این پست راهنمایی جامع، در مورد نحوهی توسعهی یک استراتژی محتوا ارائه میدهد که برای دیجیتال مارکتینگ ضروری است. ابتدا بر اهمیت درک مخاطبِ هدف و تعیین اهداف واضح و قابل اندازهگیری تأکید میکند، سپس به مراحل ایجاد تقویم محتوا شامل ایدهپردازی محتوا، برنامهریزی و زمانبندی میپردازد. در آخر هم نرم افزار مدیریت پروژه و زمان بهتایم را به عنوان ابزاری برای تولید و به کارگیری استراتژی محتوا معرفی میکند.
فهرست مطالب
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا برنامهریزی، ایجاد، انتشار و مدیریت محتوا است. یک استراتژی محتوای عالی، مخاطبان هدف را جذب و درگیر میکند و نیازهای آنها را در حین پیشبرد اهداف تجاری برآورده میکند.
فرض کنید هدف کسب و کار شما افزایش آگاهی از برند است و قصد دارید برای رسیدن به این هدف، یک استراتژی محتوای متمرکز بر SEO برای افزایش بازدید از وب سایت اجرا کنید.
صاحبان کسب و کار جدید ممکن است تصور کنند که استراتژی محتوا چندان ضروری نیست، اما تولید محتوای با کیفیت بالا میتواند در ایجاد اعتماد در مخاطبان جدید و موفقیت در طولانیمدت بسیار ارزشمند باشد. در اصل، یک استراتژی محتوای خوب، پایه و اساس مراحل جذب و رضایت در سفر مشتری است.
با توجه به اینکه درصد بالايي از بازاریابان در بازاریابی محتوايي سرمایهگذاری میکنند، ایجاد یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در صنعت شما بسیار مهم است.
چرا بازاریابان به ایجاد یک استراتژی محتوا نیاز دارند؟
۱. تیم را در مورد اهداف هماهنگ میکند.
استراتژی بازاریابی محتوا تضمین میکند که همه اعضای تیم بازاریابی، اهداف کلی و اهداف خاص کسب و کار را درک میکنند.
هنگامی که سازندگان محتوا، مدیران رسانههای اجتماعی، نویسندگان و سایر اعضای تیم در اهدافی مانند آگاهی از برند، تولید سرنخ یا تعامل با مشتری همسو باشند، میتوانند محتوایی تولید کنند که به طور مداوم از این اهداف پشتیبانی کند. این امر شانس دستیابی به نتایج ملموس را افزایش میدهد.
Carl Broadbent، کارشناس بازاریابی دیجیتال، استراتژیهای بازاریابی محتوا را به دلیل همسویی که به ارمغان میآورند، ارزشمند میداند:
پس از سالها انتشار وبلاگها، کتابهای الکترونیکی و ویدیوها، یاد گرفتم که یک استراتژی محتوای قوی مانند یک راهنما عمل میکند.
۲. ایجاد و توزیع محتوا را هدایت میکند.
Ayomide Joseph، یک بازاریاب فریلنسر هدف استراتژی بازاریابی محتوا را توضیح میدهد:
مفهوم «استراتژی» در بازاریابی محتوا صرفاً این است که به شما یک نقشه راه بدهد تا شما را از جایی که هستید به جایی که میخواهید باشید، راهنمایی کند.
یک استراتژی بازاریابی محتوا به این سؤالها پاسخ میدهد:
چگونه این کار را انجام میدهید؟ کلیدواژهای که میخواهید هدف بگیرید، حجم جستجو و دشواری آن چقدر است؟ و از چه رویکرد توزیعی استفاده خواهید کرد؟
اگر استراتژی بازاریابی محتوا نداشته باشید، کورکورانه عمل خواهید کرد.
یک استراتژی بازاریابی محتوا از شما میخواهد که نوع محتوا را برنامهریزی کنید، مانند پستهای وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو و پادکست. همچنین موثرترین کانالها را برای توزیع تعیین کنید، به عنوان مثال رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی یا وبسایت شرکت.
این برنامهریزی تضمین میکند که محتوا بهموقع و مرتبط با علایق و نیازهای مخاطب است و وفاداری و حمایت از برند را تقویت میکند.
۳. منابع را بهینه میکند.
وقتی یک استراتژی بازاریابی محتوایی را ترسیم میکنید، میتوانید منابع را به نحو مؤثرتری تخصیص دهید، منابعی مانند زمان، بودجه یا نیروی انسانی.
با دانستن نوع محتوایی که باید تولید کنید و پلتفرمهایی که از طریق آن محتوا را توزیع میکنید، میتوانید تلاشها و بودجه خود را به سمت فعالیتهایی هدایت کنید که بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را ارائه میدهند.
۴. دیده شدن به صورت آنلاین را بهبود میبخشد.
یک استراتژی بازاریابی محتوا میتواند این موضوع را با بهبود دیده شدن یک برند در صفحات نتایج موتورهای بهبود ببخشد. محتوای بهینه و با کیفیت بالا مورد علاقه موتورهای جستجو قرار میگیرد و در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارد که منجر به افزایش ترافیک ارگانیک میشود.
با هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص و موضوعات مرتبط با مخاطبان هدف خود، میتوانید سرنخهای (مشتری بلقوه) واجد شرایط بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید.
۵. باعث ایجاد اعتبار و اعتماد به برند میشود.
با تولید مداوم محتوای با کیفیت، مرتبط و ارزشمند، میتوانید کسب و کار خود را به عنوان یک رهبر در صنعت معرفی کنید. این اعتبار باعث ایجاد اعتماد در مخاطبان شما میشود که برای روابط بلندمدت و وفاداری مشتری بسیار مهم است.
یک استراتژی بازاریابی محتوا تضمین میکند که محتوای شما نه تنها جلب توجه میکند، بلکه باعث ایجاد ارزش میشود و مخاطبان شما را تشویق میکند تا بیشتر با برند تعامل داشته باشند.
عناصر یک برنامه استراتژی محتوا
۱. اهداف و مقاصد
با محتوای خود میخواهید به چه چیزی برسید؟
آیا میخواهید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ سرنخ تولید کنید؟ یا تعامل با مشتری را بهبود دهید؟
وقتی اهداف و مقاصدی را که میخواهید محتوایتان به شما در دستیابی به آن کمک کند، تعریف میکنید، راهنمای خود را ایجاد میکنید. به عنوان مثال، اگر مطمئن نیستید که نوع خاصی از محتوا را در استراتژی خود بگنجانید، میتوانید به این راهنما نگاه کنید و تعیین کنید که آیا آن نوع محتوا شما را به سمتی که میخواهید هدایت میکند یا خیر.
۲. پرسونای مخاطب
پرسونای مخاطب (یا پرسونای خریدار) نمایشی نیمه تخیلی از مشتری ایدهآل شما بر اساس دادهها و تحقیقات است که به شما کمک میکند بفهمید برای چه کسی محتوا تولید میکنید. برای ایجاد یک پرسونای دقیق، باید از طریق نظرسنجی و مصاحبه تحقیق کنید و یا تعاملات خود را در رسانههای اجتماعی تحلیل کنید تا دیدی از مخاطبان ایدهآل خود به دست آورید. این دیدی که به دست میآورید شامل اطلاعات دموگرافیک، علایق، مشکلات و ترجیحات محتوایی مخاطب شما میشود.
دانستن این اطلاعات به شما کمک میکند تا انواع محتوا، موضوعات و کانالهای بازاریابی را که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند، پیدا کنید.
۳. بررسی محتوای موجود
هنگامی که پرسونای مخاطب خود را به دست آوردید، محتوای موجود را بررسی کنید تا مشخص کنید چه چیزی کارآمد است و چه چیزی نیست. به این ترتیب، میتوانید شکافها و فرصتهای محتوایی را شناسایی کنید.
در بخش تحلیل محتوا در برنامه استراتژی محتوای خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- انواع محتوا و موضوعاتی که در حال حاضر به خوبی برای شما جواب میدهند. (به عنوان مثال، پستهایی که در مورد توسعهی سایت بحث میکنند، ویدئوهایی که نکات و ترفندهای کدنویسی را توضیح میدهند، و غیره)
- انواع محتوا و موضوعاتی که مورد توجه قرار نمیگیرند. (به عنوان مثال، مقالاتی در مورد تکامل برنامهنویسی)
- شکافهای محتوایی و فرصتهایی که کشف کردهاید.
از ابزارهایی مانند Google Analytics برای ارزیابی عملکرد محتوای خود استفاده کنید.
۴. انواع محتوا و کانالها
در مرحلهی بعد، در مورد انواع محتوایی که ایجاد میکنید (به عنوان مثال، پستهای وبلاگ، ویدئوها، اینفوگرافیکها) و کانالهای بازاریابی که از طریقشان آنها را توزیع میکنید (به عنوان مثال، وب سایت، رسانههای اجتماعی، ایمیل) تصمیم بگیرید.
اطمینان حاصل کنید که این نوع محتوا و کانال را براساس ترجیحات مخاطبان خود و محلی که آنها در زمان آنلاین شدن، سپری میکنند، انتخاب میکنید. قبل از انتخاب کانال و نوع بازاریابی ایدهآل خود، قالبها و کانالهای مختلف را آزمایش کرده و اثربخشی آنها را اندازهگیری کنید.
۵. فرآیند تولید محتوا
این بخش از برنامه استراتژی محتوای شما، مراحل تولید محتوا، از تولید ایده تا انتشار را مشخص میکند. این فرآیند شامل واگذاری نقشها و مسئولیتها به دیگر اعضای تیم یا فریلنسرها میشود.
توجه: یک تقویم محتوا برای برنامهریزی و زمانبندی محتوا ایجاد کنید. از ابزارهای همکاری برای ساده کردن فرآیند تولید محتوا استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم (و/یا فریلنسرها) همگی توافق نظر دارند. به عنوان مثال میتوانید از تقویم فارسی نرم افزار بهتایم برای این منظور استفاده کنید.
۶. اندازهگیری و تحلیل
اکنون پرسونای مخاطب خود، موضوعاتی که باعث میشود مخاطبان شما جذب شوند، کانالهایی که برای توزیع محتوای خود استفاده میکنید و فرآیند تولید محتوا را میشناسید. گام بعدی این است که معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را برای ارزیابی موفقیت محتوای خود ایجاد کنید.
معیارهای واضحی را برای هر هدف تعریف کنید، مانند نرخ تعامل برای آگاهی از برند یا نرخ تبدیل برای تولید سرنخ.
از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و ابزارهای تحلیل رسانههای اجتماعی برای نظارت منظم بر عملکرد و تطبیق استراتژی خود استفاده کنید.
۷. مدیریت محتوا
مدیریت محتوا مستلزم ایجاد دستورالعملها و پروتکلهایی برای ایجاد، انتشار و حفظ محتوا برای حفظ یکنواختی و کیفیت به طور مداوم است. در این بخش از برنامه استراتژی محتوای خود، دستورالعملهایی را برای سبک محتوا، لحن و استانداردهای کیفیت تدوین خواهید کرد.
این مرحله تضمین میکند که هم اعضای تیم شما و هم فریلنسرها محتوایی یکنواخت و منسجم تولید میکنند.
چگونه یک چارچوب استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟
- هدف خود را مشخص کنید.
- برای مشخص کردن پرسونای هدف تحقیق کنید.
- محتوای موجود را بررسی کنید.
- یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید.
- نوع محتوایی را که میخواهید ایجاد کنید، مشخص کنید.
- با طوفان فکری به ایده برای محتوا برسید.
- محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.
۱) هدف خود را مشخص کنید.
هدف شما از تدوین یک برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا میخواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این سوالات، هسته اصلی یک استراتژی محتوای مفید هستند.
- اهداف را بر اساس اولویت سازماندهی کنید.
هنگامی که فهرستی از اهداف تهیه کردید، آنها را از مهمترین تا کم اهمیتترین رتبهبندی کنید. این کار میتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام بخش از استراتژی شما نیاز به اقدام فوری دارد. علاوه بر این، این مرحله میتواند به سؤالات مراحل بعدی در ارتباط با منابع پاسخ دهد.
- از SMART برای تعریف اهداف استفاده کنید.
چارچوب SMART میتواند به شما کمک کند تا اهداف عملیتری تعریف کنید.
SMART مخفف موارد زیر است:
Specific – خاص, Measurable – قابل اندازهگیری, Achievable – قابل دستیابی, Realistic – واقعبینانه, Time-bound – محدود به زمان
درباره اهداف SMART بیشتر بخوانید.
۲) برای مشخص کردن پرسونای هدف تحقیق کنید.
برای توسعه یک برنامه موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را تعریف کنید. این مرحله بخش مهمی از برنامهریزی استراتژی محتوا است. این کار به ویژه برای کسانی که تازه وارد بازاریابی شدهاند، اهمیت دارد. با شناخت مخاطبان هدف خود، میتوانید محتوای مرتبطتر و ارزشمندتری تولید کنید.
- دادهها را جمعآوری و تحلیل کنید تا الگوها را پیدا کنید.
اگر از قبل پرسونای تعریفشده ندارید، دادههای خود را تحلیل کنید تا بفهمید برای چه کسانی میخواهید محتوا ایجاد کنید و آنها از چه نوع محتوایی لذت میبرند.
هنگام بررسی معیارهایی مانند ترجیحات تماس و جمعیتشناسی، ابتدا سرنخهای خود را بر اساس ویژگیهای مشترک دستهبندی کنید. در مرحله بعد، این دستهبندیها را برای شناسایی مشترکات بیشتر مورد بررسی قرار دهید.
- از تحقیقات خود برای اصلاح پرسونا استفاده کنید.
اگر یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا میخواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا میخواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟
بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است. نگاهی دقیقتر به مشتریان فعلیتان نیز میتواند به شما در اصلاح پرسونا کمک کند.
۳) محتوای موجود را بررسی کنید.
در شروع کار بسیاری از برندها با پستهای وبلاگ یا رسانههای اجتماعی شروع میکنند. اگر تصمیم به بررسی قالبهای مختلف محتوا دارید، بررسي محتوا برای ارزیابی بهترین و بدترین محتوایتان توصیه میشود.
برای کسانی که مدتی است فعالیت میکنند، تحلیل استراتژیهای بازاریابی محتوای خود و نتایج سال قبل بسیار مهم است.
- شکافهای موضوعي و قالبي محتوا را پیدا کنید.
زمانی که محتوای خود را بررسی میکنید، حتماً عناوین صفحات، قالبهای محتوا، تعداد کلمات و خلاصهای از آنچه را محتوای شما پوشش میدهد، ثبت کنید. این کار به شما کمک میکند مناطقی را که میتوانند بهتر شوند، پیدا کنید.
- کیفیت و مرتبط بودن محتوای موجود را بررسی کنید.
سپس، کیفیت محتوا را تحلیل کنید و بررسی کنید آیا محتوای شما منعکس کننده چیزی است که برای مخاطبان شما مهم است یا خیر. سپس، از این اطلاعات برای شناسایی مسیر بعدی استفاده کنید.
- یک گردش کار برای محتوا ایجاد کنید.
یکی دیگر از راههای بررسی محتوا این است که به فرآیند تیم خود نگاه کنید. گردش کار محتوای شما بر نحوه ارائه ایدهها، آنچه منتشر میکنید و کیفیت کار تأثیر میگذارد. آیا یک گردش کار استراتژیک دارید یا گردش کار شما بر اساس عادات تیمتان سازماندهی شده است؟ بررسی میتواند به شما کمک کند تنگناهایی را شناسایی کنید که میتوانند در دراز مدت بر محتوای شما تأثیر بگذارند. از بررسی محتوای خود استفاده کنید تا بفهمید که در سال آینده چه کارهایی را میخواهید متفاوت انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی برای همسو کردن اهداف تیم خود با اهداف باقی سازمان است.
در هر مرحلهای که هستید، بررسی محتوا به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که چه چیزی در بین مخاطبانتان بیشتر وایرال میشود، شکافها را در موضوعات خود پیدا کنید و ایدههای محتوایی تازهای پیدا کنید.
۴) یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید.
بخشهای حیاتی مدیریت محتوا، شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا است. باید روی یک سیستم مدیریت محتوا سرمایهگذاری کنید تا محتوای خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و ردیابی کنید.
۵) نوع محتوایی را که میخواهید ایجاد کنید، مشخص کنید.
گزینههای مختلفی برای محتوایی که میتوانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتابهای الکترونیکی و پستهای وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.
- پرسونا و اهداف را مرور کنید.
ممکن است برای پرسونا و اهداف مختلف به انواع مختلفی از محتوا نیاز داشته باشید. به اهداف نهایی خود و اقداماتی که میخواهید هر پرسونا انجام دهد، با دقت نگاه کنید. سپس، برای انتخاب نوع محتوای مناسب برای هر هدف و پرسونا، کارکنید. به عنوان مثال، فرض کنید که میخواهید بین راهاندازی وبلاگ یا یک پادکست تصمیم بگیرید. وبلاگها برای نرخ تبدیل بهتر هستند، در حالی که پادکستها برای ایجاد آگاهی از برند عالی هستند.
اهداف و مخاطبان شما باید عامل تعیین کننده برای کسب و کارتان باشند.
- منابع خود را ارزیابی کنید.
وقتی منابعی را که برای تولید محتوا در اختیار دارید مرور میکنید، از یک نگاه انتقادی استفاده کنید. سوالاتی مانند موارد زیر میتواند به شما کمک کند تمرکز خود را محدود کرده و یک استراتژی محتوای پایدار ایجاد کنید.
- تیم شما چقدر بزرگ است؟
- تیم شما چقدر زمان برای تولید محتوا دارد؟
- تیم فعلی شما چه مهارتهایی دارد؟
- برای چه نوع محتوایی به آموزش نیاز دارید و چه چیزی را باید برونسپاری کنید؟
- بودجه محتوایی شما چقدر است؟
. موضوعات، قالب و کانالهای مناسبی را برای محتوای خود انتخاب کنید.
با استفاده از پرسونای خود، مجموعهای از موضوعات را برای تمرکز بر محتوای خود انتخاب کنید. سپس، با استفاده از انتخابهای مخاطب و موضوع، قالبها و کانالهای محتوای انتخابی خود را محدود کنید. به عنوان مثال، فرض کنید تیم شما در حال راهاندازی یک کانال ویدیویی است، اما تجربه زیادی ندارد. پس باید به فکر ایجاد فیلم کوتاه باشید. اما اگر مخاطب و موضوع شما تمایل به ویدیوها یا پادکستهای طولانی دارد، باید برای ایجاد آن، کمک بگیرید.
هنگامی که این تصمیمات بزرگ را در مورد استراتژی محتوای خود گرفتید، آماده خواهید بود تا وارد جزئیات شوید.
۶) با طوفان فکری به ایده برای محتوا برسید.
از بررسی محتوا، تحقیقات پرسونا و اهداف خود برای اتخاذ بهترین تصمیمات محتوایی برای کسب و کارتان استفاده کنید. بررسی سریع این اطلاعات قبل از طوفان فکری میتواند به شما کمک کند تا این بینشها را در ذهن خود نگه دارید.
- از طوفان فکری استفاده کنید.
در مرحله بعد، زمان آن رسیده است که ایدههایی برای پروژه محتوایی بعدی خود ارائه دهید. برای این کار میتوانید از طوفان فکری استفاده کنید. طوفان فکری فرآیندی خلاقانه است که برای تولید ایده از طریق بحثهای گروهی خودجوش و بدون جریان استفاده میشود. شرکتکنندگان بدون قضاوت، افکار و پیشنهادات خود را به اشتراک میگذارند و به این ترتیب امکان ظهور طیف وسیعی از ایدهها فراهم میشود.
درباره طوفان فکری بیشتر بخوانید.
- ایدههای خود را اصلاح و رتبهبندی کنید.
هیجان زده شدن درباره یک ایده و عجله در تولید محتوا آسان است. با این حال، بهتر است در ابتدا طیف وسیعی از ایدههای جسورانه را بررسی کنید و ببینید به کجا منجر میشوند. پس از آن، این ایدهها را غربال کرده و آنها را اصلاح کنید.
۷) محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.
برنامهی بازاریابی شما باید فراتر از نوع محتوایی باشد که ایجاد میکنید، این برنامه باید نحوهی سازماندهی محتوای شما را هم پوشش دهد.
- یک تقویم محتوایی ایجاد کنید.
با کمک یک تقویم برای انتشار مقالهها، در مسیر درستی برای انتشار محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود قرار خواهید گرفت. یک تقویم رسانههای اجتماعی هم برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در سایتهای دیگر ایجاد کنید.
- عملکرد و فرآیند محتوا را ردیابی و تحلیل کنید.
تحلیل برای یک استراتژی محتوای قوی ضروری است. KPIهایی مانند ترافیک، تعامل، تولید سرنخ و نرخ تبدیل را برای سنجش میزان موفقیت محتوای خود انتخاب کنید.
- استراتژی محتوای خود را با اطلاعات حاصل از آنالیز محتوا بازبینی کنید.
دادههای جمعآوری شده را بررسی کرده و از آنها در استراتژی محتوای خود استفاده کنید. شاخصهای کلیدی عملکرد را از نظر اثربخشی بررسی کنید، تستهای بازاریابی اجرا کنید و از دادههای خود برای تنظیم استراتژی جدید استفاده کنید.
هنگام ایجاد یک استراتژی محتوا چه سوالاتی باید پرسید؟
۱. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟
مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید میکنید؟
همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای هم میتواند برای بیش از یک نوع کاربر نوشته شود.
استفاده از انواع محتوا و کانالها به شما کمک میکند محتوایی را ارائه دهید که برای هر پرسونا طراحی شده است.
۲.کدام یک از مشکلات مخاطبان خود را حل خواهید کرد؟
در حالت ایدهآل، محصول یا خدمات شما مشکلی را که میدانید مخاطبانتان دارند، حل میکند. به همین ترتیب، محتوای شما هم باید مخاطبان را برای حل این مشکل راهنمایی کند.
یک استراتژی محتوای خوب از این دو گروه پشتیبانی میکند: کسانی که هنوز در حال کشف چالش هستند و کسانی که قبلاً از محصول شما برای غلبه بر این چالش استفاده کردهاند.
محتوای شما راه حل(هایی) را که ارائه میکنید تقویت میکند و باعث میشود نزد مخاطبان خود اعتبار پیدا کنید.
۳. چه چیزی شما را منحصر به فرد میکند؟
رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، پس مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی محصول شما را بهتر یا حداقل، متفاوت میکند. برای اثبات اینکه چرا ارزش خرید دارید، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن دارید. هنگامی که متوجه این تفاوت شدید، آن را در محتوای خود بگنجانید.
۴. روی چه قالبهای محتوایی تمرکز خواهید کرد؟
برای اینکه بفهمید روی چه قالبهایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید. ابتدا بدانید مخاطبان شما در کجا زمان خود را سپری میکنند. در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نمیرسد یا توجه آنها را جلب نمیکند. هنگامی که بهترین قالبها را انتخاب کردید، شروع به ایجاد بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که میتوانید به اجرای این استراتژی اختصاص دهید.
۵. در چه کانالهایی منتشر خواهید کرد؟
همانطور که میتوانید محتوا را در قالبهای مختلفی ایجاد کنید، کانالهای مختلفی نیز خواهید داشت که میتوانید محتوا را در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا رسانههای اجتماعی. این بخش از استراتژی محتوای شما، دوباره محل صرف وقت مخاطبان شما را نشان میدهد.
اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح میدهند، می توانید محتوای خود را در آپارات منتشر کنید. اگر مخاطب جوانتری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، میتوانید Instagram را انتخاب کنید.
۶. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟
باید بدانید:
- چه کسی چه چیزی را ایجاد میکند.
- کجا منتشر خواهد شد.
- چه زمانی منتشر خواهد شد.
در یک تیم کوچک، پاسخ به این پرسشها ممکن است آسان باشد چرا که شما تنها تصمیمگیرنده هستید. اما با رشد شرکت، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید.
مقایسه استراتژی محتوا با تاکتیکهای محتوا
تاکتیکهای محتوا اقداماتی هستند که برای ارائه استراتژی محتوای خود انجام میدهید. استراتژی محتوا چرایی و چگونگی نوشتن محتوای شما را به طور کلی تعریف میکند. تاکتیکهای محتوا، انواع محتوایی را که ایجاد میکنید و نحوه ایجاد هر قطعه از محتوا را مشخص میکند. اما هر دو برای یک برنامه بازاریابی محتوای موفق مهم هستند.
تاکتیکهای استراتژی محتوا
- پستهای وبلاگ
- کتابهای الکترونیکی
- مطالعات موردی
- قالبها – Templates
- اینفوگرافیک
- ویدئوها
- پادکستها
- رسانههای اجتماعی
۱. پستهای وبلاگ
پستهای وبلاگ در وبسایت قرار داند و باید به طور مرتب منتشر شوند تا بازدیدکنندگان جدید جذب کنند. در واقع، بسیاری از بازاریابان میگویند که پستهای وبلاگ آنها بیشترین بازگشت سرمایه را برای کسب و کارشان ایجاد کرده است. پستهای وبلاگ باید محتوای ارزشمندی را به مخاطبان شما ارائه دهد که آنها را به اشتراکگذاری پستها در رسانههای اجتماعی و سایر وب سایتها ترغیب کند. معمولا توصیه میشود پستها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشند، اما باید آزمایش کنید تا ببینید مخاطبان شما چه ترجیحاتی دارند.
۲. کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی ابزارهای تولید سرنخی هستند که بازدیدکنندگان وبسایت پس از ارسال فرم همراه با اطلاعات تماس خود، دانلود میکنند. آنها معمولا طولانیتر و عمیقتر از پستهای وبلاگ هستند و کمتر از آنها منتشر میشوند.
پس از خواندن یک پست وبلاگ، بازدیدکنندگان ممکن است اطلاعات بیشتری بخواهند. اینجاست که (CTA) وارد عمل میشود و افراد را به صفحهای هدایت میکند که در آن میتوانند اطلاعات تماس خود را ارسال کنند و یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند تا اطلاعات ارزشمندتری برای کسبوکار خود بیاموزند.
۳. مطالعات موردی – Case Study
مطالعه موردی به شما این امکان را میدهند که داستان مشتری بگویید و در این فرآیند اعتبار ایجاد کنید.
مطالعه موردی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. میتواند به شکل یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست یا حتی یک اینفوگرافیک باشد. هدف این است که نشان دهید چگونه محصول شما به موفقیت شرکتهای واقعی کمک کرده است.
۴. الگوها – Templates
الگوها نمونههای موثری برای بازاریابی محتوایی هستند که میتوان آنها را امتحان کرد، زیرا در عین حال که ارزش فوقالعادهای به مخاطبان شما ارائه میکنند، منجر به تولید سرنخ میشوند.
زمانی که برای صرفهجویی در وقت و کمک به موفقیت به مخاطبان خود الگوهایی ارائه میدهید، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده با محتوای شما تعامل داشته باشند.
۵. اینفوگرافیک
اینفوگرافیکها می توانند دادهها را به روشی قانعکنندهتر از کلمات نمایش دهند. اگر میخواهید دادههای زیادی را به روشی واضح و قابل درک به اشتراک بگذارید، این قالبهای محتوایی تاثیر فوق العادهای دارند.
۶. ویدئو
ویدیوها یک رسانه محتوایی بسیار جذاب هستند و به طور یکسان در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و وبسایتها قابل اشتراکگذاری هستند.
ویدیوها نسبت به محتوای نوشتاری به سرمایهگذاری زمان و منابع بیشتری نیاز دارند، اما از آنجایی که محتوای بصری همچنان بازگشت سرمایه زیادی را ارائه میدهد، ارزش صرف زمان را دارند.
۷. پادکست
راهاندازی یک پادکست به مخاطبان کمک میکند اگر زمان یا علاقهای به خواندن مطالب روزانه نداشته باشند، برند شما را پیدا کنند. تعداد شنوندگان پادکست در حال افزایش است. اگر افراد جالبی برای مصاحبه یا گفتگو دارید، پادکست را به عنوان قالب محتوا در نظر بگیرید.
۸. رسانههای اجتماعی
زمانی که برای مدتی به طور منظم محتوا را در سایت خود منتشر کردید، به فکر استراتژی رسانههای اجتماعی باشید. علاوه بر به اشتراکگذاری محتوای خود، میتوانید محتوا را در قالبهای جدید تولید کنید و برای هر پلتفرم محتوای مخصوص خود ایجاد کنید.
رسانههای اجتماعی برای تقویت دامنه برند شما و ارائه محتوا به مشتریان در جایی که میدانید وقت خود را صرف میکنند، بسیار مهم است. شبکههای اجتماعی محبوب عبارتند از:
- فیس بوک
- اینستاگرام
- توییتر
- لینکدین
- پینترست
- یوتیوب
هنگام راهاندازی یک اکانت تجاری در هر یک از شبکههای اجتماعی بالا، محتوای خود را با پلتفرم تنظیم کنید. برای مثال، در اینستاگرام، کاربران به دنبال تصاویری زیبا هستند. تحقیقات انجام دهید تا متوجه شوید خریداران شما در کدام پلتفرم هستند و محتوای خود را مطابق با انتظارات آنها شکل دهید.
بهتایم برای استراتژی محتوا
به کمک امکانات متنوع نرم افزار مدیریت پروژه و تایم شیت بهتایم میتوانید استراتژی تولید محتوای خود را به بهترین شکل اجرا کنید. بهتایم از ایدهپردازی برای تولید محتوا گرفته تا بررسی و تحلیل محتوا در کنار شماست.
برنامهریزی
میتوانید برای ایدهپردازی، جلسات طوفان فکری را به شکل فعالیتهای تکرارشونده با دوره تکرار متناسب با هدف کسب و کارتان برگزار کنید. فرض کنید هر دو هفته یکبار ۴شنبهها از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ این جلسه را برگزار میکنید. با تعریف این فعالیت در بهتایم این جلسات در تقویم کاری اعضای جلسه نمایش داده شده و به برنامهریزی آنها اضافه میشود.
مدیریت وظایف
خروجی جلسه به شکل فعالیتهایی در راستای تولید محتواست. این فعالیتها را برای مدیریت بهتر در بهتایم تعریف کنید و به اعضای تیم اختصاص دهید.
اختصاص هوشمند فعالیتها با توجه به مهارت افراد
در راستای اختصاص فعالیتهای تولید محتوا به اعضای تیم، میتوانید مهارتهای لازم برای انجام کار را تعریف کنید و اختصاص کار را به بهتایم بسپارید. بهتایم با توجه به مهارتهای افراد، برای انجام فعالیتها تیم پیشنهاد میدهد.
تقویم محتوایی بعد از اختصاص کار به اعضا، میتوانید برای این کارها تاریخ شروع و سررسید مشخص کنید. از آنجا که تاریخ شروع و سررسید و روزهای برنامهریزی شده برای انجام فعالیتها در تقویم بهتایم نمایش داده میشود، میتوانید انتظار داشته باشید که تقویم محتوایی مناسبی را در بهتایم مشاهده کنید.
ردیابی پیشرفت
پیشرفت تولید محتوا را هم به کمک گزارش پیشرفت فعالیتها در بهتایم ردیابی کنید.
همکاری بهتر
از چترومها و دیدگاهها برای گفتگو با اعضای تیم در مورد جنبههای مختلف تولید محتوا، مانند کانالهای توزیع آن، استفاده کنید.
از چک لیستها هم برای جلوگیری از فراموشی مراحل انجام یک فعالیت استفاده کنید.
آنالیز زمانی محتوا
برای بررسی محتوا، بهتایم زمان صرف شده بر روی فعالیتهای لازم برای تولید محتوا را به تفکیک به شما نمایش میدهد، میتوانید از دادههای این گزارشها و نمودارها برای برنامهریزی آینده استفاده کنید، همچنین با تست کردن افراد تیم برای فعالیتهای مختلف، بهینهترین تیم تولید محتوا را داشته باشید.
به عنوان فردی که سالهاست برای بازاریابی و تولید محتوا از بهتایم استفاده میکند، توصیه من به شما ثبت نام رایگان در بهتایم و استفاده از آن برای ۲۸ روز است:
مراجع: