوری با امکانات کم و در شرایط اقتصادی سخت آورده شده است:

۱) بودجه بزرگ را فراموش کنید.

لازم نیست نوآوری پرهزینه باشد. برای مثال به ابزار تحقیق بازار آنلاین و نمونه‌های اولیه مجازی برای آزمایش ایده‌ها تکیه کنید.

۲) در بازار واقعی آن را آزمایش کنید.

زمان خود را صرف بی‌نقص کردن ایده‌های خود نکنید. یک طرح به اندازه کافی خوب را انتخاب کنید، سپس در بازار آن را آزمایش و اصلاح کنید.

۳) روی عملی ساختن ایده تمرکز کنید، نه برنامه‌ریزی همه جزئیات.

۴) تصمیم بگیرید و حرکت کنید.

شرایط سخت نیاز به تصمیم‌گیری سریع دارد. نترسید که ایده‌های در حال شکست خود را کنار بگذارید. با این کار برای ایده خوب بعدی منابع باارزش را آزاد خواهید کرد.

این نکته مدیریتی از «چهار درس از رویکرد تازه برای نوآوری» نوشته Scott D. Anthony اقتباس شده است.


یک اصل مهم برای امیدواری در روزهای سخت این است که:

  • روزهای دشوار امروز در واقع یک شانس پنهان برای نوآوری هستند،
  • کمبودها باعث نظم می‌شوند
  • و نوآوران را مجبور می‌کنند روی فرضیات مهم تمرکز کنند و تصمیم‌های سریع بگیرند.

یك سازمان كه سعی در اجرای اصول نوآوری با امکانات کم دارد شرکت سرمایه‌گذاری Y Combinator است.

برای کسانی که در مورد آن چیزی نشنیده‌اند، این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط پل گراهام تاسیس شد. تنها در چند سال، Y Combinator بر روی ۱۵۰ استارت‌آپ نرم‌افزاری مختلف سرمایه‌گذاری کرد.

رویکرد اساسی Y Combinator ارائه سرمایه اولیه کم به ایده‌های امیدوارکننده، (متوسط سرمایه‌گذاری کمتر از ۲۵۰۰۰ دلار است)، سپس حمایت از این نوآوری‌ها برای مدت زمانی کوتاه است. این استارتاپ‌ها، سرمایه اولیه، دسترسی به یک شبکه قوی از سرمایه‌گذاران بالقوه و فرصتی برای یادگیری از دیگر استارتاپ‌های Y Combinator را کسب می‌کنند. در عوض، Y Combinator بخشی از تجارت را بدست می‌آورد.

نوآوری با امکانات کم
نوآوری با امکانات کم

برای نوآوری با امکانات کم چهار درس وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از Y Combinator کسب کنند:

بودجه بزرگ را فراموش کنید.

تعجب می‌کنم وقتی شرکت‌ها شکایت می‌کنند که از منابع مالی کافی برای نوآوری برخوردار نیستند. با وجود نرم‌افزارهای open source، ابزار تحقیق بازار آنلاین و امکان ایجاد نمونه‌های اولیه مجازی، می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. کمبود منابع مالی به ندرت شما را محدود می‌کند.

به یک طراحی «به اندازه کافی خوب» رضایت دهید.

از شرکت‌هایی که با بودجه Y Combinator شروع به کار می‌کنند، انتظار می‌رود نسخه‌ای از ایده خود را در کمتر از ۳ ماه منتشر کنند. این بازه زمانی محدود، کارآفرینان را مجبور می‌کند تا بسته‌های نرم‌افزاری «به اندازه کافی خوب» را معرفی کنند که بتوانند در بازار امتحان شوند. این رویکرد برخلاف تلاش‌های بسیاری از شرکت‌ها برای تکمیل کردن ایده‌ها در ازمایشگاه، باعث می‌شود ایده‌ها در معرض شرایط واقعی بازار تست شوند.

برنامه‌های تجاری خوب هستند، اما ضروری نیستند.

Y Combinator در مورد این‌که آیا کارآفرینان برنامه‌های تجاری مفصلی دارند یا نه، وسواس به خرج نمی‌دهد. باز هم، تمرکز بر این است که چیزی در بازار ایجاد شود تا شرایط اصلاح و یادگیری فراهم شود. از این گذشته، اگر سعی در ایجاد یک بازار دارید، به هر حال بیشتر مطالب موجود در یک برنامه تجاری مبتنی بر فرضیات است.

شکست یک گزینه است.

یکی از مزایای رویکرد Y Combinator این است که افراد را وادار به تصمیم‌گیری سریع می‌کند، اگر تیم نتواند نمونه اولیه تولید کند، پایان پروژه می‌رسد. سرمایه‌گذاری کم، کنار گذاشتن ایده‌ها را آسان‌تر می‌کند. شرکت‌هایی که می‌گویند فاقد منابع هستند، غالباً این منابع را در پروژه‌های اشتباه مصرف می‌کنند. گفتن نه مهارت قابل توجهی است.

مقاله مرتبط: ۳ راهکار برای استفاده از نوآوری در چالش‌های شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *