پرش به محتوا

هدف SMART چیست و چگونه به دست می‌آید؟ | همراه با مثال

نحوه نوشتن هدف SMART

هر تیمی که کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد، ابتدا برای رسیدن به آن کار، هدف تعیین کرده است. تیم‌هایی که اهداف تعیین می‌کنند، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. وقتی هدف تعیین می‌کنیم، می‌توانیم جایی را که می‌خواهیم برویم تجسم کنیم و برای رسیدن به آنجا مصمم قدم برداریم.

رسیدن به یک هدف بلندپروازانه فقط نیت کردن برای انجام آن نیست، بلکه باید برای رسیدن به آن مسیری هم پیدا کنید. اینجاست که هدف SMART وارد می‌شود. SMART عبارتی مخفف است که می‌تواند به شما در تعریف و تعیین اهداف عالی کمک کند.

هدف SMART چیست؟

SMART مخفف موارد زیر است:

  • Specific – خاص
  • Measurable – قابل اندازه‌گیری
  • Achievable – قابل دستیابی
  • Realistic – واقع‌بینانه
  • Time-bound – محدود به زمان

در نظر گرفتن این پارامترها هنگام تعیین هدف به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که اهداف شما در یک بازه زمانی مشخص، قابل دستیابی هستند.

هدف SMART مخفف چیست
هدف SMART مخفف چیست

SMART میانبری برای تعیین اهداف عالی است، زیرا شامل همه مواردی است که برای موفقیت نیاز دارید:

Specific – خاص

به خاطر داشته باشید که هدف اسمارت (SMART) باید یک هدف مشخص باشد. یک هدف خاص و مشخص به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

  • چه چیزی باید انجام شود؟
  • چه کسی مسئول آن است؟
  • برای رسیدن به آن چه اقداماتی باید انجام شود؟

فکر کردن در مورد این سؤالات کمک می کند تا به هدف خود برسید.

به عنوان مثال، به جای تعیین هدف برای پس‌انداز بیشتر، بهتر است هدفی برای ۲۰ میلیون تومان پس‌انداز تا پایان سال ایجاد کنید. این هدف دقیق‌تر است و به شما یک مسیر می‌دهد که باید روی آن کار کنید. زیرا می‌توانید مقداری را که باید هر روز برای رسیدن به هدف خود ذخیره کنید، محاسبه کنید و سپس یک برنامه عملی ایجاد کنید که شما را قادر می‌سازد هر روز به آن عدد برسید.

Measurable – قابل اندازه‌گیری

“M” در SMART اول کلمه قابل اندازه‌گیری است و به شما کمک می‌کند موفقیت یا شکست پروژه خود را ارزیابی کنید. اهداف شما باید نوعی روش عینی برای اندازه‌گیری داشته باشند، مانند یک سررسید، یک درصد تغییر یا یک پارامتر قابل اندازه‌گیری دیگر.

یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از معیارها است. معیارها به شما نشان می‌دهند که چه چیزی برای سناریوهای خاص و تکرارشونده در شرکت شما «عادی» تلقی می‌شود، بنابراین می‌دانید که چه انتظاری دارید. با استفاده از معیارهای استاندارد، می‌توانید اهدافی را تعیین کنید که اندازه‌گیری آنها آسان‌تر است. برای مثال، فرض کنید بر اساس داده‌های سال‌های گذشته، هر سال سه کمپین بازاریابی جدید برگزار کرده‌اید. می‌توانید از این موضوع به عنوان معیاری برای تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری برای ردیابی پیشرفت استفاده کنید.

بنابراین مدیریت دانش پروژه که یکی از وظایف آن ثبت درس‌های آموخته شده در پروژه است، می‌تواند در تعیین معیار برای اهداف شما موثر باشد.

درباره مدیریت دانش پروژه بیشتر بخوانید.

Achievable – قابل دستیابی

باید مطمئن شوید اهدافی را تعیین می‌کنید که می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. Achievable می‌گوید که اهداف شما نباید غیرممکن باشند. این سوال را از خود بپرسید: آیا هدف در محدوده پروژه شماست؟ اگر نه، دست یافتنی نیست.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید اسپانیایی یاد بگیرید. اگر تا به حال حتی یک کلمه به زبان اسپانیایی صحبت نکرده‌اید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا ماه آینده به این زبان مسلط شوید. این یک هدف دست یافتنی نیست. با این حال، می‌توانید هر روز به مدت ۲۰ دقیقه تمرین کنید و این یک هدف دست یافتنی است.

Realistic – واقع‌بینانه

“A” و “R” در SMART ارتباط نزدیکی با هم دارند. علاوه بر تعیین اهداف قابل دستیابی، اهداف شما باید واقع‌بینانه باشند. به عنوان مثال، شاید یک هدف قابل دستیابی باشد، اما رسیدن به آن مستلزم آن است که هر یک از اعضای تیم شش هفته متوالی اضافه کاری کنند، پس نمی‌تواند واقع‌بینانه باشد. با ایجاد یک برنامه مدیریت منابع واضح، مطمئن شوید که هدف شما هر دو مورد را دارد.

هدفِ اختصاص دادن ۲۰ دقیقه در روز برای تمرین اسپانیایی هم واقع‌بینانه است و هم قابل دستیابی. از سوی دیگر، هدف تمرین کردن اسپانیایی به مدت دو ساعت در روز، احتمالاً برای اکثر بزرگسالان شاغل واقع‌بینانه نیست، حتی اگر از نظر فنی قابل دستیابی باشد.

Time-bound – محدود به زمان

هدف SMART شما باید سررسید داشته باشد. بدون محدودیت زمانی، پروژه شما ممکن است طولانی شود، معیارهای موفقیت نامشخصی داشته باشد و دچار خزش از محدوده شود. سررسیدها باعث ایجاد احساس فوریت می‌شوند و از این موضوع جلوگیری می‌کنند. بنابراین جدول زمانی پروژه را جدی بگیرید.

سررسیدها برای اجرای اهداف بسیار مهم هستند، چرا که تا حد زیادی شما را مجبور به اقدام می‌کنند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید زمان تمرکز بیشتری در محل کار داشته باشید، می‌توانید تصمیم بگیرید که هر روز فقط ۳۰ دقیقه ایمیل خود را چک کنید. اما بدون تعیین سررسید، پایبند بودن به این زمان آسان نیست. درعوض تصور کنید که هدفتان این است که به مدت یک هفته هر روز تنها ۳۰ دقیقه ایمیل خود را چک کنید، در این صورت شروع به دستیابی به آن می‌کنید.

مزایای هدف SMART چیست؟

اطمینان از اینکه اهداف مهم شما دارای تمام پارامترهای SMART هستند، ممکن است نسبت به تعیین اهداف معمولی وقت‌گیرتر باشد، اما ارزشی که از اهداف SMART به دست می‌آورید، بیشتر از زمان اضافی صرف شده برای فرآیند هدف‌گذاری است. اهداف نباید به این صورت باشند که تعیین‌شان کنید و سپس به دست فراموشی بسپارید. آنها بخش مهمی از فرآیند برنامه‌ریزی پروژه شما هستند.

با تعیین هدف SMART، شما و تیمتان به موارد زیر دست پیدا می‌کنید:

ارتباط و هماهنگی شفاف

 وقتی تیم پروژه شما دقیقاً بداند که برای چه چیزی تلاش می‌کند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کند و به عنوان یک تیم، هماهنگ‌تر می‌شود. اعضای تیمی که می‌دانند چگونه کار فردی آنها به اهداف شرکت کمک می‌کند، دو برابر همتایان خود انگیزه دارند. تنظیم و به اشتراک‌گذاری هدف اسمارت (SMART) می‌تواند به شما در تقویت انگیزه کل تیم کمک کند.

شفافیت درباره موفقیت پروژه

 آیا تا به حال شده که به پایان یک پروژه‌ برسید و واقعاً ندانید که به اهداف پروژه رسیده‌اید یا نه؟ هدف اسمارت (SMART) به شما کمک می‌کند تا اهداف روشنی تعیین کنید و از ابهامات درباره موفقیت پروژه جلوگیری کنید.

نقشه راه و خط پایان شفاف

با تعیین هدف SMART، دقیقا می‌دانید که می‌خواهید به چه چیزی برسید و چه زمانی انتظار دارید به آن برسید. تأیید کرده‌اید که این اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی هستند و می‌دانید که می‌توانید آنها را اندازه بگیرید تا ببینید که به آنها دست یافتید یا نه.

 نمونه هدف SMART

۱. هدف SMART تجاری

مثال: تولید حداقل سه نوع مختلف از دارایی‌های بازاریابی (مانند کتاب الکترونیکی، وبینار، ویدئو) در هر ماه برای ۳ ماه اول سال

دارایی‌های بازاریابی (marketing assets):

دارایی‌های بازاریابی منابعی برای استفاده برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات شما هستند و شامل دارایی‌های دیجیتال، استراتژی‌ها و معیارها می‌شوند.

چرا یک هدف اسمارت (SMART) است: یک هدف تجاری خاص است (دارایی‌های بازاریابی)، قابل اندازه‌گیری (سه نوع مختلف)، قابل دستیابی و واقع‌بینانه است (این بستگی به تعداد اعضای تیم پروژه دارد، اما می‌‎توانیم فرض کنیم که به اندازه کافی برای پوشش این هدف نیرو وجود دارد)، و محدود به زمان (در هر ماه برای ۳ ماه اول سال).

۲. هدف SMART تیمی

مثال: تیمِ محصول، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در پنج پروژه مشترک با سایر دپارتمان‌های سازمان با تمرکز بر تست قابلیت استفاده، نظرسنجی مشتری، بازاریابی مشتری، یا تحقیق و توسعه مشارکت خواهد کرد.

چرا یک هدف اسمارت (SMART) است: یک هدف مشخص و خاص است (پروژه‌های متمرکز بر تست قابلیت استفاده، نظرسنجی از مشتری، بازاریابی مشتری، یا تحقیق و توسعه)، قابل اندازه‌گیری (پنج پروژه مشترک)، قابل دستیابی (پنج پروژه در شش ماه) و واقع‌بینانه است (پروژه کل تیم محصول را در بر می‌گیرد) و محدود به زمان (در نیمه اول سال ۱۴۰۱).

۳. هدف SMART حرفه‌ای

مثال: در طول سال ۱۴۰۱، من مهارت‌های بازاریابی خود را از طریق شرکت در دو کلاس بازاریابی آنلاین توسعه خواهم داد.

چرا یک هدف اسمارت (SMART) است: یک هدف مشخص است (توسعه مهارت‌های بازاریابی از طریق شرکت در کلاس)، قابل اندازه‌گیری (حداقل دو کلاس)، قابل دستیابی و واقع‌بینانه است (دو راه مختلف برای یادگیری وجود دارد) و محدود به زمان است (در طول سال ۱۴۰۱) .

۴. هدف SMART شخصی

مثال: برای شرکت در آزمون آیلتس تا پایان سال، روزی دو ساعت تمرین خواهم کرد.

چرا یک هدف اسمارت (SMART) است: یک هدف مشخص است (شرکت در آزمون IELTS)، قابل اندازه‌گیری (دو ساعت در روز)، قابل دستیابی و واقع‌بینانه است (با توجه به شرایط کاری قابل دستیابی است) و محدود به زمان (تا پایان سال).

۶ گام برای داشتن هدف SMART

هنگامی که آماده تنظیم هدف SMART خود هستید، با نوشتن هدف پروژه در یک یا دو جمله شروع کنید. سپس، هر یک از پنج ویژگی SMART را به هدف خود اعمال کنید. از این الگو برای تمرین هدف‌گذاری SMART استفاده کنید:

6 گام برای داشتن هدف SMART
۶ گام برای داشتن هدف SMART

۱. هدف اولیه را تعیین کنید:

 هدف اولیه خود را بنویسید. نگران نباشید که SMART نیست، بعداً  به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

مثال: می‌خواهم برند شرکت خود را در رسانه‌های اجتماعی بهبود بخشم.

۲. آن را خاص کنید:

آیا هدف شما دقیقاً آنچه را که می‌خواهید انجام دهید، مشخص می‌کند؟ اگر نه، روی بیان آن دوباره کار کنید تا آن را به پروژه خاص خود مرتبط کنید.

به عنوان مثال: می‌خواهم برند شرکت خود را در اینستاگرام با هشتگ‌های خاص شرکت بهبود ببخشم.

۳. آن را قابل اندازه‌گیری کنید:

آیا مشخص کرده‌اید که پس از تکمیل پروژه چگونه هدف خود را اندازه‌گیری می‌کنید؟ اگر نه، راهی برای سنجش موفقیت یا شکست در پایان پروژه خود در نظر بگیرید.

به عنوان مثال: می‌خواهم هشتگ‌های خاص شرکت را برای ایجاد ۱۰۰۰ فالوور جدید در اینستاگرام ایجاد می‌کنم.

۴. آن را قابل دستیابی کنید:

آیا هدف شما چیزی است که در محدوده پروژه خود می‌توانید به آن دست پیدا کنید؟ مطمئن شوید که این هدف خاص در محدوده پروژه شما قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال: برای ایجاد ۱۰۰۰ فالوور جدید اینستاگرام، هشتگ‌های خاص شرکت را در ارتباط با هشتگ‌های محبوب در صنعت خود توسعه می‌دهم و از آنها استفاده می‌کنم.

۵. آن را واقع‌بینانه کنید:

آیا تیم پروژه شما می‌تواند به این هدف برسد؟ مطمئن شوید که این هدفی است که می‌توانید با منابع خود به آن برسید.

به عنوان مثال: روزانه یک بار در اینستاگرام پست می‌گذارم و اطمینان حاصل می‌کنم که هر پست دارای ترکیبی از هشتگ‌های خاص شرکت و هشتگ‌های محبوب در صنعت است تا ۱۰۰۰ فالوور جدید در اینستاگرام به دست بیاورم.

۶. آن را محدود به زمان کنید:

 چه زمانی باید به هدف خود برسید؟ مطمئن شوید که سررسید هدف یا چارچوب زمانی خود را برای هدف SMART مشخص کرده‌اید.

به عنوان مثال: در هر روزِ کاری در اینستاگرام برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ پست می‌گذارم. اطمینان حاصل می‌کنم که هر پست دارای ترکیبی از هشتگ‌های خاص شرکت و هشتگ‌های محبوب صنعت ما باشد تا تا آخر اسفند ۱۴۰۱ بتوانم ۱۰۰۰ فالوور جدید در اینستاگرام داشته باشم.

پس از ایجاد هدف SMART چه کاری باید انجام دهید؟

۱. هدف SMART خود را با ذینفعان پروژه و اعضای تیم به اشتراک بگذارید.

در شروع پروژه، مطمئن شوید که هدف SMART خود را به همه کسانی که در کار دخیل هستند، نشان داده‌اید. هدف اسمارت (SMART) باید کل تیم شما را در حین کار بر روی موارد قابل تحویل پروژه هدایت کند تا دقیقاً بدانید که آیا به اهداف پروژه خود رسیده‌اید یا نه.

بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از ابزارهای مدیریت وظایف مانند بهتایم است. به این ترتیب، تیم شما یک منبع مرکزی از تمام اطلاعات را در یک مکان واحد دارد، از کار روزانه گرفته تا پیشرفت پروژه.

داشتن هدف SMART با بهتایم
داشتن هدف SMART با بهتایم

۲. به طور منظم پیشرفت را بررسی کنید.

علاوه بر به اشتراک گذاشتن هدف SMART با تیم خود در ابتدای پروژه، مطمئن شوید که به طور دوره‌ای پیشرفتی را که به سمت هدف انجام داده‌اید، اندازه‌گیری می‌کنید. در غیر این صورت ممکن است، روی پروژه کار کنید و در پایان کار متوجه شوید که هدف خود را گم کرده‌اید.

بهترین راه برای بررسی منظم هدف اسمارت (SMART) ارسال بروزرسانی‌های هفتگی وضعیت پروژه است. گزارش‌های وضعیت، راهی عالی برای برجسته کردن کارهای مهم تیمتان است و اینکه بررسی کنید آیا در مسیر درست هستید یا نه.

در نرم افزار مدیریت وظایف و برنامه ریزی بهتایم گزارش‌های کاملی برای آگاهی تیم و ذینفعان وجود دارد.

۳. موفقیت خود را ارزیابی کنید.

هدف SMART به فرآیند تعیین هدف شما شفافیت می‌بخشد، بنابراین می‌توانید دقیقاً ارزیابی کنید که آیا به اهداف پروژه خود رسیده‌اید یا نه. اگر این کار را کردید، وقت آن است که جشن بگیرید! ولی حتی اگر به هدف خود نرسیده‌اید، داشتن اهداف واضح و بررسی منظم اهدافتان، می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که چه چیزی اشتباه بوده و دفعه بعد کجا می‌توانید بهتر عمل کنید.

به یاد داشته باشید، نرسیدن به اهدافتان به این معنی نیست که پروژه شما یک شکست کامل بوده است. مهم است که با آرامش ارزیابی کنید که چرا هدف خود را از دست داده‌اید. به این ترتیب، می‌توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و دفعه بعد که هدف اسمارت (SMART) تعیین می‌کنید، از آن آموخته‌ها استفاده کنید.

نتیجه‌گیری: هدف SMART تعیین کنید.

هدف SMART می‌تواند با شفاف‌سازی در فرآیند هدف‌گذاری و مدیریت پروژه به موفقیت تیم شما کمک کند. وقتی تیم شما شفافیت دارد و در یک جهت حرکت می‌کند، به احتمال زیاد انگیزه پیدا می‌کند و می‌داند چه کاری را باید در اولویت قرار دهد.

بهتایم

تجسم و ردیابی اهداف، اندازه‌گیری و دستیابی به آنها را آسان‌تر می‌کند. در بهتایم، می‌توانید هدف SMART خود را به آسانی ردیابی و گزارش‌گیری کنید. به کمک توانایی برقراری ارتباط با همه اعضای تیم و اشتراک‌گذاری اطلاعات با ذینفعان، می‌توانید همه مواردی را که برای دستیابی به بلندپروازانه‌ترین اهداف خود نیاز دارید، هماهنگ کنید.

ثبت نام رایگان در نرم افزار آنلاین مدیریت وظایف و برنامه ریزی بهتایم

1 دیدگاه دربارهٔ «هدف SMART چیست و چگونه به دست می‌آید؟ | همراه با مثال»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *