پرش به محتوا

نکات ساده‌ای که برای موفقیت در زندگی نمی‌دانستید.

چرا در رسیدن به برخی اهدافتان موفق بوده‌اید، اما به برخی دیگر نرسیدید؟ (عوامل موفقیت در زندگی)

شاید سوال سختی به نظر برسد اما تنها شما نیستید که پاسخ این سوال را نمی‌دانید. گاهی حتی افراد بسیار موفق هم نمی‌توانند به سرعت به این سوال پاسخ دهند. شاید به این فکر کنید که هر کدام از ما با یک سری استعدادهای خاص متولد شده‌ایم و مادرزادی برخی دیگر را نداریم. اما این موضوع واقعا در مقایسه با اثر سایر عوامل مساله کوچکی است.

چندین دهه تحقیق در مورد موفقیت نشان می‌دهد که افراد موفق، به اهدافشان دست می‌یابند به دلیل کار و تلاشی که انجام می‌دهند، نه به خاطر کسی که هستند. (بیل گیتس به این خاطر موفق نشد که اسم و فامیلش بیل گیتس بود و موفق به دنیا آمده بود بلکه به دلیل کارهایی که در طول زندگیش انجام داد به فرد موفقی تبدیل شد.)

 موفقیت در زندگی
کارهای ساده‌ای که افراد موفق برای موفقیت در زندگی متفاوت انجام می‌دهند.

۹ کاری که افراد موفق برای موفقیت در زندگی متفاوت انجام می‌دهند:

واضح هدفگذاری می‌کنند.

  • هنگامی که هدف خود را تعیین می‌کنید، سعی کنید که این هدف تا حد ممکن دقیق و واضح باشد.

 این‌که با خود بگویید باید پنج کیلو وزن کم کنم، بهتر از این است که بگویید احتیاج به چند کیلو کاهش وزن دارم.  این‌که بدانید دقیقا می‌خواهید چه چیزی به دست آورید و معنای موفقیت برایتان چیست، انگیزه‌دهنده است.

  • نکته دیگر این‌که در مورد کارهای خاصی که باید برای رسیدن به هدفتان انجام دهید، فکر کنید.

مثلا این‌که فقط امیدوار باشید بیشتر بخوابید، زیادی مبهم است، به جای آن تصمیم بگیرید روزهای کاری ساعت ۱۰ به رخت ‌خواب بروید. یعنی جایی برای شک و شبهه باقی نگذارید.

از هر لحظه برای عمل کردن در راستای اهدافشان استفاده می‌کنند.

با توجه به پر مشغله بودن بسیاری از ما و اهداف همزمانی که داریم، جای تعجب نیست که فرصت‌های متعدد انجام یک هدف را از دست می‌دهیم، چرا که اصلا متوجه وجود آن‌ها نمی‌شویم.

  • آیا واقعا امروز برای ورزش کردن زمان نداشتید؟
  • هیچ فرصتی نداشتید با فردی که تماس تلفنیش را بی‌جواب گذاشتید، تماس بگیرید؟

برای دستیابی به هدف باید از این فرصت‌ها قبل از آن‌که از دست بروند، استفاده کنید. برای استفاده از لحظه‌ها، از قبل تصمیم بگیرید که چه موقع و کجا اقداماتی را که می‌خواهید، انجام دهید. و فراموش نکنید تا حد ممکن واضح و شفاف باشید.

به عنوان مثال، «دوشنبه، چهارشنبه، یا جمعه، ۳۰ دقیقه قبل از کار ورزش می‌کنم.»

برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که انجام به موقع کارها را به شما گوشزد می‌کنند.

می‌دانند دقیقا چه مقدار تا هدف فاصله دارند.

دستیابی به هدف و موفقیت در زندگی نیازمند نظارت منظم و صادقانه از مراحل پیشرفت است. نظارت می‌تواند توسط دیگران و یا خودتان صورت بگیرد. اگر ندانید که چقدر خوب عمل می‌کنید، نمی‌توانید رفتار یا استراتژی خود را مطابق با آن تنظیم کنید. پیشرفت خود را بسته به هدفتان، به طور مداوم به صورت هفتگی یا حتی روزانه بررسی کنید.

با استفاده از نرم‌افزار به ارزیابی عملکرد خود بپردازید. و میزان پیشرفت خود را به سمت اهدافتان اندازه بگیرید.

خوشبین اما واقع‌گرا هستند.

اکثر اهداف ارزشمند، نیاز به زمان، برنامه‌ریزی، تلاش و مداومت دارند. مطالعات نشان می‌دهند، این تفکر که اهداف و موفقیت در زندگی به راحتی و بدون دردسر به دست می‌آیند، آمادگی شما را برای راه پیش رو کم می‌کند و شانس شکست را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

موفقیت در زندگی - افراد موفق
موفقیت در زندگی – خوشبین و واقع گرا

بر روی بهتر شدن تمرکز می‌کنند.

باور این‌که برای رسیدن به اهدافتان توانایی لازم را دارید، مهم است، اما مهمتر از آن این اعتقاد است که می‌توانید این توانایی را به دست آورید. بسیاری از ما بر این باور هستیم که هوش، شخصیت و توانایی‌های فیزیکی ما ثابت است. و هر چقدر هم سخت تلاش کنیم، باز هم پیشرفت نخواهیم کرد. در نتیجه، به جای توسعه مهارت‌های جدید، بر روی اهدافی که توانایی‌های فعلیمان را اثبات می‌کنند، تمرکز می‌کنیم.

خوشبختانه، چندین دهه تحقیق نشان می‌دهد که اعتقاد به ثابت بودن توانایی، کاملا اشتباه است. هر نوع توانایی، قابل تغییر و توسعه است. درک این واقعیت که می‌توانید تغییر کنید، موجب می‌شود انتخاب‌های بهتری داشته باشید و به حداکثر توانایی خود و موفقیت در زندگی برسید.

استقامت نشان می‌دهند.

استقامت تمایل به پایبندی به اهداف بلندمدت و مقاومت در مواجهه با مشکلات است. خبر خوب این‌که اگر در حال حاضر  استقامت ندارید، می‌توانید آن را به دست آورید. افرادی که این ویژگی را ندارند، گمان می‌کنند که این توانایی‌ ذاتی است. اگر این تفکر را دارید، باید بدانید که در اشتباه هستید. همانطور که پیش از این گفته شد: تلاش، برنامه‌ریزی، استمرار و استراتژی‌ خوب، آن چیزی است که واقعا برای موفقیت در زندگی لازم است. پذیرفتن این حقیقت معجزه می‌کند.

بر روی عضله اراده خود کار می‌کنند.

عضله خود کنترلی شما درست مثل ماهیچه‌های دیگر بدن است، با ورزش نکردن در طول زمان ضعیف‌تر می‌شود. برای ساختن قدرت اراده باید خود را درگیر چالشی کنید که ترجیح می‌دهید انجامش ندهید!

  • از تنقلات با چربی بالا دست بردارید،
  • روزی ۱۰۰ دراز نشست بزنید،
  • سعی کنید مهارت جدیدی بگیرید.

شاید در ابتدا سخت باشد، اما با مرور زمان، ساده‌تر می‌شود.

واقعیت و مسائل تغییرناپذیر را می‌پذیرند.

هر چقدر هم عضله اراده خود را قوی ‌کنید، باید بدانید این عضله هم محدودیت‌هایی دارد. اگر بیش از حد توانش بر آن تحمیل کنید، به طور موقت انگیزه و قدرت ادامه را از دست می‌دهید. به دو چالش همزمان نپردازید (مثل ترک سیگار و رژیم). افراد موفق رسیدن به یک هدف را سخت‌تر از آن چیزی که هست، نمی‌کنند. برای موفقیت در زندگی باید پذیرای واقعیت باشید.

بر روی آن‌چه که انجام خواهند داد، تمرکز دارند.

اگر می‌خواهید راه خود را عوض کنید، از خود بپرسید: «می‌خواهم به جای آن چه کنم؟»
به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کنترل اعصاب خود را به دست بیاورید، ممکن است برنامه‌ای مانند این داشته باشید:
«اگر شروع به احساس عصبانیت کردم، برای آرام شدن سه بار نفس عمیق می‌کشم.»
با استفاده از تنفس عمیق به عنوان جایگزینی برای نشان دادن خشم، عادت بد خود را در طول زمان کمرنگ می‌کنید تا زمانی که کاملا ناپدید ‌شود.

به یاد داشته باشید، برای این‌که یک فرد موفق باشید، نباید به انسان دیگری تبدیل شوید.

برای موفقیت در زندگی مهم نیست که چه کسی هستید، مهم این است که چه کاری انجام می‌دهید.

مطالب مرتبط:

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *