پرش به محتوا

بورد و فرایند پروژه

چطور می‌توانیم کمکتان کنیم؟

این امکان فرصتی استثنائی برای آن دسته از مشتریانی است که پروژه‌هایشان دارای فرآیندی ثابت است و نیازمند این هستند که پیشرفت فعالیت‌هایشان را در طول این فرآیند بررسی کنند.

می‌توانید برای پروژه‌هایی که مراحل انجام ثابتی دارند، در قالب بورد پروژه فرآیند انجام کار تعریف کنید. برای این کار کافیست بر روی نام پروژه کلیک کرده و سپس به قسمت بورد پروژه مراجعه کنید. در این قسمت به صورت پیش‌فرض سه لیست شروع نشده، شروع شده و انجام شده وجود دارد. فرآیند انجام فعالیت‌های پروژه را در قالب لیست‌های مختلف به بورد اضافه کنید.

به عنوان مثال فرض کنید پروژه‌ی شما ساخت کابینت است و برای ساخت هر کابینتی در کارگاه شما، مراحل زیر باید انجام شوند:

  • طراحی و برنامه‌ریزی
  • انتخاب مواد
  • برش کاری
  • اتصالات
  • مونتاژ
  • حمل و نقل

می‌توانید این مراحل را در بورد پروژه‌ی ساخت کابینت تعریف کرده و برای هر مرحله تیم مشخص کنید. سپس، ساختِ هر کابینت را در قالب یک فعالیت تعریف کنید و شاهد پیشرفتِ ساخت آن باشید.

بورد و فرایند پروژه
بورد و فرایند پروژه

افزودن لیست به بورد پروژه

  • می‌توانید نام مرحله شروع نشده را در بورد، ویرایش کنید. به عنوان مثال در اینجا لیست سفارش‌ها عنوان مناسبی است.
  • نام مرحله کامل شده هم به همین ترتیب قابل ویرایش است، در این مثال سفارش‌های آماده شده انتخاب مناسبی است.
  • لیست‌های شروع نشده و کامل شده قابل حذف نیستند. امکان اضافه کردن تیم به آنها وجود ندارد.
  • نام مرحله شروع شده هم قابل ویرایش است، علاوه بر این می‌توانید بین مراحل شروع نشده و کامل شده هر تعداد که لازم دارید مرحله اضافه کنید. در این مثال، مراحل طراحی و برنامه‌ریزی، انتخاب مواد، برش کاری، اتصالات، مونتاژ و حمل و نقل در قالب لیست به بهتایم اضافه شدند. برای اضافه کردن لیست جدید بر روی سه نقطه کلیک کنید و افزودن لیست بعد از این لیست را بزنید.
بورد و فرایند پروژه - مثال ساخت کابینت
بورد و فرایند پروژه – مثال ساخت کابینت

اختصاص تیم به لیست‌های بورد پروژه

زمان تعریف فعالیت‌های پروژه برای آنها تیم مشخص می‌کنید. این تیم همان گروهی هست که کار به آنها سپرده می‌شود. البته این امکان وجود دارد که برای هر مرحله از انجام فعالیت هم تیم مشخص کنید. هرکدام از این مراحل می‌تواند تیم خاص خود را داشته باشد. برای انجام این کار در لیست مورد نظر روی آیکن سه نقطه کلیک کنید و مدیریت عملیات لیست را بزنید.

به عنوان مثال، می‌توانید جدول زیر را در بهتایم پیاده‌سازی کنید. کافیست برای هر مرحله با کلیک روی مدیریت عملیات لیست، گزینه‌ی تخصیص به کاربران جدید را انتخاب کرده و کاربران مورد نظر برای هر مرحله را مشخص کنید. به این ترتیب فعالیت با حرکت در هر مرحله به صورت خودکار به اعضای جدید سپرده شده و با تکمیل فعالیت توسط آنها به مرحله‌ی بعدی فرستاده می‌شود. این امکان وجود دارد که این موضوع به اعضای تیم در هر مرحله اطلاع رسانی شود.

بروزرسانی بهتایم در خرداد ماه 1403 -مثالی از اختصاص تیم به هر مرحله
بورد و فرایند پروژه - مدیریت عملیات لیست
بورد و فرایند پروژه – مدیریت عملیات لیست

مدیریت عملیات لیست:

  • اگر لیست را بر روی مدیریت دستی (غیر اتوماتیک) تنظیم کنید، اختصاص تیم در هر مرحله و جابجایی بین مراحل فقط توسط مدیر پروژه و یا کاربر با مجوز ویرایش فعالیت‌های پروژه امکان‌پذیر است و فعالیت به طور خودکار بین مراحل جابجا نمی‌شود.
  • اگر لیست را بر روی تخصیص به کاربران جدید تنظیم کنید، می‌توانید اعضای جدید تیم را مشخص کرده و از بهتایم توقع داشته باشید، با قرار گرفتن فعالیت در این لیست، به طور خودکار آن را به اعضای جدید تخصیص دهد و زمانی که تمام اعضای این مرحله فعالیت را تمام کردند، فعالیت را به طور خودکار به مرحله‌ی بعد ببرد. همچنین با روشن کردن گزینه‌ی ارسال اطلاع‌رسانی برای تخصیص‌های جدید، تخصیص فعالیت به اعضای جدید اطلاع‌رسانی می‌شود. (در این حالت فعالیت را برای تیم اولیه انجام شده نمایش می‌دهد.)
  • اگر لیست را بر روی باز تخصیص به تیم اصلی (اولیه) تنظیم کنید، با قرار گرفتن در این لیست، فعالیت دوباره به تیم اولیه‌ای که برای فعالیت تعیین شده، تخصیص پیدا می‌کند. یعنی این فعالیت مجدد برای آنها منتظر انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از بهتایم توقع داشته باشید، با قرار گرفتن فعالیت در این لیست، به طور خودکار آن را به اعضای تیم اولیه تخصیص دهد و زمانی که تمام اعضای این مرحله فعالیت را تمام کردند، فعالیت را به طور خودکار به مرحله‌ی بعد ببرد. با روشن کردن گزینه‌ی ارسال اطلاع‌رسانی برای تخصیص‌های جدید، تخصیص فعالیت به اعضای جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • اگر لیست را بر روی باز تخصیص به کل تیم تنظیم کنید، فعالیت مجدد به همه‌ی اعضایی که تاکنون و در تمام مراحل قبلی و همچنین تیم اولیه بر روی این فعالیت کار کرده‌اند، تخصیص داده می‌شود.
  • اگر کاربر عضو تیم اصلی فعالیت باشد همواره می‌تواند تایم شیت فعالیت را ویرایش کند و روی آن تایم شیت بزند، اما اگر عضو تیم اصلی نباشد و از طریق لیست به فعالیت اضافه شده باشد، در صورتی که فعالیت وارد لیست جدیدی شود که کاربر عضو آن نباشد، امکان ویرایش تایم شیت برای او وجود ندارد.

نکات مربوط به مراحل انجام فعالیت در یک پروژه

۱) فعالیت به دو صورت می‌تواند بین مراحل جابجا شود:

  • هنگامی که وضعیت تمام تخصیص‌های آن به انجام شده تغییر کند، توسط سیستم به مرحله‌ی بعدی منتقل می‌شود. (البته در صورتی که لیست بر روی مدیریت دستی (غیر اتوماتیک) تنظیم نشده باشد.)
  • توسط مدیر پروژه (یا کاربری که دسترسی ویرایش همه فعالیت‌های پروژه را دارد) به صورت دستی جابجا شود. در این حالت وضعیت تخصیص‌فعالیت‌ها قبل از جابجایی، به انجام شده تغییر می‌کند.

۲) توجه کنید که اگر پروژه فرآیند داشته باشد، درصد پیشرفت واقعی فعالیت‌های آن پروژه از روی تعداد لیست‌ها و جایگاه فعالیت در لیست مشخص می‌شود. اگر درصد پیشرفت یک فعالیت را دستی وارد کرده باشید، از این قاعده مستثناست. در محاسبه‌ی درصد پیشرفت پروژه از روی فعالیت‌های آن، زمان تخمینی فعالیت‌ها وزن آن‌ها در پروژه است، در صورتی که حتی یکی از فعالیت‌های پروژه وزن نداشته باشد، سیستم وزن همه فعالیت‌ها را در پروژه برابر در نظر می‌گیرد.

در این مثال، بورد پروژه بین مرحله شروع نشده (لیست سفارش‌ها) و مرحله کامل شده (سفارش‌های آماده شده) دارای ۶ مرحله است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فعالیت کابینت خانم بهاری در مرحله ۳ قرار دارد و ۲ مرحله را رد کرده است، در نتیجه:

۲/۶ ×۱۰۰=۳۳.۳۳% = درصد پیشرفت فعالیت کابینت خانم بهاری

بورد و فرایند پروژه - محاسبه درصد پیشرفت فعالیت
بورد و فرایند پروژه – محاسبه درصد پیشرفت فعالیت

۳) اگر فعالیت توسط مدیر پروژه به مرحله قبل‌تر برگردانده شود، تخصیص‌های مرحله جاری حذف و فعالیت برای تخصیص‌های مرحله‌ای که به آن وارد می‌شود، منتظر انجام خواهد شد.

۴) فعالیت‌های تکرارشونده برای پروژه فرآیندی بی‌معنا خواهد بود. پس اگر در یک پروژه‌ی دارای فرآیند، فعالیت تکرارشونده تعریف کنید، این فعالیت در بورد پروژه نمایش داده نخواهد شد.

۵) مرحله انجام فعالیت روی بورد فعالیت‌های من (تسک بورد) برای هر فعالیت که مرحله دارد، نمایش داده خواهد شد.

بورد و فرایند پروژه - تاثیر مرحله در تسک بورد
بورد و فرایند پروژه – تاثیر مرحله در تسک بورد

۶) افرادی که مجوز مشاهده بورد پروژه‌ها را دارند، می‌توانند از همین قسمت هم اقدام به حذف فعالیت کنند.

۷) با داشتن مجوز لازم، می‌توانید به سادگی در بورد پروژه فعالیت جدید تعریف کنید.

۸) تاریخچه حرکت فعالیت در بورد قابل مشاهده هست:

بورد و فرایند پروژه- مشاهده تاریخچه حرکت فعالیت در بورد پروژه
بورد و فرایند پروژه- مشاهده تاریخچه حرکت فعالیت در بورد پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *