آشنایی با مدیریت پروژه ساخت و ساز (CPM) – مدیریت پروژه ساختمانی
صنعت ساخت و ساز پیچیده است و شامل اجزا و افراد متعددی است. مدیریت یک پروژه ساخت و ساز در چارچوب بودجه و زمان تعیین شده میتواند به دلیل عوامل زیادی که درگیر هستند، چالشبرانگیز باشد. خوشبختانه مدیریت پروژه ساخت و ساز (۱CPM) میتواند در این زمینه موثر باشد. CPM شما را قادر میسازد بر کار، اعضای تیم و محصولات قابل تحویل، در یک مکان واحد نظارت کنید. اگرچه CPM نمیتواند پروژه را برای شما بسازد، اما میتواند ارتباط بین تیم را تسهیل کند و در نتیجه کارایی و اثربخشی را بهبود بخشد.
فهرست مطالب
مدیریت پروژه ساخت و ساز (CPM) چیست؟
مدیریت، کنترل و نظارت بر فرآیندهای ساخت و ساز به عنوان مدیریت پروژه ساخت و ساز (CPM) شناخته میشود. CPM میتواند مدیریت یک پروژه واحد یا کل شرکت مدیریت ساخت و ساز را در برگیرد. صرف نظر از این، CPM میتواند در برنامهریزی کار پروژه قبل از شروع ساخت، نظارت بر محصولات تحویلی در طول ساخت و ارزیابی تحویل پروژه کمک کند.
مدیریت پروژه ساخت و ساز شامل هدایت و سازماندهی هر بخش از چرخه عمر پروژه، از ایدهپردازی تا تکمیل است. در واقع شیوهای کلی نگر، با هدف ارائه به موقع پروژهها و در محدوده بودجه تعیین شده است. مدیریت پروژه ساخت و ساز پیچیده است و نیاز به رسیدگی به بسیاری از نگرانیهای مهم از جمله کنترل هزینه، زمانبندی، تدارکات و ارزیابی ریسک دارد. مدیران پروژه با تمام اعضای تیمِ درگیر در یک پروژه ساختمانی، از معماران گرفته تا مالکان و پیمانکاران، تعامل دارند.
چالشهای منحصر به فرد مدیریت پروژه ساخت و ساز یا مدیریت پروژه ساختمانی
یک پروژه ساخت و ساز شباهتها و البته تفاوتهای کلیدی با پروژههای سنتی دارد. به عنوان مثال، پروژههای ساختمانی اغلب دارای طیف گستردهای از ذینفعان هستند که نیاز به همکاری نزدیک با یکدیگر دارند. ذینفعان پروژه میتوانند موارد زیر باشند:
- مالک پروژه
- ناظر پروژه
- مشتری
- مدیران پروژه ساختمانی
- مهندسان
- معماران
- طراحان
- پیمانکاران
- برنامهریزان شهری
- کارگران
نیازهای عمومی مدیریت پروژه
علیرغم تفاوتهای پروژههای ساختمانی با سایر پروژهها، نباید نیازهای عمومی مدیریت پروژه را در انجام آنها از یاد برد.
- انجام یک مطالعه امکانسنجی قبل از شروع پروژه.
- انجام کامل فاز شروع پروژه.
- راهاندازی یک فرآیند مدیریت ریسک فعال، مانند ثبت ریسک.
- ایجاد یک ساختار شکست کار (WBS) برای ثبت همه محصولات اصلی و فرعی پروژه.
- استفاده از روش مسیر بحرانی برای شناسایی بهترین جدول زمانی برای پروژه.
- پیروی از بهترین شیوههای مدیریت هزینه هم قبل و هم در حین پروژه.
- برقراری ارتباط موثر با تیم پروژه و ذینفعان.
- پیروی از بهترین شیوههای مدیریت منابع.
- تعریف گردش کار روشن در یک منبع متمرکز اطلاعات.
درباره شیوههای مدیریت پروژه بیشتر بخوانید.
۶ مرحله در مدیریت پروژه ساخت و ساز (CPM) – مدیریت پروژه ساختمانی
به طور کلی، هر پروژه ساختمانی دارای شش مرحله است. این مراحل را دنبال کنید تا پروژه خود را با موفقیت به پایان برسانید.
۱) شروع
اولین بخش هر پروژه، از جمله پروژه ساخت و ساز، مرحله شروع است. گاهی اوقات به این مرحله ادراک نیز گفته میشود. در طول این مرحله، تیم شما با مشتری همکاری خواهد کرد تا نیازهای او را شناسایی کند و بررسی کند تیم چگونه باید آنها را برآورده کند.
بسته به اندازه پروژه، ممکن است نیاز به انجام یک مطالعه امکانسنجی برای پروژه باشد. حتی اگر یک انگیزه تجاری رسمی ایجاد نشده باشد، مهم است که طرح را در برنامه پروژه لحاظ کنید تا مطمئن شوید که هم شما و هم مشتری درک روشنی از اهداف پروژه دارید.
۲) پیش از ساخت
هنگامی که جزئیات را با مشتری خود نهایی کرده و قرارداد را امضا کردید، در مرحله پیش از ساخت قرار دارید. در واقع زمانی است که شروع به جمعآوری تیم کرده و در صورت لزوم نقشههای ساخت و ساز را بررسی میکنید.
مرحله پیش از ساخت برای یک پروژه ساخت و ساز موفق بسیار مهم است. اگر مستقیماً وارد مرحله اجرا شوید، ممکن است جزئیات مهمی را که میتوانند منجر به شکست پروژه شوند، نادیده بگیرید.
کمی وقت بگذارید تا موارد زیر را شفافسازی کنید:
- چه مواردی را باید با مشتریان چک کنید: آنها میخواهند در کدام یک از نقاط عطف پروژه شرکت کنند؟
- برنامه شما برای ارتباط چیست: کجا و چگونه بروزرسانی وضعیت پروژه را با مشتری به اشتراک میگذارید؟
- اطلاعات پروژه در کجا قرار میگیرد: منبع اصلی اطلاعات تیم برای پروژه چیست؟ چگونه مطمئن خواهید شد که همه اعضای تیم پروژه در سراسر مراحل پروژه از اطلاعات صحیح، استفاده میکنند؟
- برنامه شما برای مدیریت ریسک چیست: چه ریسکهای پروژهای را شناسایی کردهاید و چه برنامهای برای مدیریت آنها دارید؟
- نقشه راه پروژه چگونه خواهد بود: تیم شما باید به دنبال چه وابستگیهایی باشد و چگونه میتواند آن وابستگیها را تجسم کند؟
- بودجه پروژه چقدر است: چگونه بودجه پروژه را ردیابی میکنید؟ کدام شیوههای کنترل هزینه را برای اطمینان از اینکه از بودجه تجاوز نمیکنید، اعمال خواهید کرد؟
- برای چه چیزی تلاش میکنید: هدف نهایی شما چیست؟ تیم شما از کجا میتواند ساختار شکست کار پروژه را پیدا کند که همه محصولات تحویلی و فرعی پروژه در آن فهرست شده است.
مطمئن شوید که همه این اطلاعات در ابزاری که همه میتوانند به آن دسترسی داشته باشند، قرار میگیرند. ابزارهای مدیریت پروژه اشتراکگذاری اطلاعات با اعضای تیم و ذینفعان و ردیابی بصری پیشرفت پروژه را آسان میکنند. از نمودار گانت برای شفافسازی نقشه راه پروژه استفاده کنید، پیشرفت را در زمان واقعی مشاهده کنید، در صورت تغییر برنامه های پروژه، مطلع شوید و در جریان نقاط عطف پروژه قرار بگیرید.
ثبت نام رایگان در ابزار مدیریت پروژه بهتایم
۳) اجرای پروژه
اکنون که پروژه خود را به بهترین شکل برنامهریزی کردهاید، زمان آن رسیده که آن را عملی کنید. مرحله اجرای پروژه دقیقاً همان چیزی است که از اسم آن مشخص است، زمانی است که تیم پروژه و پیمانکاران، پروژه شما را میسازند!
یکی از مهمترین مواردی که باید در مرحله اجرای پروژه انجام شود، ارتباط است. ارتباطات ضعیف یکی از شایعترین دلایل شکست پروژهها به ویژه در صنعت ساختمان است. به همه ذینفعان درگیر در یک پروژه ساخت و ساز فکر کنید. بدون راه روشنی برای در جریان نگه داشتن همه افراد، هرگز نمیتوانید پروژه را به موقع و در محدوده بودجه به پایان برسانید.
ارتباط خوب با یک برنامهریزی برای ارتباطی روشن شروع میشود، اما به همین جا ختم نمیشود. مطمئن شوید که راهی برای دسترسی اعضای تیم به اطلاعات مهم پروژه، از جمله درسهایی که در مراحل قبلی آموختهاید، دارید. مستندسازی مکالمات مشتری، بروزرسانیهای تیم و گزارشهای پیشرفت پروژه در یک مکان واحد، جلوگیری از اشتباهات مشابهی را که قبلا مرتکب شدهاید، آسان میکند.
۴) کامیشنینگ ۲
هنگامی که محصول نهایی ساخته شد، به مرحله کامیشنینگ میروید. کامیشنینگ سه مرحله دارد:
مرحله ۱) بررسی نهایی را انجام دهید.
قبل از اینکه محصول نهایی را به مشتری ارائه دهید، باید مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداختهاید. کمی زمان بگذارید و محصول نهایی خود را تست کنید تا مطمئن شوید هیچ خطایی وجود ندارد. هر چیزی را که در پانچ لیست ساخت و ساز پیدا میکنید، مستند کنید.
پانچ لیست: پانچ لیست یک ابزار CPM است که تمام کارهای کوچکی را که باید قبل از اتمام پروژه ساخت و ساز انجام شود، مستند میکند. صاحبان پروژه معمولاً از فهرست نهایی و پانچ به عنوان فرصتی برای کنترل کیفیت استفاده میکنند. اگر قسمتی از ساخت و ساز وجود دارد که با مشخصات قرارداد مطابقت ندارد یا اگر چیزی به درستی نصب نشده است، مدیر پروژه میتواند آن را در لیست پانچ قرار دهد تا دوباره روی آن کار شود.
پانچ لیست ساختمانی چه اطلاعاتی را ارائه میدهد؟
- شماره آیتم یا شماره پانچ: یک نشانگر عددی برای هر آیتم فهرست به اعضای تیم اجازه میدهد تا دریابند به وضوح به کدام مورد از لیست پانچ اشاره شده است. این موضوع به ویژه هنگامی که وظایف مشابهی وجود دارد که باید انجام شوند، اهمیت دارد.
- نام آیتم: یک نام کلی برای کاری است که باید انجام شود. بهتر است نام کارها را با یک فعل شروع کنید تا کاری که باید انجام شود، مشخص باشد.
- توضیحات کلی: اگر نام کار اطلاعات کافی را ارائه نمیکند، توضیحات بیشتر میتواند به تیم شما کمک کند تا به وضوح آنچه را که باید انجام شود، درک کند.
- مالک یا کسی که کار به او واگذار شده: شخصی است که مسئول تکمیل کار است. اگر یک ذینفع در مورد یک کار خاص سؤالی داشته باشد، مالک مسئول آن اطلاعات است.
- تاریخ شروع: زمانی که فردی که آیتم به او واگذار شده، شروع به کار بر روی آن میکند.
- تاریخ پایان یا سررسید: زمانی است که یک کار تکمیل میشود اگر سررسیدی وجود نداشته باشد، یا سررسیدی است که یک کار باید تا پایان آن، انجام شود.
- وضعیت: مرحلهای که کار در آن قرار دارد. بروزرسانیهای وضعیت میتواند متفاوت باشد. سادهترین وضعیتها شروع نشده، در حال انجام و انجام شده است.
مرحله ۲) ساختمان تمام شده را به مشتری خود ارائه دهید.
پس از اتمام ارزیابیهای داخلی، زمان آن فرا رسیده است که محصولات تحویلی را به مشتری ارائه دهید. مشتری میخواهد محل ساخت و ساز را بازرسی کند و سیستمها و تجهیزات را آزمایش کند. امیدواریم همه خطاها را زودتر از موعد برطرف کرده باشید، اما اگر مشتریان خطاهای جدیدی را در طول بررسی خود پیدا کردند، این مسئولیت شماست که آنها را در اسرع وقت برطرف کنید.
مرحله ۳) قبل از خروج، سیستمهای موجود را به مشتری آموزش دهید.
مطمئن شوید که مشتری و مدیر ساختمان میدانند چگونه با سیستمهای مربوطه کار کند تا زمانی که دیگر در محل نیستید، بتوانند از ساختمان نگهداری کنند. این موضوع میتواند شامل مواردی مانند برق، لولهکشی، نرم افزار و موارد دیگر باشد.
5) دوره گارانتی
هنگامی که صاحبان ساختمان در آن ساکن شدند، زمان شروع دوره گارانتی فرا رسیده است. دو نوع ضمانت وجود دارد که باید در این دوره اقامت اولیه به آنها توجه کنید:
- گارانتی قراردادی: هرگونه ضمانتنامه در رابطه با سیستمها و یکپارچگی ساختاری ساختمان که در قرارداد نوشته شده است.
- گارانتی ضمنی: هرگونه ضمانتنامهای که در قانون در مورد ساختمان نوشته شده باشد.
۶) بسته شدن پروژه
پس از اتمام دوره گارانتی، پروژه بسته میشود. شما تعهد خود را در قبال مشتری انجام دادهاید، اما هنوز کار تمام نشده است. به منظور اطمینان از اینکه تیم شما بیشترین بهره را از پروژه برده است، یک جلسه پس از اتمام پروژه برگزار کنید تا بررسی کنید که چه چیزی درست بوده و چه چیزی میتواند بهبود یابد. درسهای آموخته شده را در یک ابزار مشترک فهرست کنید.
ابزارهایی که برای اجرای یک پروژه ساخت و ساز موفق نیاز دارید.
اکنون که شش فاز مدیریت پروژه ساخت و ساز را آموختید، باید آن فازها را اجرا کنید. اینجاست که نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی وارد میشود.
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی چیست؟
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به متخصصان ساخت و ساز کمک میکند تا پروژه را انجام دهند و به سررسیدها برسند. دو نوع نرم افزار مدیریت پروژه وجود دارد:
- ابزارهای سنتی، که ویژگیهای خاصی را برای تیمهای ساخت و ساز ارائه میدهند، اما یادگیری آنها دشوار است و مدیریتشان به مدیر پروژه نیاز دارد.
- ابزارهای مدرن مدیریت پروژه که منعطف است و میتواند برای هر تیمی قابل استفاده باشد و توسط هر کسی قابل اجراست.
ویژگیهای کلیدی که باید در نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی خود جستجو کنید.
نرم افزار مدیریت پروژه مدرن، همکاری، هماهنگی و رسیدن به سررسیدها را برای شما آسان میکنند. بر خلاف ابزارهای سنتی مدیریت پروژه، یادگیری نرم افزار مدیریت پروژه مدرن آسان بوده و برای همه قابل استفاده است.
صرف نظر از نوع ابزاری که استفاده میکنید، مطمئن شوید نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به شما امکان میدهد کارهای زیر را انجام دهید:
تعیین سررسید
در پروژههای ساختمانی سررسیدها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از دست دادن یک سررسید یک اثر آبشاری دارد و میتواند کل برنامه تکمیل پروژه را به تاخیر بیندازد. اگر تیم شما نداند چه کسی، در چه زمانی، چه کاری را انجام میدهد و چه کسی مسئول کار در حال انجام است، سررسیدها به احتمال زیاد از دست میروند.
کلید تعیین سررسید مناسب، شفافیت است. مطمئن شوید که تیم شما دقیقاً میداند چه کسی مسئول کارهایی است که باید انجام شود، وابستگیهای پروژه کدام است و کدام یک از ذینفعان را باید بشناسد. هرچه زودتر بتوانید این اطلاعات را روشن کنید، تیم شما زمان بیشتری دارد برای اطمینان از اینکه کار مناسب را در زمان مناسب اولویتبندی کرده است.
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی بهتایم، به مدیر پروژه اجازه میدهد فعالیتها را تعریف کند، برای فعالیتها تاریخ شروع و سررسید مشخص کند و آنها را به اعضای تیم اختصاص دهد. بهتایم گزارش پیشرفت فعالیتها و پروژهها را در زمان واقعی فراهم میکند و اعضای تیم را مطلع نگه میدارد.
نمایش بصری جدول زمانی پروژه و وابستگیها
با نمودار گانت این موارد را در یک مکان واحد، مشاهده میکنید. نمودار گانت ابزاری مانند نمودار میلهای است که هر کار را به صورت یک خط افقی نشان میدهد. میتوانید ببینید انتظار میرود هر کار چقدر طول بکشد، وابستگیهای بین وظایف چگونه است و نقاط عطف پروژه کدام است.
درباره گانت چارت بهتایم بیشتر بخوانید.
هماهنگی بین چندین پروژه
اگر در یک شرکت ساختمانی بزرگ کار میکنید، ممکن است به طور همزمان پروژههای زیادی داشته باشید. وقتی اعضای تیم در حال کار روی پروژهها هستند، یکی از مهمترین چیزهایی که باید ردیابی کنید این است که هر یک از اعضای تیم چه وظایفی دارد و چه زمانی باید آنها را انجام دهد.
هیچکس نمیتواند همه این اطلاعات را در ذهن خود نگه دارد و با ابزارهای مدیریت ساخت و ساز موثر، شما مجبور نیستید این کار را بکنید. در عوض، تمام کارهای تیم خود را در یک مکان ثبت کنید و حجم کاری اعضای تیم را در چندین پروژه مشاهده کنید. به این ترتیب، میتوانید از فشار کاری بیش از حد اعضای تیم خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها زمان و توانایی لازم برای تکمیل کار پروژه شما را دارند.
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی بهتایم به کمک امکانات متعدد خود از جمله گزارش فعالیتهای کاربر و نمودار بار کاری، تخصیص عادلانه کار به اعضای تیم را امکانپذیر میسازد.
تمرکز ارتباطات
ارتباط شفاف بسیار مهم است، در مدیریت پروژههای ساختمانی، هماهنگ کردن این موضوع حتی از پروژههای سنتی دشوارتر است. نه تنها ذینفعان مختلفی دارید و شغلی دارید که شما را از کامپیوتر دور میکند، بلکه اعضایی دارید که مرتبا وارد پروژه شده و از آن خارج میشوند. بدون ارتباط واضح، به راحتی همه چیز از دست میرود.
برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که کل تیم پروژه شما در یک مکان واحد یا همان نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی ارتباط دارند. با حفظ یک منبع اطلاعاتی، هرگز سؤالی در مورد اینکه چه کسی روی چه چیزی کار میکند یا آخرین وضعیت یک کار وجود نخواهد داشت.
بهتایم دارای ابزار ارتباطی منحصر به فردی است که هماهنگی اعضای تیم را به موثرترین شکل ممکن در میآورد.
درباره امکان گفتگوی آنلاین بیشتر بخوانید.
به طور خاص، شما به نرم افزاری نیاز دارید که در زمان واقعی بروز شود تا کل تیم شما از وضعیت کار آگاه شوند، چه در دفتر باشند و چه در محل کار. با نرم افزار مدرن مدیریت پروژه ساخت و ساز میتوانید ذینفعان را به پروژه اضافه کنید تا بدون نیاز به شرکت در جلسه، گزارش وضعیت پروژه را در زمان واقعی دریافت کنند.
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی بهتایم گزارش پیشرفت پروژه و فعالیتها را در زمان واقعی آماده میکند.
پیگیری هزینههای پروژه
یک عنصر مهم در موفقیت یا عدم موفقیت پروژه ساخت و ساز شما این است که آیا در محدوده بودجه تمام میشود یا خیر. این امر به ویژه در مدیریت پروژه ساختمانی مهم است زیرا ممکن است هزینههای هنگفتی را برای مواد اولیهای که برای ساخت محصول نهایی خود نیاز دارید، پرداخت کنید.
مانند ارتباطات، به مشاهده اطلاعات در زمان واقعی نیاز دارید. وقتی هزینههای پروژه را در زمان واقعی تجسم میکنید، نه تنها میتوانید بودجهای را که هزینه کردهاید، ببینید، بلکه اگر در حال انحراف از مسیر هستید، به سرعت میتوانید به مسیر درست برگردید.
نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی بهتایم به کمک امکان مدیریت هزینه خود شما را قادر میسازد، هزینه منابع انسانی پروژههای خود را به خوبی ردیابی و مدیریت کنید. در مورد مدیریت هزینه با بهتایم بیشتر بخوانید.
الگوسازی فرآیندها
صنعت ساخت و ساز بسیار گسترده است، اما اکثر پروژههای ساختمانی که تیم شما روی آنها کار میکند، احتمالاً مشابه هستند. علاوه بر پیروی از ۶ مرحله CPM، باید مراحل فرعی خود را برای کمک به مدیریت کار و حفظ تیم خود در مسیر درست داشته باشید.
تفاوت بین یک پروژه ساخت و ساز موفق و ناموفق اغلب به این بستگی دارد که چگونه میتوانید آن مراحل فرعی را به خوبی اجرا کنید. با وجود میلیونها قطعه، تنوع پیمانکاران و اعضای تیم و ریسکهای بالقوه پروژه که میتواند محصول نهایی را به خطر بیندازد، بسیار مهم است که تیم شما همیشه در رأس تمام جزئیات کوچک بماند.
اگر روی پروژهای شبیه به قبل کار میکنید، دلیلی وجود ندارد که چرخ را دوباره اختراع کنید. در عوض، به دنبال راهی برای الگوسازی فرآیندهای خود باشید. به این ترتیب، میتوانید وقتی یک پروژه ساختوساز جدید دارید، همان را اجرا کنید، بدون اینکه نگران باشید که چیزی را فراموش خواهید کرد. با انجام این کار، به جای برنامهریزی، به تیم خود زمان بیشتری برای اجرا میدهید.
به عنوان مثال امکان کپی پروژه و فعالیتهای آن در بهتایم وجود دارد. بنابراین اگر یک الگوی خاص برای پروژههای خود داشته باشید، میتوانید از این امکان به خوبی استفاده کنید. با کپی فعالیتهای یک پروژه علاوه بر تیم فعالیت، چک لیست فعالیتها هم کپی میشود. اگر مراحل انجام فعالیتهای مختلف را در قالب چک لیست تعریف کرده باشید، در واقع فرآیند انجام آن فعالیت را الگوسازی کردهاید و در انجام فعالیتهای مشابه در آینده، هرگز مرحلهای را فراموش نمیکنید و مانند الگو پیش میروید.
بروزرسانی در زمان واقعی
اغلب اوقات، زمانی که پشت میز خود نیستید، نیاز به دسترسی به اطلاعات دارید. در محل ساخت و ساز قدم میزنید و متوجه مشکلی میشوید؟ به راهی نیاز دارید که این اطلاعات را در نرم افزار مدیریت پروژه خود وارد کنید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن مشکل را حل کنید.
دنبال ابزاری با یک اپ موبایل مناسب باشید که به شما امکان میدهد کار را در زمان واقعی بروز کنید. به این ترتیب، همه افراد چه در دفتر و چه در محل کار، در جریان امور قرار میگیرند.
بهتایم اپلیکیشن اندروید و نسخه موبایلی برای کاربران iOS دارد. درباره این اپها در این آدرس بیشتر بخوانید.
مدیریت پروژه ساختمانی با بهتایم
با بهتایم میتوانید هر پروژهای را برنامهریزی و اجرا کنید. بهتایم ابزاری همهجانبه است که به تیم شما کمک میکند بهترین کار خود را ارائه دهد و به اهداف خود برسد.
دموی نرم افزار مدیریت پروژه بهتایم را مشاهده کنید.
- Construction Project Management
- Commissioning یا کامیشنینگ چیست: کامیشنینگ به فرآیند تأیید و تحقق اجرای یک پروژه یا ساختمان با مشخصات و استانداردهای مشخص شده از طرف سازمانهای مربوطه میگویند. در این فرآیند، کارشناسان کامیشنینگ با بررسی و ارزیابی تجهیزات، سامانهها و فعالیتهای پروژه، اطمینان حاصل میکنند که همه چیز به درستی عمل میکند و همچنین با استفاده از دستگاههای تست و ابزار دقیق، عملکرد سامانهها را بررسی میکنند. هدف اصلی کامیشنینگ، حفظ کارایی و بهبود عملکرد پروژه است.
مراجع: