پرش به محتوا

بازگشت به کار پس از یک تعطیلات طولانی

مکن ای صبح طلوع! بازگشت به کار پس از تعطیلات 

۱۷ فروردین است و باید مقاله‎‌ای جدید بنویسم و تنها فکری که پس از یک تعطیلات طولانی ذهن مرا به خود مشغول کرده، این است که چگونه به روال سابق برگردم و به خودم بفهمانم که تعطیلات شیرین من به پایان رسیده و زمان بازگشت به کار است. پس از یک تعطیلات طولانی همکاران و دوستان خود را می‌بینیم و زمان زیادی را به تبریک سال جدید و بیان خاطرات نوروزی می‌گذرانیم اما بالاخره زمان بازگشت به کار هم فرا می‌رسد!

به اصطلاح پشت همه ما باد خورده! پیک نوروزی هم نداشتیم که ذهن ما را بر روی مسائل کاری متمرکز نگه دارد.

بنابراین مقاله امروز قرار است:

به همه ما کمک کند که تنبلی را کنار بگذاریم و از کرختی بهار و نوروز و تعطیلات خلاص شویم. 

بازگشت به کار پس از تعطیلات
از سختی های بازگشت به کار پس از تعطیلات

چگونه کارکنان را پس از تعطیلات به کار برگردانیم؟

افت انرژی بعد از تعطیلات
افت انرژی بعد از تعطیلات

۱۷ فروردین است و تیم شما دوباره در دفتر کار است، اما:

  • همه چیز به طور قابل ملاحظه‌ای کندتر از معمول پیش می‌رود.
  • کارکنان در حال مرور خاطرات تعطیلات هستند.
  • شاید هم به دلیل کارهای انجام نشده‌ استرس داشته باشند، و آن‌ها را به تعویق بیندازند.

چگونه می‌توانید به کارکنان برای بازگشت به کار و خارج شدن از حال و هوای تعطیلات انگیزه بدهید؟

 کلید حل مشکل این است که:

  • با یک برنامه‌ریزی کارمندان را برای سال آینده هیجان‌زده کنید
  • و همینطور اهداف مشخصی را به آن‌ها پیشنهاد دهید.

گفتگو کنید.

در حالی که تعطیلات زمانی برای تجدید انرژی است، می‌تواند در عین حال تحلیل کننده انرژی هم باشد. مدیران باید درک کنند، که زمان صرف شده دور از محل کار باعث می‌شود که کارکنان پس از بازگشت به کار تحت فشار زیادی قرار بگیرند. کارکنانی که با یک لیست طولانی از کارهای انجام نشده و پیام‌های کاری خوانده نشده مواجه می‌شوند، به سختی می‌توانند تصمیم بگیرند از کجا شروع کنند!

برای مقابله با این مسئله:

  • مطمئن شوید که کارمندان شما می‌د‌انند که شما طرف آن‌ها هستید و از حجم کاری آن‌ها آگاهید.
  • سپس با همکاری هم یک نقشه و برنامه برای کنار آمدن با این اوضاع تهیه کنید.
  • می‌توانید با مشورت با هم اهداف کوتاه مدتی را برای چند هفته اول بازگشت به کار تعیین کنید.

برای جلسات آموزشی کارکنان برنامه‌ریزی کنید.

مدیران باید همیشه به رضایت کارکنان توجه کنند. یک راه عالی برای کمک به افزایش هیجان، انگیزه و سطح تعامل این است که:

  • فرصت‌های پیشرفت شغلی به کارکنان پیشنهاد دهید.
  • برنامه‌های آموزشی مربوط به صنعت خودتان را ترتیب دهید
  • و یا میزبان یک سخنران انگیزشی باشید.

 به این وسیله به کارکنان موضوعی بدهید، که بعد از تعطیلات منتظرش باشند.

سال نو را با دادن ابزارهای جدیدی به کارکنان خود، شروع کنید.

با افراد مشورت کنید تا نظراتشان را درباره نوع آموزش‌هایی که به آن‌ها بیشتر کمک می‌کند، دریافت کنید و به این ترتیب تعهد خود را نسبت به رشد فردی هر یک از افراد نشان دهید.

تعیین اهداف برای سال ۱۳۹۸

تعیین هدف
تعیین هدف

مهم نیست که سطح انگیزه کارکنان شما چقدر است، باید در سال جدید آن را هدف قرار دهید. فراتر از تعریف اهدافِ مرتبط با مدیریت خود، مهم است که الهام بخش و انگیزه بخش کارکنان برای تنظیم هدف برای سال جدید باشید.

این به این معنی است که:

  • جلسات فردی و تیمی را در هفته اول برگشت به کار برگزار کنید تا اطمینان حاصل کنید که این موضوع اولویت اول کارکنان شماست.
  • کارکنان را در فرایند تعیین اهداف راهنمایی کنید و آن‌ها را تشویق کنید تا اهداف فردی و همچنین اهدافی با چشم‌انداز بزرگتر برای خود تعیین کنند.
  • اهمیت تعیین اهداف شخصی در کنار اهداف حرفه‌ای را به آن‌ها نشان دهید.

کارکنانی که به طور کلی احساس رضایت می‌کنند و می‌دانند که شما به رشدشان در داخل و خارج از محل کار اهمیت می‌دهید، برای شرکت شما حیاتی هستند.

یک رویداد ویژه را سازماندهی کنید.

بهار برای بسیاری از کارکنان هم فصل تعطیلات است، و هم دوازده ماه قبل از یک تعطیلات طولانی دیگر است. شما به عنوان مدیر دفتر، فرصتی برای تغییر این احساس کسلی دارید.

با هماهنگی یک رویداد ویژه‌ در سال جدید، کارکنان را برای بازگشت به کار هیجان زده کنید.

این رویداد می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند:

  • صرف غذای جمعی،
  • یک روز کاری برای فعالیت‌های گروهی در خارج از دفتر
  • و یا بعد از ظهری برای فعالیت‌های سلامتی کارکنان، مانند یوگا، ماساژ و … باشد.

هنگامی که انگیزه کارکنان کم است، به آن‌ها مزایا و حمایت‌های مالی پیشنهاد بدهید که به مولد شدن کارکنان کمک می‌کند. بازگشت به کار می‌تواند برای بعضی از کارکنان دشوار باشد، بنابراین مطمئن شوید که سال نو را به عنوان یک فرصت جدید برای الهام بخشیدن به کارکنان تلقی می‌کنید.

به کارکنان خود چشم‌انداز جدید و شروع تازه‌ای بدهید و از فصل تعطیلات برای سازماندهی مجدد تیم کاری خود استفاده کنید.

به عنوان یک مدیر باید چه کاری را در روز اول بازگشت به کار پس از تعطیلات انجام دهید:

مهمترین نقش یک مدیر چیست؟ 

به عنوان یک مدیر، ارزشمندترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که افراد را با اولویت‌های مهم کسب و کار خود هماهنگ کنید. اگر این کار را بکنید، سازمان شما در بالاترین میزان بهره‌وری کار خواهد کرد. اما این کار آسان نیست. به دست آوردن یک سازمان کاملا هماهنگ، بسیار دشوار است.

اما گاهی اوقات تاثیر پذیری افراد بیشتر است؛

بازگشت از تعطیلات یکی از این فرصت‌هاست. افراد مدت‌هاست که از شما نشنیده‌اند و شاید حتی دلتنگ یک سخنرانی طولانی باشند. منتظر هستند و بیشتر از حدِ معمول تاثیرپذیر!

قبل از این‌که حتی به یک ایمیل پاسخ دهید،

سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • در حال حاضر مهم‌ترین الزام برای سازمان چیست؟
  • چه چیزی بیشترین تاثیر را در نتایج شرکت خواهد داشت؟
  • اگر شما قصد دارید اهداف خود را برآورده کنید، باید مشوق چه رفتارهایی باشید؟
  • و شاید مهم‌تر از همه، آنچه اهمیت کمتری دارد چیست؟

هدف از پاسخ دادن به این سوالات، انتخاب سه تا پنج موضوع مهم است که بیشترین تفاوت را در سازمان ایجاد می‌کند. هنگامی که این موارد را شناسایی کردید، باید ۹۵٪ از انرژی خود را صرف پیشرفت آن‌ها کنید.

چگونه‌؟

  •  در مورد آن سه تا پنج موضوع انتخاب شده صریح و قاطع باشید. آن‌ها را بنویسید و کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. آن‌ها را با صدای بلند بخوانید. آیا احساس می‌کنید که مفید است؟ آیا یک راهنمای مفید برای افراد در زمان تصمیم‌گیری و عمل کردن است؟
  •  از آن‌ها به عنوان لنزی استفاده کنید که با آن هر تصمیم، مکالمه، درخواست، کار و ایمیلی را نگاه می‌کنید. هنگامی که دیگران چیزی را درخواست می‌کنند یا از شما می‌خواهند تصمیم‌گیری کنید، به آن‌ها با صدای بلند بگویید، با توجه به اینکه ما سعی داریم کار X را انجام دهیم منطقی است که کار Y را هم انجام دهیم و یا خیر.

آیا این ایمیلی که قصد پاسخ دادن به آن را دارید به تقویت سه تا پنج اولویت شما کمک می‌کند؟ آیا باعث حرکت در مسیر درست خواهد شد؟ اگر چنین است، با بیشترین وفاداری به سه تا پنج موضوع انتخاب شده به آن پاسخ دهید.

اگر به ایمیلی نگاه می‌کنید و نمی‌توانید ارتباطی با آن سه یا پنج اولویت سازمان پیدا کنید، سپس به ایمیل بعدی بروید. نگران نباشید که مسائل نامربوط به آن سه یا پنج مورد را اولویت‌بندی نمی‌کنید. این همه چیز در مورد تمرکز است، و به منظور تمرکز بر برخی مسائل، باید باقی آن‌ها را نادیده بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *