نماد سایت نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین و تایم شیت بهتایم

۲۵ تکنیک مدیریت زمان موثر

تکنیک مدیریت زمان

اگر قصد تقویت مهارت‌های مدیریت زمان خود را دارید، این مقاله را از دست ندهید. با خواندن این مقاله نیازی نیست در وبلاگ‌های مختلف به دنبال تکنیک‌های مدیریت زمان بگردید و زمان با ارزش خود را هدر دهید. هر آنچه برای مدیریت زمان نیاز دارید، همینجاست. در ادامه با ۲۵ تکنیک مدیریت زمان برتر آشنا می‌شوید.

تکنیک مدیریت زمان
فهرست مطالب

تکنیک مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان درباره انتخاب‌هاست. تصمیم می‌گیرید چه کاری را باید انجام دهید، چه زمانی باید آن را به پایان برسانید و چه وظایفی را باید انجام دهید تا به اهداف خود برسید.

اگر تصمیم بگیرید که کارهای با ارزش و هدفمند را در اولویت قرار دهید و آنها را قبل از پایان سررسید به اتمام برسانید و از طرفی زمان کافی برای داشتن یک زندگی سالم هم داشته باشید، می‌توانید بگویید که زمان خود را با موفقیت مدیریت کرده‌اید. اما چگونه این کار را انجام دهید؟

با استفاده از تکنیک مدیریت زمان مناسب.

تکنیک‌ مدیریت زمان مجموعه‌ای از قوانین و اصولی است که باید از آنها پیروی کنید تا بهره‌وری و کارآمدی بیشتری داشته باشید، تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری بگیرید و همچنین در زمان کمتر و با تلاش کمتر کارهای بیشتری انجام دهید.

تعداد زیادی تکنیک‌ مدیریت زمان وجود دارد که بر اساس بهترین راهکارهای مدیریت زمان شکل گرفته‌اند، راهکارهایی مانند موارد زیر:

هر تکنیک‌ مدیریت زمان با یک یا چند نکته از موارد ذکر شده سر و کار دارد و شما می‌توانید با بررسی مواردی که می‌خواهید بهبود ببخشید، تکنیک‌ مدیریت زمان خود را انتخاب کنید.

مهارت‌های مدیریت زمان

به منظور بهبود تلاش‌های مدیریت زمان خود، باید این مهارت‌ها را تمرین کنید.

سبک‌های مدیریت زمان

همه ۲۵ تکنیک‌ مدیریت زمان برای همه مناسب نیستند. چرا که کار همه ما یکسان نیست، بنابراین با مسائل مدیریت زمان یکسانی مواجه نمی‌شویم. هر کس یک روش مدیریت زمان غالب در برخورد با کارها دارد، یعنی همان سبک مدیریت زمان. اگر در مورد این موضوع خوب فکر کنید، می‌بینید که شما یکی از موارد زیر هستید:

هر سبک مدیریت زمان را با جزئیات بیشتری مرور می‌کنیم.

فداکار

به جای تمرکز بر آنچه برای شما مهم است، برنامه روزانه خود را با درخواست‌های دیگران پر می‌کنید. وظایف شما مسئولیت زیادی طلب می‌‎کنند، بنابراین از هر فرصتی برای انجام کارهای دیگر استفاده می‌کنید تا تایید دیگران را به دست آورید و در عوض از وظایفی که برای شما اعتبار به ارمغان می‌آورند، غفلت می‌کنید.

مشکلات: انجام چند وظیفه به طور همزمان، از دست دادن سررسیدها، برنامه‌ریزی ناکارآمد، استراحت نکردن

اهمال‌کار

افراد فداکار حداقل به وظایف دیگران رسیدگی می‌کنند، اما اهمال‌کاران، کار روی هر چیزی که برای هر کسی مهم است را به تأخیر می‌اندازند. برخی از آنها ادعا می‌کنند که تحت فشار بهتر کار می‌کنند، اما نتایجی که به دست می‌آورند اغلب به دلیل استرس و اضطرابی که این روش به ارمغان می‌آورد، بی‌کیفیت هستند.

مشکلات: از دست دادن سررسیدها، برنامه‌ریزی ناکارآمد، انجام چند وظیفه به طور همزمان

حواس‌پرت

قلب شما در جای درستی قرار دارد، اما به راحتی حواستان پرت می‌شود. یک درخواست از یک همکار به اندازه یک تماس تلفنی ۲۰ دقیقه‌ای از طرف مدیرتان، توجه شما را جلب می‌کند.

مشکلات: انجام چند وظیفه به طور همزمان، از دست دادن سررسیدها، برنامه‌ریزی ناکارآمد

دست کم گیرنده

معمولا تخمین شما از مدت زمانی که یک کار زمان می‌برد، بسیار کمتر از واقعیت است و به ندرت به این سررسیدهای خوش‎‌بینانه می‌رسید.

مشکلات: از دست دادن سررسیدها، برنامه‌ریزی ناکارآمد

جنگنده

سعی می‌کنید همه چیز را به تنهایی حل کنید. دائماً در حال کار هستید و احساس رضایت نمی‌کنید مگر اینکه همزمان روی ۱۰ فعالیت کار کنید و احساس “مشغول بودن” داشته باشید. این روشی است که دیر یا زود شما را به سمت فرسودگی شغلی سوق می‌دهد.

مشکلات: از دست دادن سررسیدها، استراحت نکردن، برنامه‌ریزی ناکارآمد

کمال‌گرا

کمی شبیه به اهمال‌کار و حواس‌پرت هستید، اما ناتوانی شما در به پایان رساندن یک کار حداقل دلیلی عالی دارد: می‌خواهید همه چیز عالی باشد. اضافه‌کاری می‌کنید و تمام تلاش خود را برای ارائه یک پروژه با کیفیت بالا صرف می‌کنید، اما نمی‌دانید چگونه در زمانی که موفق شدید، کار را رها کنید، بنابراین ممکن است سررسیدهای خود را از دست بدهید و در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار بگیرید.

مشکلات: از دست دادن سررسیدها، استراحت نکردن

مشکلات ذکر شده در سبک‌های مدیریت زمان شما قابل حل است و تمام مهارت‌های مدیریت زمان لازم را می‌توان کامل کرد، اگر تکنیک مدیریت زمان مناسب را انتخاب کنید.

۲۵ تکنیک مدیریت زمان موثر

کدام تکنیک برای مدیریت زمان به شما کمک می‌کند؟

این موضوع به نیازهای شما بستگی دارد: اینکه نیاز به سازماندهی زمان کار، زمان مطالعه یا پیگیری اهداف خود دارید.

در بخش بعدی، ۲۵ تکنیک مدیریت زمان را که می‌توانید امتحان کنید، توضیح دادیم.

۱) تکنیک مدیریت زمان پومودورو – Pomodoro

وظایف خود را به جلسات کاری ۲۵ دقیقه‌ای و وقفه‌های ۵ دقیقه‌ای بین این جلسات، تجزیه می‌کنید. بعد از ۴ سیکل، ۲۰ دقیقه استراحت می‌کنید.

تکنیک پومودورو که توسط Francesco Cirillo ابداع شد، نام خود را از تایمر آشپزخانه فرانچسکو که برای ردیابی پیشرفت کار خود از آن استفاده می‌کرد، گرفته است.

مهارت‌های مدیریت زمانی که این تکنیک بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان پومودورو

تکنیک مدیریت زمان پومودورو

درباره تکنیک پومودورو بیشتر بخوانید.

مزایای پومودورو

معایب پومودورو

۲) تکنیک مدیریت زمان کانبان

یک تکنیک مدیریت زمان بصری که به شما کمک می‌کند پیشرفت پروژه‌های خود را دنبال کنید. نحوه پیشرفت وظایف را در ستون‌هایی با برچسب‌های متفاوت ردیابی می‌کنید.

این تکنیک در دهه ۱۹۶۰ در ژاپن توسط Taiichi Ono برای خودروسازی تویوتا به کار گرفته شد تا به افزایش بهره‌وری و اثربخشی آنها در تولید کمک کند.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان کانبان

می‌توانید از نرم افزار مدیریت پروژه، قلم و کاغذ یا تخته سفید و برچسب‌های رنگی استفاده کنید.

تعداد مراحل پروژه یا کار خود را تعیین کنید و ستون‌ها را ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید ۳ ستون ایجاد کنید و وظایف یک پروژه را در این ستون‌ها حرکت دهید:

می‌توانید از تسک بورد بهتایم برای پیاده‌سازی تکنیک مدیریت زمان کانبان استفاده کنید. (ثبت نام رایگان)

تسک بورد بهتایم برای پیاده‌سازی تکنیک مدیریت زمان کانبان

مزایای کانبان

معایب کانبان

۳) تکنیک مدیریت زمان سامان دادن کارها- getting things done

یک تکنیک پنج مرحله‌ای است که به شما امکان می‌دهد وظایف خود را با طوفان فکری شفاف کنید و آنها را به یک لیست ساده از کارها تبدیل کنید.

(GTD) توسط  David Allen در کتاب Getting Things Done معرفی شد.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان سامانه دادن به کارها

  1. نوشتن – هر کاری را که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید.
  2. شفاف‌سازی – تعیین کنید که آیا کار قابل اجرا است یا خیر و آیا مراحل مشخصی دارد که می‌توانید آنها را تنظیم و دنبال کنید.
  3. سازماندهی – وظایف را با برچسب‌های مختلف ثبت کنید و اطلاعات کافی را برای آنها فراهم کنید (به عنوان مثال خانه، دفتر، درخواستی همکار).
  4. تامل– هر از چند گاهی، وظایف خود را مرور کنید: گام بعدی برای کار چیست؟ آیا واقعاً باید این هفته آن را تمام کنید؟
  5. درگیر کار شدن– هنگامی که وظایف خود را یادداشت کردید، آنها را قابل اجرا تشخیص دادید و به درستی ثبت و بررسی کردید، شروع به کار بر روی آنها کنید.

مزایای سامانه دادن به کارها

معایب سامانه دادن به کارها

۴) تکنیک مدیریت زمان قورباغه‌ات را قورت بده!

این تکنیک مدیریت زمان با هدف اولویت‌بندی وظایف است. مهم‌ترین یا بدترین کار خود را انتخاب می‌کنید (این «قورباغه» شماست) و فردا اول از همه با آن روبرو می‌شوید. تنها زمانی که کار با “قورباغه” خود را تمام کردید، می‌توانید سراغ کارهای دیگر بروید.

قورباغه ممکن است کاری باشد که به تمام توجه شما نیاز دارد (به دلیل اهمیت یا دشواری آن)، یا کاری باشد که از آن اجتناب می‌کنید (زیرا خسته کننده، سخت یا دشوار است).

این تکنیک توسط Brian Tracy مطرح شد.

درباره این تکنیک بیشتر بدانید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان قورباغه‌ات را قورت بده

باید وظایف را بر اساس اولویتشان شناسایی کنید و به آنها برچسب بزنید:

مزایای تکنیک قورباغه‌ات را قورت بده

معایب تکنیک قورباغه‌ات را قورت بده

۵) تکنیک مدیریت زمان Timeboxing

بازه‌های زمانی را به فعالیت‌ها اختصاص می‌دهید. در این بازه‌ها کار می‌کنید و پس از اتمام زمان تعیین شده متوقف می‌شوید. Timeboxing شامل مهلت‌های ثابت است، بنابراین در مدیریت پروژه استفاده می‌شود.

تایم باکسینگ به عنوان یک رویکرد کلی‌تر از تکنیک پومودورو عمل می‌کند. با این تفاوت که برخلاف بازه‌های ۲۵ دقیقه‌ای در تکنیک پومودورو، بازه‌های زمانی در تایم‌باکسینگ چندان ثابت نیست.

James Martin اولین کسی بود که این تکنیک را با جزئیات بیشتر توضیح داد.

درباره تکنیک تایم‌باکسینگ بیشتر بخوانید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان تایم‌باکسینگ

  1. تمام فعالیت‌ها و وظایف خود را در یک لیست قرار دهید.
  2. تصمیم بگیرید که می‌خواهید با این وظایف چه کاری انجام دهید. اهداف خود را مشخص کنید.
  3. اگر کاری مهم است و نیاز به تمرکز زیاد دارد، مدت زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید (مثلاً ۱ یا ۲ ساعت).
  4. اگر کار دشواری است، آن را تجزیه کنید و دوره‌های زمانی کوتاه‌تری (مثلاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه) را به بخش‌هایی از آن اختصاص دهید تا مدیریت کار آسان‌تر شود.
  5. از اولین کار خود شروع کنید و به سمت پایین بروید.
  6. وقتی زمان اختصاص داده شده برای یک کار تمام شد، کار روی آن را متوقف کنید.
  7. استراحت کنید.
  8. آنچه را که موفق به انجام آن شده‌اید، مرور کنید.
  9. توجه خود را به سایر جعبه‌های زمانی در برنامه خود، معطوف کنید.

مزایای استفاده از TIMEBOXING

معایب TIMEBOXING

۶) تکنیک مدیریت زمان مسدود کردن زمان – Time blocking

در این تکنیک، زمان را برای یک فعالیت یا کار خاص مسدود می‌کنید و در این بازه زمانی مسدود شده بر روی آن کار می‌کنید. این تکنیک مدیریت زمان توسط Elon Musk محبوب شد.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مسدود کردن زمان

۴ مرحله برای مسدود کردن زمان وجود دارد:

۱)مرحله برنامه‌ریزی:

۲)مرحله مسدود کردن:

۳) مرحله عمل:

۴)مرحله بازنگری:

اگر می‌بینید که یک کار بیشتر یا کمتر از آنچه که تخمین زده‌اید، طول می‌کشد، زمانبندی را برای سایر کارهایی که برای آن روز برنامه‌ریزی کرده‌اید، بازنگری کنید.

تکنیک مدیریت زمان مسدود کردن زمان

مزایای مسدود کردن زمان

معایب مسدود کردن زمان

۷) تکنیک مدیریت زمان صندوق ورودی صفرInbox-Zero

این تکنیک برای مدیریت صندوق ورودی ایمیل است. هدف خالی نگه داشتن صندوق ورودی ایمیل یا نزدیک به خالی نگه داشتن آن است.

این تکنیک توسط Merlin Mann، متخصص در زمینه بهره‌وری توسعه داده شد.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان Inbox-Zero

برای رسیدن به صندوق ورودی صفر، باید:

زمانی از روز را برای مدیریت صندوق ورودی خود، تعیین کنید و به این زمان پایبند باشید.

اعلان‌ها را خاموش کنید و تب ایمیل را در مرورگر خود باز نگذارید.

ایمیل‌های خود را اولویت‌بندی کنید:

تکنیک مدیریت زمان Inbox-Zero

مزایای INBOX-ZERO

معایب INBOX-ZERO

۸) میمون دست کیست؟Who’s Got The Monkey

تاکید این روش بر محول کردن وظایف است و بیشتر مدیران پروژه را هدف قرار می‌دهد، البته دیگران هم می‌توانند از آن استفاده کنند. میمون‌ها در واقع همان وظایف هستند و شما باید نحوه برخورد با آنها را یاد بگیرید.

با این تکنیک بیشتر آشنا شوید.

۳ نوع زمان وجود دارد:

هدف شما حذف زمان تحمیل شده توسط زیردستان، کنترل زمان تحمیلی سیستم و زمان تحمیل شده توسط رئیس و افزایش زمان اختیاری است. این اصل براساس کتاب مدیریت زمان William Oncken است.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان میمون دست کیست؟

۱)میمون را بشناسید و توصیف کنید – مشخص کنید این کار چیست و چه اقداماتی برای تکمیل آن لازم است.

۲)میمون را اختصاص دهید – میمون را به شخصی اختصاص دهید.

۳)میمون را بیمه کنید – مطمئن شوید که شخص به درستی با میمون برخورد می‌کند:

۴)میمون را چک کنید- مشخص کنید چه زمانی وضعیت میمون را پیگیری می‌کنید تا مطمئن شوید همه چیز در مسیر درست است.

تکنیک مدیریت زمان میمون دست کیست

مزایای میمون دست کیست؟

معایب میمون دست کیست؟

۹) تکنیک مدیریت زمان روش اقدام – Action Method

تکنیک مدیریت زمان اقدام بر این فرض استوار است که همه چیز یک پروژه است: شما تمام فعالیت‌های خود را به عنوان پروژه می‌بینید، آنها را تجزیه و مدیریت می‌کنید. این پروژه‌ها می‌توانند:

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان Action Method

هنگام استفاده از Action Method، فعالیت‌ها، وظایف و رویدادهای خود را به عنوان یک پروژه سازماندهی می‌کنید. سپس، فعالیت‌های خود را به سه دسته تقسیم می‌کنید:

مزایای  ACTION METHOD

معایب ACTION METHOD

۱۰) تکنیک مدیریت زمان ماتریس آیزنهاور

یک تکنیک مدیریت زمان است که در آن وظایف اولویت‌بندی می‌شوند. اساس این تکنیک برچسب‌گذاری هر فعالیت با عنوان: مهم/غیرمهم و فوری/غیرفوری است.

وظایف را با توجه به اهمیت و فوریت آنها ارزیابی می‌کنید و بر این اساس با آنها برخورد می‌کنید.

ماتریس آیزنهاور به افتخار رئیس جمهور آمریکا Eisenhower، که در دوران ریاستش به بهره‌وری شهرت داشت، نامگذاری شده است.

بخوانید چگونه ماتریس آیزنهاور می‌تواند اولویت‌بندی کارها را بهبود بخشد؟

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان ماتریس آیزنهاور

تمام وظایف خود را فهرست کنید و آنها را به ۴ ربع تقسیم کنید:

تکنیک مدیریت زمان ماتریس آیزنهاور

مزایای ماتریس آیزنهاور

معایب ماتریس آیزنهاور

۱۱) تکنیک بهترین زمان زیستی بدن -Biological Prime Time

بهترین زمان زیستی شما زمانی از روز است که بالاترین سطح انرژی را دارید، بنابراین به احتمال زیاد در کار خود سازنده خواهید بود. هنگامی که بهترین زمان زیستی خود را تعیین کردید، می‌توانید مهمترین وظایف و اولویت‌های خود را به این زمان اختصاص دهید.

اصطلاح “Biological Prime Time” اولین بار توسط Sam Carpenter در کتابش معرفی شد.

چگونه بهترین زمان زیستی خود را پیدا کنیم؟

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک بهترین زمان زیستی بدن

تکنیک مدیریت زمان بهترین زمان زیستی بدن

مزایای بهترین زمان زیستی بدن

معایب بهترین زمان زیستی بدن

۱۲) تکنیک مدیریت زمان دفتر بهره‌وری

تکنیک مدیریت زمان دفتر بهره‌وری تا حدودی شبیه به یک دفتر ثبت وقایع روزانه معمولی است، با این تفاوت که شما افکار شخصی خود را در آن یادداشت نمی‌کنید، بلکه اعمال خود را یادداشت می‌کنید. فعالیت‌هایی که می‌توانید تکمیل کنید و بعداً در مورد آنها فکر کنید.

با استفاده از این تکنیک می‌توانید:

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان دفتر بهره‌وری

۱) هر روز، لیست کارهای خود را در یک دفترچه یا نرم افزار مناسب تعریف کنید – موارد لیست را ساده، واضح و قابل دستیابی نگه دارید.

۲) مدت زمانی را که اتمام هر مورد طول می‌کشد، ردیابی کنید – می‌توانید از بهتایم برای این منظور استفاده کنید.

۳) نتایج زمانی خود را  تحلیل کنید و لیست کارهای آینده خود را بر اساس آن تغییر دهید.

۴) برای جزئیات بیشتر، همچنین می‌توانید:

۵) درباره روز خود تامل کنید و درباره موارد زیر نظر دهید:

تکنیک مدیریت زمان دفتر بهره‌وری در بهتایم

مزایای مجله بهره‌وری

معایب مجله بهره‌وری

۱۳) تکنیک مدیریت زمان Seinfeld

یک تقویم است که ادعا می‌کند از نقل قول Jerry Seinfeld الهام گرفته شده است: «زنجیره را نشکن».

هر روز که روی یک مهارت کار می‌کنید، آن روز را با رنگ قرمز مشخص می‌کنید و زنجیره‌ای از روزهای قرمز تشکیل می‌دهید. اگر یک روز کار نکنید، آن روز را با رنگ قرمز علامت نمی‌زنید و «زنجیره را می‌شکنید».

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان Seinfeld

به عنوان مثال، می‌خواهید مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود ببخشید:

تکنیک مدیریت زمان Seinfeld

مزایای روش Seinfeld

معایب روش Seinfeld

۱۴) تکنیک مدیریت زمان قانون ۱۰دقیقه

به خود می‌گویید که ۱۰ دقیقه روی یک فعالیت کار خواهید کرد. پس از اتمام ۱۰ دقیقه، تعیین می‌کنید که باید متوقف شوید یا ادامه دهید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان قانون ۱۰دقیقه

مزایای قانون ۱۰ دقیقه

معایب قانون ۱۰ دقیقه

۱۵) تکنیک مدیریت زمان لیست کارهای انجام شده

به جای فهرست کردن کارهایی که باید انجام دهید، دستاوردهای خود و کارهایی را که در یک بازه زمانی مشخص انجام داده‌اید، فهرست کنید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان لیست کارهای انجام شده

مزایای فهرست کارهای انجام شده

معایب فهرست کارهای انجام شده

۱۶) تکنیک مدیریت زمان فهرست کارهایی که نباید انجام شوند.

برعکس To-Do-List کلاسیک، تمام کارها و فعالیت‌هایی را که انجام نخواهید داد، فهرست می‌کنید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

برنامه‌ریزی ناکارآمد

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان فهرست کارهایی که نباید انجام شوند.

تکنیک مدیریت زمان فهرست کارهایی که نباید انجام شوند.

مزایای فهرست کارهایی که نباید انجام شوند.

معایب فهرست کارهایی که نباید انجام شوند.

۱۷) تکنیک جریان زمان- Flowtime

یک دوره زمانی مشخص، بین ۱۰ تا ۹۰ دقیقه تعیین می‌کنید و از آن به عنوان یک بازه زمانی آزمایشی برای کار خود استفاده می‌کنید. اگر متوجه شدید که می‌توانید پس از اتمام دوره زمانی تمرکز کنید، به کار خود ادامه می‌دهید. اگر متوجه شدید که دیگر نمی‌توانید تمرکز کنید، استراحت می‌کنید.

تکنیک Flowtime از تکنیک Pomodoro سرچشمه می‌گیرد، اما از نظر زمان برای جلسات کاری و استراحت، انعطاف بیشتری دارد. شبیه به تکنیک Timeboxing است، با این تفاوت که می‌توانید تصمیم بگیرید پس از پایان زمان به کار خود ادامه دهید یا نه و مجبور به توقف نمی‌شوید.

Flowtime توسط یک مهندس نرم افزار به نام Dionatan Moura، در سال ۲۰۱۵ توسعه داده شد.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان Flowtime

با در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص:

به محض شروع کار می‌توانید تایمر را در نرم افزار مدیریت زمان بهتایم راه اندازی کنید. تایمر را متوقف کنید تا ببینید چقدر برای این کار صرف کرده‌اید. زمانی که احساس کردید به استراحت نیاز دارید، کار را متوقف کنید.

ثبت نام رایگان در نرم افزار مدیریت زمان بهتایم

مزایای تکنیک FLOWTIME

معایب تکنیک FLOWTIME

۱۸) تکنیک مدیریت زمان هدف برتر

مهم‌ترین هدف خود را مشخص می‌کنید و هر روز زمانی را به کار بر روی آن اختصاص می‌دهید.

Greg McKeown کسی بود که این مفهوم را در کتاب خود توضیح داد.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان هدف برتر

تکنیک مدیریت زمان هدف برتر

مزایای هدف برتر

معایب هدف برتر

۱۹) تکنیک مدیریت زمان تحلیل Pareto

اقتصاددان ایتالیایی Vilfredo Pareto این تکنیک مدیریت زمان را ایجاد کرد.

اصل تحلیل پارتو (همچنین به عنوان قانون ۸۰/۲۰ شناخته می‌شود) این است که ۲۰٪ از اقدامات ما مسئول ۸۰٪ از نتایج هستند.

ایده این است که فعالیت‌های کلیدی خود را بیابید، آن۲۰٪ی که تفاوت ایجاد می‌کنند و روی آنها تمرکز کنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود ۸۰ درصد از نتایج دلخواه خود را به دست آورید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان تحلیل Pareto

این قاعده بیان می‌کند که رابطه تساوی بین ورودی و خروجی وجود ندارد. به عبارت دیگر، شما با ۲۰ درصد تلاش به ۸۰ درصد از نتیجه می‌رسید. از بقیه زمانتان برای کارهایی مثل، جلسات، ایمیل، تماس‌های تلفنی و… استفاده می‌کنید. نکته کلیدی برای افزایش کارآیی این است که بر روی آن ۲۰ درصد از وظایفی که منجر به نتیجه می‌شوند، تمرکز کنید. این وظایف ممکن است پیچیده، دشوار، زمانبر باشند، اما باید بالای TO DO List قرار بگیرند. بقیه مسولیت‌هایتان باید اولویت پایین‌تری بگیرند.

تکنیک مدیریت زمان تحلیل Pareto

درباره قانون ۸۰/۲۰ بیشتر بدانید.

مزایای تحلیل پارتو

معایب تحلیل پارتو

۲۰) تکنیک مدیریت زمان برنامه ریزی سریع – Rapid Planning Method (RPM)

یکی از بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان روش برنامه‌ریزی سریع (RPM) است. RPM مخفف نتیجه‌گرا، هدف‌محور و برنامه عملیاتی بزرگ هم هست. (Results-oriented- Purpose-drive-Massive action plan)

این تکنیک مدیریت زمان توسط سخنران انگیزشی Tony Robbins ایجاد شده است.

ایده پشت این روش این است که مغز خود را آموزش دهید تا آنچه را که می‌خواهید تصور کنید و به آن واقعیت ببخشید.

به طور کلی، این تکنیک برای تعیین اهداف بلندمدت عالی است.

درباره روش برنامه‌ریزی سریع بیشتر بخوانید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان برنامه ریزی سریع

۱) ثبت – ابتدا، تمام وظایفی را که باید در این هفته انجام دهید یادداشت کنید. واقع‌بین باشید. بین ۵ تا ۹ کار برای هفته یادداشت کنید.

۲) دسته‌بندی کنید – کارهای مشابه را با هم گروه‌بندی کنید. می‌توانید از دسته‌هایی مانند «وظایف حرفه‌ای»، «وظایف غیر کاری»، «سلامتی» و غیره استفاده کنید.( از بهتایم برای گروه‌بندی وظایف استفاده کنید.)

۳) بلوک های RPM خود را بسازید. به یاد داشته باشید که روی مهم‌ترین هدف خود تمرکز کنید و یک بلوک RPM برای آن ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌خواهید این هفته بر روی “وظایف حرفه‌ای” تمرکز کنید. از یک تکه کاغذ استفاده کنید و سه ستون ایجاد کنید:

سپس، یک بلوک RPM دیگر برای «وظایف غیر کاری» و سایر گروه‌های این هفته ایجاد کنید.

۴) اقدام کنید.

۵)کار خود را با سوال کردن از خود، مرور کنید:

مزایای روش برنامه‌ریزی سریع

معایب روش برنامه‌ریزی سریع

۲۱) تکنیک مدیریت زمان شیشه خیارشور

اگر به دنبال یک تکنیک مدیریت زمان کاربردی هستید، تکنیک شیشه خیارشور مناسب است. مزیت کلیدی استفاده از این تکنیک این است که به شما امکان می‌دهد کارهای مفید را از کارهای غیرمفید در برنامه خود متمایز کنید. به این ترتیب، می‌توانید اولویت‌ها را به وضوح تعیین کرده و تکالیف خود را برنامه‌ریزی کنید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان شیشه خیارشور

هدف از این تکنیک تصور شیشه‌ای است که حاوی خیار، فلفل و سیر و آب نمک است. در اینجا معنای هر عنصر آمده است:

یک شیشه خیارشو حاوی تمام این موارد است. درست مانند ۲۴ ساعتی که در روز به ما داده شده است، می‌توانیم تمام آن را با کارهای بی‌ارزشی که همان آب نمک هستند، پر کنیم، اما می‌دانیم که آب نمک برای ما ارزش‌آفرین نیست، البته استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است، اما باید توجه کنیم که شیشه خالی که دست ماست (همان ۲۴ ساعت روز) می‌تواند هم با خیار پر شود و هم با آب نمک و ما زمانی از وقتمان استفاده درست کرده‌ایم و به اهدافمان نزدیک شده‌ایم که شیشه خود را با حداکثر خیار ممکن پر کرده باشیم.

بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی روزتان، به وظایف خود فکر کنید:

۱) آنها را بر اساس اهمیت دسته‌بندی کنید –خیار، سیر و فلفل و یا آب نمک را تشخیص دهید.

۲) در مرحله بعد، ابتدا با تمرکز بر روی خیارها، فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید، اینها مهمترین وظایف شما برای آن روز هستند.

۳) اطمینان حاصل کنید که تخمین زمان برای هر کار را یادداشت کنید. کل زمان باید حداکثر ۸ ساعت باشد.

۴) سپس، اگر هنوز مقداری زمان برای انجام وظایف کم اهمیت‌تر (سیر و فلفل و آب نمک) دارید، این زمان را به انجام آنها اختصاص دهید.

تکنیک مدیریت زمان شیشه خیارشور

درباره این تکنیک بیشتر بخوانید.

مزایای تکنیک شیشه خیارشور

معایب تکنیک شیشه خیارشور

۲۲) تکنیک مدیریت زمان کار عمیق

روش کار عمیق یک تکنیک محبوب است که توسط Cal Newport، نویسنده کتاب Deep Work ایجاد شده است.

به گفته Newport:

 کار عمیق شامل فعالیت‌های حرفه‌ای است که در حالت تمرکز و بدون حواس‌پرتی انجام می‌شوند و توانایی‌های شناختی شما را به بالاترین حد خود می‌رسانند.

به طور کلی، این وظایف مهارت‌های شما را بهبود می‌بخشند و ارزش ایجاد می‌کنند. در حین کار عمیق، باید از هرگونه حواس‌پرتی اجتناب کنید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان کار عمیق

Newport کار عمیق را از کار کم عمق جدا می‌کند، به عنوان مثال، شرکت در جلسات و پاسخ دادن به ایمیل‌ها، کار کم عمق است. به طور کلی، حتی زمانی که حواس‌تان پرت است هم می‌توانید کارهای کم‌عمق را انجام دهید، که این موضوع در مورد کار عمیق صدق نمی‌کند.

در ادامه نحوه اعمال روش کار عمیق آورده شده است:

مزایای کار عمیق

معایب کار عمیق

۲۳) تکنیک مدیریت زمان ABCDE

Alan Lakein در کتاب خود، در مورد روش ABCDE صحبت می‌کند.

به لطف این تکنیک، می‌توانید یاد بگیرید که وظایف خود را بهتر اولویت‌بندی کنید و قبل از پایان سررسید آنها را به اتمام برسانید. روش ABCDE مشابه ماتریس آیزنهاور است، اما برخلاف این روش، تکنیک ABCDE وظایف را بر اساس فوریت دسته‌بندی نمی‌کند.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان روش ABCDE

هنگام استفاده از این تکنیک، باید وظایف خود را بر اساس اهمیت آنها در پنج دسته سازماندهی کنید:

A- مهمترین وظایف

B- وظایف مهم

C- کارهایی که انجام دادنشان خوب است.

D- کارهایی که باید محول شوند.

E- کارهایی که باید حذف شوند.

به این ترتیب، اولویت‌بندی وظایف و فعالیت‌ها آسان‌تر خواهد بود.

ابتدا با انجام وظایف دسته‌های A و B شروع کنید، سپس با گروه‌های دیگر ادامه دهید.

تکنیک مدیریت زمان روش ABCDE

مزایای تکنیک ABCDE

معایب تکنیک ABCDE

۲۴) تکنیک مدیریت زمان قانون ۱-۳-۵

قانون ۱-۳-۵ تکنیکی است که به شما کمک می‌کند وظایف خود را مدیریت کنید. ایده پشت این تکنیک این است که در هر روز کاری، باید توجه خود را بر روی موارد زیر متمرکز کنید:

هنگامی که وظیفه بزرگ خود را کامل کردید، احساس موفقیت خواهید کرد که به شما انگیزه می‌دهد تا ادامه دهید. در عین حال، وظایف متوسط به شما این امکان را می‌دهند که در پروژه‌های بزرگتر خود پیشرفت کنید. در نهایت، انجام کارهای کوچک آسان است، بنابراین آنها هم به شما انگیزه می‌دهند که به راه خود ادامه دهید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان قانون ۱-۳-۵

همانطور که قبلا ذکر کردیم، باید تکالیف خود را به سه گروه دسته‌بندی کنید.

در اینجا نحوه برنامه‌ریزی با قانون ۱-۳-۵ آورده شده است:

مزایای قانون ۱-۳-۵

معایب قانون ۱-۳-۵

۲۵) تکنیک مدیریت زمان POSEC

این روش توسط Steven Lam، نویسنده کتاب روش مدیریت زمان POSEC ایجاد شده است. تکنیک POSEC مخفف عبارت زیر است:

این تکنیک ریشه در نظریه هرم Maslow دارد.

اصل این نظریه این است که پنج نوع نیاز وجود دارد که باید آنها را برآورده کنید و ترتیب اهمیت آنها عبارت است از:

طبق نظریه Maslow، برای برآوردن نیازهای ثانویه امینتی (مانند امنیتی)، ابتدا باید به نیازهای اولیه خود (یعنی فیزیولوژیکی) رسیدگی کنید. همین امر در مورد بقیه هرم Maslow هم صدق می‌کند، یعنی برای رسیدن به نیازهای خودشکوفایی خود، نمی‌توانید هیچ مرحله‌ای را در طول مسیر جا بندازید.

تکنیک POSEC هم بر یک سلسله مراتب مشابه متکی است:

برای مثال، برای اینکه بتوانید زمان با کیفیتی را به خانواده خود اختصاص دهید، ابتدا باید متعهد به دستیابی به اهداف شخصی خود باشید.

مهارت‌های مدیریت زمانی که بهبود می‌بخشد:

مسائلی که حل می‌کند:

نحوه عملکرد تکنیک مدیریت زمان POSEC

در اینجا نحوه استفاده از تکنیک POSEC آورده شده است:

مزایای روش POSEC

این روش به شما کمک می‌کند تا نه تنها برای کارهای حرفه‌ای، بلکه برای فعالیت‌های شخصی و اوقات فراغت نیز زمان بگذارید.

معایب روش POSEC

روش POSEC برای سازماندهی کارهای روزانه شما چندان کاربردی نیست.

مراجع:

خروج از نسخه موبایل