پرش به محتوا

چگونه پس از تعطیلات طولانی، بهره‌وری خود را به دست آوریم؟

هر چیز خوبی بالاخره به پایان می‌رسد و بله ۱۴ فروردین هم از راه رسید. مهم نیست چقدر کارمان را دوست داریم، بازگشت به کار و به دست آوردن بهره وری پس از تعطیلات طولانی نوروز، همیشه دشوار است. با این حال با انجام تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله، می‌توان از وحشت ۱۴ فروردین کاست.

به دست آوردن بهره وری پس از تعطیلات
به دست آوردن بهره وری پس از تعطیلات

سعی کنید بین تعطیلات طولانی و بازگشت به کار، یک روز فاصله بیاندازید.

دقیقا در پایان تعطیلات شروع به کار نکنید، مگر آنکه تعطیلات را در خانه سپری کرده باشید. با چشمانی خسته از رانندگی و بی‌خوابی در محل کار حاضر نشوید. حداقل یک روز زودتر تعطیلات خود را به پایان برسانید، تا بتوانید استراحت کنید و از نظر ذهنی برای روز کاری آماده شوید. به این ترتیب، انتقال از تعطیلات به محل کار بسیار راحت‌تر خواهد بود.

برای بازیابی بهره وری پس از تعطیلات، خاطرات خود را به یاد آورید.

فکر کردن به تعطیلات لذت‌بخش است، پس به آن فکر کنید و لبخند بزنید. عکس‌هایی را که در طول تعطیلات انداخته‌اید، جمع‌آوری کنید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. برای همکاران و دوستان خود در محل کار سوغاتی بیاورید. صحبت کردن در مورد اوقات خوش تعطیلات و به اشتراک گذاشتن احساسات با افراد به شما کمک می‌کند تا روحیه خود را حفظ کنید.

بلافاصله بعد از تعطیلات، از شرکت در جلسات اجتناب کنید.

اگر در شرکتی کار می‌کنید که به برگزاری جلسات علاقه دارد، از لحظه بازگشت در برابر همه تلاش‌ها برای برگزاری جلسات مقاومت کنید. ابتدا باید حس کنترل بر امور را به دست آورید، این بدان معناست که ایمیل‌ها، مدارک، اخبار و سایر پیام‌های خود را مرور کنید تا متوجه شوید که در سازمان چه خبر است. اگر مستقیماً وارد جلسات شوید، بدون اینکه هیچ سرنخی در مورد امور جاری داشته باشید، احساس بد باز ماندن از کارها را تجربه خواهید کرد.

با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه و وظایف بهتایم، همواره می‌توان در جریان امور قرار گرفت. به کمک بهتایم وظایف و جلسات خود را فراموش نخواهید کرد.

ثبت نام رایگان در بهتایم

برای بازیابی بهره وری پس از تعطیلات، کارها را اولویت‌بندی کنید.

فایده‌ای ندارد که سعی کنید تمام وظایف خود را در یک روز انجام دهید. هدفِ غیرممکنِ انجامِ همه کارها به محض بازگشت، یکی از دلایلی است که از بازگشت به کار می‌ترسیم. بنابراین زمانی که به کار برمی‌گردید، در اولین فرصت کارها را اولویت‌بندی کنید. می‌توانید از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید:

  • کارهای فوری و مهم (باید در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود)
  • کارهای مهم و غیر فوری (باید بلافاصله پس از انجام کارهای اولویت‌دار، برای انجام آنها زمان پیدا کنید)
  • کارهای فوری و غیر مهم (آنها را به کسی محول کنید)
  • کارهای غیر فوری و غیر مهم (برای مدتی انجام آنها را فراموش کنید)
اولویت بندی کارها با ماتریس آیزنهاور
اولویت بندی کارها با ماتریس آیزنهاور برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

انجام کارها به کمک بهتایم برای بازیابی بهره وری پس از تعطیلات

پس از اولویت‌بندی کارها، با تعریف آنها در بهتایم، انجامشان را آغاز کنید. از تسک بورد بهتایم برای مدیریت وظایف خود استفاده کنید. در تسک بورد، وظایف شما در ۳ حالت منتظر انجام، در حال انجام و انجام شده قرار می‌گیرند.

تسک بورد بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات
تسک بورد بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

برای انجام بهتر کارها و استفاده از حس مثبت تکمیل کردن یک کار، می‌توانید از چک لیست بهتایم کمک بگیرید. وظایف را به مراحل مختلف تقسیم کنید و پس از انجام هر مرحله آن را از چک لیست خط بزنید.

استفاده از چک لیست بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات
استفاده از چک لیست بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

اگر از بهتایم استفاده کنید، کارهایی که به شما ارجاع شده‌اند و اطلاعاتی که برای تکمیل یک کار باید بدانید، به آسانی در اختیار شما قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، از سررسید کارها اطلاع پیدا می‌کنید و به محض بازگشت به کار در جریان امور قرار می‌گیرید.

هشدارهای بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات
هشدارهای بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

از امکان برنامه‌ریزی بهتایم برای برنامه ریزی روز خود و افزایش انگیزه استفاده کنید.

مدیریت وظایف با برنامه‌ریزی روزانه
برنامه ریزی بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

برای بازیابی بهره وری پس از تعطیلات، به خودتان سخت نگیرید.

کمی درجا زدن در ابتدای بازگشت به کار طبیعی است، پس از انجام چندکار به طور همزمان، خودداری کنید. فکر نکنید لازم است همه کارها را فورا انجام دهید. توصیه می‌شود کار خود را با وظایف واضح و شفاف شروع کنید و قبل از هر چیز، از همکاران خود بخواهید شما را در جریان امور قرار دهند، هر چیزی را که ممکن است از دست داده باشید، به شما بگویند تا از وضعیت امور مطلع شوید.

با کارهای روتین و کارهایی که به تلاش کمتری نیاز دارند، شروع کنید. مدارک را بخوانید، شروع به تهیه گزارش کنید و مراحل قبلی پروژه‌ها را مرور کنید. فوراً به سراغ کارهایی نروید که نیاز به بررسی و تمرکز زیادی دارند.

گزارش‌ها و نمودارهای بهتایم، جای مناسبی برای بررسی روال کارهاست.

داشبورد بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات
داشبورد بهتایم برای بهبود بهره وری پس از تعطیلات

از ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد، استقبال کنید.

تعطیلات باعث می‌شود نگاهی تازه به جنبه‌های مختلف کار خود پیدا کنید. ممکن است از تعطیلات برگردید و متوجه شوید کاری را که همیشه به یک روش خاص انجام می‌دادید، می‌توانید بهتر انجام دهید. این ایده‌ها را بنویسید! یا حتی بهتر، آنها را اجرا و امتحان کنید. اگر تعطیلات به شما ایده‌هایی می‌دهد که موجب بهبود بهره‌وریتان می‌شود، ساده از کنار آنها عبور نکنید.

برای تعطیلات بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

یکی از راه‌های کاهش استرس بعد از تعطیلات، برنامه‌ریزی برای تعطیلات بعدی است. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به تعطیلات بعدی بروید، اما وقتی چیزی برای انتظار دارید، کار کردن بسیار آسان‌تر می‌شود. البته لازم نیست حتما یک تعطیلات طولانی دیگر را برنامه‌ریزی کنید. کافیست برای کاری برنامه‌ریزی کنید که شما را هیجان‌زده می‌کند، به این ترتیب دیگر ساعت کاری، طولانی به نظر نمی‌رسند. به عنوان مثال برگشتن به خانه را به یک کار دوست داشتنی گره بزنید. با دوستان خود ملاقات کنید. در پارک مورد علاقه خود قدم بزنید و یک فنجان قهوه بنوشید. خرید کردن (با فرض اینکه تمام پول خود را در تعطیلات خرج نکرده‌ باشید) هم ممکن است راه خوبی برای جشن گرفتن بازگشت به خانه باشد.

به طور کلی، برای هفته‌ها و ماه‌های آینده برای بازگشت به خانه برای خود انگیزه ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود چیزی داشته باشید که مشتاقانه منتظر آن باشید و بازگشت به کار را برای شما آسان می‌کند.

مراجع:

https://x-team.com/blog/productivity-after-vacation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *