راهکارهایی برای جبران اشتباه
مقاله مرتبط:
چگونه میتوانید اشتباهاتتان را جبران کنید.
اشتباه کردن اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است نحوه برخورد با آنها و مدیریت کردنشان است.
۱) به اشتباهتان اقرار کنید.
از عباراتی استفاده نکنید که دیگران بتوانند برداشت دیگری از حرف شما داشته باشند (دو پهلو صحبت نکنید!):
«ببخشید، اگر کسی را ناراحت کردهام!»
درمورد آنچه اشتباه کردید صریح و صادق باشید.
۲) همه چیز را درست کنید.
ببینید که برای رفع این اشتباه چه کاری میتوانید انجام دهید. به احساسات چه کسی صدمه زدهاید؟ چه خسارتی وارد کردهاید؟
۳) صحنه درست نکنید.
عذرخواهی بهانهای برای سخنرانی نیست. عذرخواهی کنید و از کانون توجه دور شوید. نشان دهید که شما آماده گذر از این نقطه هستید.
۴) در وهله اول از وقوع اشتباه جلوگیری کنید.
به این فکر کنید که از اقدامات و تصمیمات شما چه برداشتی میشود. پیشبینی و احتیاط میتواند از وقوع اشتباه جلوگیری کند.
این نکته مدیریتی از «آنچه Michael phelps در مورد عذرخواهی به ما میآموزد» نوشته John Baldoni اقتباس شده است.
Michael Phelps، مدالآورطلای المپیک، وقتی که عکسهایی از او در حال کشیدن ماری جوانا در یک روزنامه انگلیسی منتشر شد، با این شرایط روبرو شد. Phelps عذرخواهی سریع و واضحی کرد. و با قبول کردن مسئولیت کارش و تصمیم به ماندن در سمت قانون، با طوفان تبلیغات منفی روبرو شد. Phelps به مدت سه ماه از رقابت رسمی منع شد و یکی از اسپانسرهای خودش را از دست داد.
فلپس متهم به مشکلات اخلاقی شد. او یک ورزشکار باورنکردنی است و سالهاست که تمریناتی انجام میدهد که بیشتر انسانها فقط میتوانند آن را آرزو کنند. او همانند هر انسان دیگری مرتکب اشتباهی احمقانه شد و در نهایت مسئولیت اشتباهش را پذیرفت.
اما جبران اشتباه میتواند عمل دشواری باشد، در ادامه چگونگی انجام آن آورده شده است:
پذیرش مسئولیت اشتباه.
مانند فلپس اعتراف کنید که چه اشتباهی انجام دادهاید. صریح و صادق باشید. مهمتر از همه، از صحبتهای دو پهلو اجتناب کنید.
به عنوان مثال:
«ببخشید اگر به کسی توهین شده است.»
معلوم است که توهین شده، در غیر این صورت اصلا چرا باید عذرخواهی کنید.
جبران اشتباه.
کلمات شرایط را برای انجام کار را مهیا میکنند.
- اگر به احساسات کسی آسیب زدهاید، آنها را تصدیق کنید و بگویید که متأسف هستید.
- از آنها بپرسید که چه کاری میتوانید انجام دهید تا همه چیز درست شود.
- اگر به اعتبار تیم خود آسیب رساندهاید، بایستید و پاسخگو باشید.
از صحنه خارج شوید.
یک عذرخواهی ساده را به یک سخنرانی تبدیل نکنید. عذرخواهیهای طولانی و مفصل در زندگی واقعی جواب نمیدهند. به کار خود برگردید و ثابت کنید که هنوز لیاقت موفقیت و بخشش را دارید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر اعتبار نام خود را برمیگردانید.
گاهی اندکی آیندهنگری میتواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.
گفته شده است که وقتی Wayne Gretzky (بازیکن معروف هاکی) در اوج شهرتش بود، هرگز با زنی که نمیشناخت، وارد آسانسور هتل نمیشد. و همیشه از یکی از همتیمیهایش میخواست که او را همراهی کند. با این کار از خود در برابر هرگونه شایعات محافظت میکرد. رهبران باید منطق او را با در نظر گرفتن این موضوع که اعمالشان از نظر بقیه چگونه برداشت میشود، به کار گیرند.
با سلام شفاف سازی خیلی مهم هست از اشتباهات تنها درسی که میشود گرفت تکرار نکردن اشتباه هست چه تایپی چه گفتاری چه ذهنی و چه عملی
حتی گاهی لازم نیست عذر خواهی کنیم چون سبب تکدر خاطر میشود البته برداشت و حرف مردم همیشه بوده و فقط برای خودشان مهم هست نه طرف های دعاوی
به شخصه اشتباهاتی داشته ام ولی سو برداشت و تکرار سو برداشت را تحمل نمیکنم همانگونه که اشتباه خود را پذیرفته ام توقع نمک پاشی هم ندارد و زخم تازه کردن هنر نیست
هنر در گذشت و بخشش خلاصه میشود هنر یعنی اخلاق به امید روزی که بتوانیم همدیگر را ببخشیم و بیشتر شکر گذار باشیم ادب اخلاق و احترام لازمه ی هر شخص میباشد کنترل خشم و یکی دیگر را بجای شخصی دیگر مجازات نکردن هم مهم هست
یک قومیت اگه صدمه زده باشد به هر نحوی همه را بچوب آن شخص نسوزاندن تنفر نژادی مذهبی و قومیتی یکی از عمده مشکلات خصوصا در ایران بوده امیدواریم کمتر شده اخوت همدلی و انصاف و عدل واقعی حاکم فرما باشد نه برخورد سلیقه ایی و یک طرفه آمین
جناب یاراحمدی ممنون از مشارکت شما و بیان نظرات ارزشمندتون
نکات مهمی بودند
خانم محترم از شما ممنونم توکار های زیادی مونده بودم ولی از امروز آن ها را جبران می کنم
خواهش میکنم، خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده.