۳ نکته برای کمک به ارتباطات مالی
مقاله مرتبط:
در بهترین حالت، ارتباطات مالی خشک و خستهکننده هستند و در بدترین حالت، گیجکننده و غیرقابل فهم. بهترین کارشناسان، در مورد اعداد به روشی واضح، جذاب و قانعکننده صحبت میکنند.
این نکته مدیریتی از «ارتباطات مالی، سبک Warren Buffett» اقتباس شده است.
با توجه به اینکه Warren Buffett یکی از موفقترین سرمایهگذارهاست، ممکن است انتظار داشته باشید که ارتباطات مالی او پیچیده و غیرقابل درک باشد. اما در واقعیت، گزارش سالانه Buffett به سهامدارانش به سهولت، زبان محاورهای و شوخطبعی مشهور است. ارتباطات مالی او برای همه ما درس مهمی است.
۱) بیش از حد روی اعداد تمرکز نکنید.
اگر بیش از حد بر روی اعداد تمرکز کنید، باید به سوال:
«خب حالا که چی؟» پاسخ مناسبی بدهید.
بنابراین اعداد فقط باید برای پشتیبانی از منظور اصلی شما استفاده شوند.
Buffett گزارشی پر از اعداد بیسروته ارائه نمیدهد با این امید که این اعداد خودشان گویای همه چیز باشند. او:
- اصطلاحات را توضیح میدهد،
- معنای اعدادی که استفاده میکند را بیان میکند،
- و توضیح میدهد که او این اعداد را چگونه میبیند.
۲) از استعاره و مقایسه استفاده کنید.
لازم نیست یک نامه شاعرانه بنویسید، اما استفاده از استعاره به شما کمک میکند تا از سوءتفاهمهایی که اغلب در ارتباطات مالی پیش میآید، جلوگیری کنید. استعارهها منظور شما را بهتر از کلمات مبهم ِتخصصی نشان میدهند.
۳) صادق و روراست باشید.
صداقت باعث میشود مخاطبتان به شما اعتماد کند. هیچکس دوست ندارد احساس کند که چیزی از او پنهان شده و یا در جریان اخبار بد قرار نگرفته است.
Buffett بیان موفقیتهای سال ۲۰۰۸ را با افشا کردن اشتباهاتش آغاز میکند:
«در طول سال ۲۰۰۸ کارهای احمقانه زیادی انجام دادم. حداقل یک اشتباه بزرگ و چندین اشتباه کوچکتر مرتکب شدهام که واقعا باعث خسارت شدند.»
این نوع حرف زدن نه تنها موجب از دست دادن اعتبارتان نمیشود، بلکه باعث میشود به هر آنچه میخواهید بگویید، اعتماد بیشتری داشته باشند.
مخاطب با خود میگوید:
«علی رغم مشکلات موجود، واضح است که او چیزی را پنهان نمیکند.»