3 اشتباه استراتژی که باید از آنها جلوگیری کرد.
مقاله مرتبط:
۳ اشتباه استراتژی که باید از آنها جلوگیری کرد.
مراقب این اشتباهات استراتژی رایجی که در شرایط خوب و بد مانع بسیاری از شرکتها شدهاند، باشید و از آنها جلوگیری کنید:
اولین اشتباه استراتژی ۱) تجارتی را که عملکرد پایینی دارد، حفظ میکنند.
اکثر شرکتها تجارتی دارند که نباید در آن فعالیت کنند. این تجارتها را کنار بگذارید تا بتوانید روی چشماندازهای امیدوار کنندهتر تمرکز کنید.
دومین اشتباه استراتژی ۲) بر رشد مداوم تاکید دارند.
چشمانداز امیدوار کنندهتر ممکن است به معنای تجارت جدید نباشد. به جای تمرکز بر گسترش و رشد، به این فکر کنید که چگونه میتوانید تجارت فعلی خود را بهبود ببخشید و موقعیت خود را تقویت کنید.
سومین اشتباه استراتژی ۳) صرفهجویی در هزینهها را کاهش میدهند.
وقتی اوضاع بهتر میشود، بسیاری از شرکتها کمتر به فکر مسائل اقتصادی میافتند. فقط به این دلیل که دیگر شرایط بهتر از آن است که برای بقای شرکت تلاش کنید، صرفهجویی را متوقف نکنید. سادگی در هر بازاری یک دارایی است.
این نکته مدیریتی از «ادامه دادن همان اشتباهات استراتژی قدیمی» نوشته Walter Kiechel اقتباس شده است.
برخی از مشاوران که به شرکتهای بزرگ مشاوره میدهند، شرایط شرکتها پس از گذر از بحران را اینگونه گزارش کردهاند:
آنها با این نتیجهگیری که بدترین شرایط تمام شده است، از سنگر خود بیرون میآیند و احساس میکنند باید یک یا دو خط محصول جدید را راهاندازی کند.
اما خواندن تاریخ استراتژی باعث میشود که من از آنها بخواهم محتاط باشند، چرا که ممکن است برخی از اشتباهات قدیمی را تکرار کنند.
بنابراین مراقب اشتباهات زیر باشید:
اولین اشتباه: تجارتهای زیادی را ادامه میدهید یا حتی دنبال تجارتهای بیشتر هستید.
همانطور که بروس هندرسون (سیاستمدار، کارآفرین و سرمایهدار اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بنیانگذار گروه مشاوره بوستون میباشد.) گفت:
تقریباً تمام شرکتهایی که من میشناسم دارای تعدادی تجارت هستند که نباید در آن فعالیت کنند.
مشاوران بر این واقعیت اذعان دارند که شرکتها شهامت کافی برای کسب تجارتهای امیدوار کننده را تنها پس از کنار گذاشتن تجارتهای بد خود به دست میآورند.
دومین اشتباه: صرفهجویی را کاهش میدهید.
پیام به مدیران تیزبین:
فکر کردن در مورد فردا را متوقف نکنید.
- کاهش بیوقفه هزینهها باید به یک عادت تبدیل شود.
- این موضوع معمولاً مستلزم تغییر آگاهی است.
- به این موضوع به عنوان یک تلاش نه تنها برای بهرهوری بیشتر، بلکه برای سادگی و ظرافت فکر کنید.
سومین اشتباه: تلاش برای رشد خیلی سریع.
معمولا اینطور به نظر میرسد که اگر میخواهید قیمت سهام را بالا نگه دارید، چارهای جز رشد مداوم ندارید. اما لزوماً اینگونه نیست.
برایان پیتمن، مدیر اجرایی یک شرکت موفق میگوید:
ما علاقهای نداریم که صرفا به دنبال رشد یا اندازه شرکت باشیم، بلکه به دنبال ایجاد ارزش برای سهامداران هستیم.
مایکل پورتر (یک اقتصاددان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی ملقب به پیامبر برنامهریزان راهبردی (استراتژیک) میباشد.) در مقاله خود در سال ۱۹۹۶ با عنوان «استراتژی چیست؟» همین نکته را بیان میکند:
با اتمام رکود اقتصادی بهتر است به دنبال تقویت موقعیت رقابتی و بهبود سودآوری خود باشید، حتی اگر نتایج این کار بلافاصله ظاهر نشوند.