در ۵۰ روز کاری آینده قصد داریم هر روز یک نکته مدیریت و رهبری منتشر کنیم.
- با ما همراه باشید و نظرات، پیشنهادات و تجربیاتتان را در ارتباط با مدیریت و رهبری با در میان بگذارید.
- نظرات ارزشمند شما را برای استفاده خود و دیگران منتشر خواهیم کرد.
دانلود کتاب ۵۰ نکته مدیریت و رهبری
روز اول، نکته اول:
۲ ویژگی ضروری مدیریت و رهبری برای لحظات دشوار
ويژگيهاي مهم رهبران خوب در زمانهاي سخت، حياتيتر ميشوند.
در این لحظات، شما باید:
درستی و صداقت خود را نشان داده و اعتبارتان را حفظ کنید.
بسیاری از رهبران در مواجهه با کارهای ناخوشایند مانند تعدیل نیرو:
- این موارد را فراموش میکنند و
- وسوسه میشوند تا این کارهای ناخوشایند را سرسری انجام دهند.
برای مقابله با این موضوع:
- باید حقیقت را بگویید.
- با مشتریان صحبت کنید،
- کارمندان را درگیر کنید،
- تصویری محکم از واقعیت پیدا کنید و آن را به اشتراک بگذارید، حتی اگر یک خبر سخت و دشوار باشد.
- در این شرایط، اگر شما تصمیمهای سختِ مورد نیاز را نگیرید، کل شرکت ممکن است شکست بخورد.
- باید صادق و قابل اعتماد باشید.
در سراسر یک سازمان، همه رهبران باید صداقت و توانایی رویارویی کامل با واقعیت را از خود نشان دهند. اگر اخبار بد را کم اهمیت جلوه دهید، کارمندان به شما اعتماد نخواهند کرد، متوجه نمیشوند شرایط تا چه حد اورژانسی است و از شما پیروی نمیکنند.
نکته اول برگرفته از مصاحبهای با Ram Charan تحت عنوان در شرایط کنونی چگونه مدیریت و رهبری کنیم بود، در صورت تمایل مصاحبه کامل را در ادامه بخوانید:
آخرین کتاب مشاور مشهور تجارت رام چاران، مدیریت و رهبری در عصر عدم قطعیت اقتصادی است. او به تازگی با سردبیر HarvardBusiness.org مصاحبه کرده است. در این مصاحبه ویرایش شده، چاران به رهبران همه سطوح توصیههایی میکند تا بتوانند سازمان و افراد خود را برای عبور از بحران راهنمایی کنند و قویتر از قبل از آن خارج شوند.
اکنون مدیریت و رهبری – نه فقط مدیرعامل و مدیران ارشد بلکه رهبران سراسر ردهها – باید بر روی چه چیزی تمرکز کنند؟
در این زمان بیش از هر زمان دیگری، مهمتر از همه چیز:
نشان دادن صداقت، درستی و حفظ اعتبار است.
این موضوعات در مواقع دشوار بسیار مهم هستند. با این حال بسیاری از رهبران در این مواقع صداقت خود را از دست میدهند و اعتبار خود را هنگام انجام کارهای ناخوشایندی مثل تعدیل نیرو نابود میکنند. به عنوان مثال:
مدیریت و رهبری به جای اینکه در ارتباط با تعدیل ۱۰ نفر شفاف و صادق باشد، تنها بخشی از حقیقت را میگوید یا بهانه میآورد. این یک روش برای سرسری انجام دادن کارهاست، و کاملا مخرب است. در عصر گوگل، افراد حقیقت را خواهند فهمید و آن رهبر اعتبار خود را از دست خواهد داد.
حقیقت را به افراد بگویید:
- در سراسر شرکت با کارمندان صحبت کنید.
- به نظرات آنها گوش فرا دهید و آنها را درگیر کنید.
- وقتی تصویری محکم از واقعیت دارید، آن را به اشتراک بگذارید.
واقعیت را به افراد بگویید، حتی اگر شرکت اوضاع خوبی ندارد و باید برخی از نیروها را کنار بگذارید. در چنین شرایطی، کل شرکت ممکن است به خاطر مدیریت و رهبری که نمیتواند در هنگام نیاز تصمیمهای سخت بگیرد، شکست بخورد.
- اگر مجبور به اخراج هستید، این کار را به روشی منصفانه انجام دهید.
رو راست باشید؛ آنچه در خارج از سازمان در حال اتفاق افتادن است را توضیح دهید و اجازه دهید بدانند که چگونه این تعدیل نیرو برای محافظت از شرکت ضروری است.
- قابل اعتماد بودن همیشه مهم است اما اکنون کاملاً ضروری است.
رهبران، هر کجای سازمان که هستند، باید درستی، صداقت و توانایی رویارویی با واقعیت را نشان دهند. راه الهام بخش شجاعت و خوشبینی در کارمندان، ترسیم نقشهای معتبر برای پیشروی است. اگر اخبار بد را کم اهمیت نشان دهید، آنها به شما اعتماد نخواهند کرد، و از شما پیروی نمیکنند.
در کتاب خود به رهبران توصیه میکنید که «شدت مدیریت» را تمرین کنند. این به چه معناست و چرا اکنون تا این اندازه مهم است؟
شدت مدیریت:
درک عمیق از جزئیات کسب و کار و شرایط رقابتی در تجارت شما، به همراه مشارکت و پیگیری مداوم است.
باقی ماندن در شرایط بیثبات کنونی نیاز به این دارد که به طور منظم با شرایط جدید تطبیق ایجاد کنید. نشستن در دفتر کار و خواندن گزارشها و صدور دستور کار کافی نیست.
باید بدانید که:
هر روز چه اتفاقی میافتد، و برنامهها را مطابق با آن تنظیم کنید.
رهبران باید:
- درگیر شرایط باشند،
- دیده شوند
- و تمام وقت ارتباط برقرار کنند.
فقط با این روش قادر خواهید بود که آینده را پیشبینی کنید و سریع و مناسب پاسخ دهید.
شدت مدیریت، نیاز به تمرکز بیشتر و مکرر بر اجرا دارد. داستان DuPont که در کتابم گفتم نمونه خوبی است:
وقتی چاد هالیدی متوجه شد که بحران بانکی جهانی میتواند به طور جدی بر شرکت وی تأثیر بگذارد:
- جلسهای را با تیم بحران DuPont تشکیل داد.
- بیش از چهار روز طول کشید تا آنها برای مقابله با روند رو به رشد رکود اقتصادی برنامهای ترتیب دهند.
- حفظ پول در اولویت اول قرار داشت.
- طی دو هفته، هر یک از ۶۰،۰۰۰ کارمند DuPont با مدیر ملاقات داشتند، تا برنامه برای زنده نگه داشتن DuPont برایشان توضیح داده شود.
- از هر کارمند خواسته شد که برای ذخیره و صرفهجویی مالی، سه کاری که میتواند بلافاصله انجام دهد، را نام ببرد.
- چند روز بعد، این شرکت برای ارزیابی درک کارکنان از بحران و پاسخ روانشناختی آنها به بحران، از کارمندان نظرسنجی کرد.
بعد از ارتباط با کارمندان DuPont، در کتاب خود گزارش میدهید که چاد هالیدی این حس را داشت که افراد اورژانسی بودن شرایط را درک نکردهاند.
از زبان او گفتید که:
«شاید در دادن اطمینان و اعتماد به نفس به کارمندان برای گذر از این بحران زیادهروی کردیم.»
رهبران در حال حاضر بین گفتن حقیقت و خوشبینی باید چگونه توازن ایجاد کنند؟
واقعگرایی برای هرکسی که مدیریت و رهبری میکند کاملاً ضروری است. باید تصویری واضحی از اتفاقات بد داشته باشید، سپس واقعیت را پیش چشم افرادتان قرار دهید.
واقعگرایی همچنین شامل این است که تعیین کنید تحت چه شرایطی تجارت بهبود مییابد و در ارتباط با این سناریوها گفتگو کنید. تا این اندازه خوشبینی در واقعگرایی مجاز است.
مردم طی قرنها، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتهاند. تنها کسانی علی رغم شرایط دشوار موفق شدند، که سرسخت بودند. شما هم حتما در میان کارکنانتان افراد سرسختی دارید. آنها را درگیر مسائل سخت کنید تا برای غلبه بر چالشها انگیزه پیدا کنند.
آیا این خطر وجود ندارد که افراد به واسطه بزرگ بودن این چالشها روحیه خود را از دست دهند؟
چگونه مدیریت و رهبری میتواند مانع از این اتفاق شود؟
آنها را کم کم در جریان مشکلات قرار دهید. به آنها چالشی را بدهید که به اندازه کافی مشخص باشد که بتوانند با آن روبرو شوند.
به عنوان مثال:
اگر رقیب شما ۲۰٪ نسبت برد داشته است، افرادتان را به چالش بکشید تا نسبت ۳۰٪ را بدست آورند.
در این شرایط پر از اضطراب و استرس رهبران چگونه باید احساسات خود را مدیریت کنند؟
در شرایط بحرانی بیشتر رهبران تمایل دارند بیش از حد لازم خوشبین باشند:
اینکه شرکت میتواند از شرایط بحرانی گذر کند را دست بالا میگیرند، زیرا میخواهند باور کنند که همه چیز خوب خواهد شد. این خوشبینی نابجا باعث میشود فکر کنند که لازم نیست اقدامات جدی انجام دهند.
برای جلوگیری از این امر:
به همه رهبران توصیه میکنم که بدترین سناریوی ممکن را ترسیم کنند. اگر به عمد برای بدترین حالت برنامهریزی کنید، با چیزی که کمتر وحشتناک است، روبرو میشوید.
در کتاب خود گفتید که باقیماندن در این رکود نیاز به هماهنگی شدید در سراسر شرکت دارد.
مدیریت و رهبری برای تقویت هماهنگی در شرکت چه کاری میتواند انجام دهد؟
هر رهبری در هر سطحی میتواند بفهمد چه تصمیمات کلیدی باید اتخاذ شوند و برای اجرای آنها چه هماهنگی لازم است.
فرض کنید واحدتان قصد دارد تا سال بعد محصول جدیدی را به بازار عرضه کند:
- شما میدانید چه تصمیماتی راجع به آن هدف باید اتخاذ کنید.
- بنابراین به سرعت بهترین اطلاعات ممکن را بدست آورید
- و بهترین تصمیمات را بگیرید.
مثلا میدانید که سه یا چهار سیلو درگیر این موضوع خواهند بود.
- مرتباً با افراد آن مناطق تماس بگیرید،
- سؤال کنید
- و مسائل را با لحنی آزاد و غیررسمی بررسی کنید.
- هدف مشترک خود را به آنها یادآوری کنید، انسانها دوست دارد برنده شوند و در شرکتها، هیچکس تنها برنده نمیشود.
وضعیت شما و همکارانتان شبیه به یک بازی بسکتبال است:
بازیکنان در طول بازی به طور غریزی توپ را به یک همتیمی دیگر پاس میدهند تا از دفاع حریف عبور کند و نگران اینکه چه کسی امتیاز میگیرد، نیستند!
بسکتبال ورزش سرعت، انعطافپذیری و هماهنگی است.
خصوصیات مشابهی برای مقابله با رکود اقتصادی مورد نیاز است. اینکه همتیمیها از چه دپارتمانی میآیند مهم نیست.
مهم این است که در برابر رقبا متحد شوید.
روز دوم، نکته مدیریت و رهبری دوم:
۳ سوالی که به شما کمک میکند تا با اقتصاد جدید سازگار شوید.
برای سازگاری با اقتصاد جدید لازم نیست که سختتر تلاش کنید، بیشتر بفروشید یا ساعات طولانیتری کار کنید. بلکه باید شیوه کار خود را تغییر دهید. به عنوان مدیریت و رهبری یک تیم این سه سوال را از خود بپرسید تا وضعیت فعلی را ارزیابی کرده و بتوانید با شرایط تغییر یافته سازگار شوید:
۱) وضعیت چگونه است؟
به یاد داشته باشید، در این شرایطی که حتی مشاغل بزرگ در آن شکست میخورند، اعتماد، قابلیت اطمینان و روابط، مزیتهای رقابتی جدید هستند.
۲) چه کسانی درگیر هستند؟
مشتریان فعلی، مشتریان احتمالی و کارمندانتان و آنچه را که آنها در این اقتصاد جدید میخواهند و نیاز دارند، در نظر بگیرید.
۳) چگونه میتوانید کمک کنید؟
پیشنهاد منحصر به فردی که باید ارائه دهید را تعیین کنید، این پیشنهاد میتواند محصولی نوآورانه، قیمتگذاری متفاوت و یا یک روش جدید در ارتباط با مشتریان و کارمندان باشد.
روز سوم نکته، مدیریت و رهبری سوم:
۳ نکته برای ارائه بازخورد به رئیستان
همکاری نزدیک با یک فرد به شما بینش ارزشمندی درباره عملکرد او میدهد. این موضوع به خصوص در مورد رئیس شما صادق است. اما تشخیص اینکه آیا باید به او بازخورد بدهید یا نه و اینکه چگونه باید این کار را انجام دهید، دشوار است. در اینجا سه نکته وجود دارد که به شما کمک میکند تصمیم بگیرید چه زمانی بازخورد خود را به اشتراک بگذارید و چه زمانی سکوت اختیار کنید:
۱)برای ارائه بازخورد منتظر اجازه باشید یا درخواست کنید.
اصلا فکر خوبی نیست که با لیستی از کارهایی که رئیستان میتواند بهتر انجامشان دهد، به سراغش بروید.
توجه به ماهیت روابط:
- بهتر است صبر کنید تا از شما بازخورد بخواهند.
- یا حداقل خودتان از او سؤال کنید که اصلا بازخورد میخواهد یا نه.
۲) روی کمک به او تمرکز کنید.
- به او کمک کنید تا عملکرش را بهبود ببخشد.
- به او نگویید اگر شما رئیس بودید یا اگر جای او بودید، چه میکردید.
۳) هنگامی که شک دارید، چیزی نگویید.
اگر فکر میکنید رئیستان ارائه بازخورد را نمیپذیرد یا اگر معمولا انتقاد سازنده را به بدترین شکل ممکن پاسخ میدهد، بهتر است، چیزی نگویید. روشهایی را پیدا کنید که بازخورد خود را به طور ناشناس به او بدهید. مانند: بازخورد ۳۶۰ درجه.
روز چهارم، نکته مدیریت و رهبری چهارم:
۳ نکته برای کمک به ارتباطات مالی
در بهترین حالت، ارتباطات مالی خشک و خستهکننده هستند و در بدترین حالت، گیجکننده و غیرقابل فهم. بهترین کارشناسان، در مورد اعداد به روشی واضح، جذاب و قانعکننده صحبت میکنند.
این نکته مدیریت و رهبری از «ارتباطات مالی، سبک Warren Buffett» اقتباس شده است.
با توجه به اینکه Warren Buffett یکی از موفقترین سرمایهگذارهاست، ممکن است انتظار داشته باشید که ارتباطات مالی او پیچیده و غیرقابل درک باشد. اما در واقعیت، گزارش سالانه Buffett به سهامدارانش به سهولت، زبان محاورهای و شوخطبعی مشهور است. ارتباطات مالی او برای همه ما درس مهمی است.
۱) بیش از حد روی اعداد تمرکز نکنید.
اگر بیش از حد بر روی اعداد تمرکز کنید، باید به سوال:
«خب حالا که چی؟» پاسخ مناسبی بدهید.
بنابراین اعداد فقط باید برای پشتیبانی از منظور اصلی شما استفاده شوند.
Buffett گزارشی پر از اعداد بیسروته ارائه نمیدهد با این امید که این اعداد خودشان گویای همه چیز باشند. او:
- اصطلاحات را توضیح میدهد،
- معنای اعدادی که استفاده میکند را بیان میکند،
- و توضیح میدهد که او این اعداد را چگونه میبیند.
۲) از استعاره و مقایسه استفاده کنید.
لازم نیست یک نامه شاعرانه بنویسید، اما استفاده از استعاره به شما کمک میکند تا از سوءتفاهمهایی که اغلب در ارتباطات مالی پیش میآید، جلوگیری کنید. استعارهها منظور شما را بهتر از کلمات مبهم ِتخصصی نشان میدهند.
۳) صادق و روراست باشید.
صداقت باعث میشود مخاطبتان به شما اعتماد کند. هیچکس دوست ندارد احساس کند که چیزی از او پنهان شده و یا در جریان اخبار بد قرار نگرفته است.
Buffett بیان موفقیتهای سال ۲۰۰۸ را با افشا کردن اشتباهاتش آغاز میکند:
«در طول سال ۲۰۰۸ کارهای احمقانه زیادی انجام دادم. حداقل یک اشتباه بزرگ و چندین اشتباه کوچکتر مرتکب شدهام که واقعا باعث خسارت شدند.»
این نوع حرف زدن نه تنها موجب از دست دادن اعتبارتان نمیشود، بلکه باعث میشود به هر آنچه میخواهید بگویید، اعتماد بیشتری داشته باشند.
مخاطب با خود میگوید:
«علی رغم مشکلات موجود، واضح است که او چیزی را پنهان نمیکند.»
روز پنجم، نکته مدیریت و رهبری پنجم:
۳ راه برای افزایش تمرکز برون سازمانی کسب و کار شما
سازمانهایی که بیش از حد تمرکز درون سازمانی دارند، غالباً اتفاقات و فرصتهای مهم بازار رقابت را از دست میدهند. از این سه روش برای افزایش تمرکز برون سازمانی استفاده کنید تا:
سازمان شما از دیدگاه مشتریان، حرکات رقبا و تغییرات بازار مطلع شود.
۱) برای افزایش تمرکز برون سازمانی به کارکنانی که به طور مستقیم با مشتریان تعامل دارند، گوش دهید.
کارمندان خط مقدم سازمان، همانهایی که با مشتریان مستقیما تعامل دارند، چشم و گوش شما هستند:
- برای آنها ارزش قائل شوید؛
- از آنها بپرسید از مشتریان چه چیزهایی شنیدند؛
- و در صورت لزوم به آنها آموزش دهید که چگونه به اطلاعات صحیح گوش فرا دهند.
۲) برای افزایش تمرکز برون سازمانی اجازه دهید کارکنانتان بیرون از دفتر کارشان را هم ببینند.
گاهی پاسخگویی به تماسهای فروش را بر عهده مدیران بگذارید. از مدیران بخواهید که آموزشهای بخش خدمات مشتری را فرا بگیرند.
۳) برای افزایش تمرکز برون سازمانی اطلاعات را به اشتراک بگذارید، چه خوب باشند و چه بد!
برخی از مدیران از کارکنان خود در برابر اطلاعات مربوط به بازار یا مشتری محافظت میکنند. حتی اگر این کار با نیت خوب انجام شود، از پاسخگویی سازمان شما میکاهد. اگر باید خبر بدی را به کارکنانتان بدهید، آن را با یک برنامه عملی مفصل به اطلاعشان برسانید.
روز ششم، نکته مدیریتی ششم:
3 راهکار برای استفاده از نوآوری در چالشهای شما.
این نکته مدیریت و رهبری از «چهار راه برای ایجاد نوآوری در شرکت شما» نوشته Lang davison اقتباس شده است.
چالشهای جدید نیاز به راهکارهای جدید دارد:
- این تنها به معنای یک رویکرد جدید نیست،
- بلکه به معنای امتناع از رعایت قوانینی است که در گذشته اعمال میشدند.
۳ راهکار برای ایجاد نوآوری در چالش بعدیتان:
۱) به بیرون نگاه کنید.
هنگام احساس نیاز به نوآوری، بیشتر شرکتها به استعدادهای درون شرکت خود رجوع میکنند. به جای این کار، به فراتر از مرزهای سازمانی خود دست یابید و شبکه گسترده خود را بسازید. نظر Shai این بود که برای دستیابی به استعدادهای مورد نیاز شرکت، باید فراتر از مرزهای شرکت را دید. بنابراین، رهبران باید دلیل وجود سازمان خود را دوباره تعریف كنند و فراتر از مرزهای سازمانشان را ببینند.
۲) افراد پرشور و با انگیزه را بسیج کنید.
احتمالاً افراد زیادی هستند که به محصول، ایده یا موضوع تمرکز شما اشتیاق دارند. با آنها ارتباط برقرار کنید تا بتوانند ایدههایی را به اشتراک بگذارند و برای نوآوری بسیج شوند. Shai این کار را برای پول انجام نداد. او در سال ۲۰۰۱ شرکتی را که تاسیس کرده بود به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار به SAP فروخت. و پس از آن شش سال دیگر هم در SAP ماند، به این دلیل که به توانایی نرم افزار (و به ویژه توانایی NetWeaver) در ایجاد تغییرات بر جهان اعتقاد داشت. مدیرعامل SAP، اشتیاق Shai را تشخیص داد و روی آن سرمایهگذاری کرد، با وجود اینکه بسیاری از افرادش، او را به چشم یک بیگانه میدیدند.
افراد پرشور معمولاً با استعداد و با انگیزه، اما غالباً ناراضی هستند. زیرا پتانسیل خود و سازمانی را که در آن کار میکنند، درک کرده و در راه دستیابی به آنها، مانع میبینند. رهبران سازمانها باید سازوکارهایی را برای ارتباط این افراد با یکدیگر برقرار کنند.
۳) فناوری جدید را بپذیرید.
به نسل جوانتر کارمندان نگاه کنید تا ببینید از چه فناوریهایی استفاده میکنند. این فناوریها را بپذیرید و از آنها پشتیبانی کنید؛ ممکن است اینها منبع نوآوری بعدی شما باشند.
روز هفتم، نکته مدیریت و رهبری هفتم:
3 موردی که باید قبل از عقب کشیدن آنها را ارزیابی کنید.
رهبرانی که چالشهای بزرگ را پشت سر میگذارند و پیروز میشوند، تحسین برانگیزند. اما شناخت چالشی که ریسک بیش از حدی دارد هم به همان اندازه قهرمانانه و تحسین برانگیز است.
در ادامه سه روش میبینید برای اینکه:
ارزیابی کنید آیا باید یک چالش را بپذیرید و یا عقب بکشید؟
۱) شانس موفقیت خود را ارزیابی کنید.
- باید بدانید که با چه چیزی روبرو هستید و در مورد شانس موفقیت خود واقعبین باشید.
- هزینهها و مزایا را مقایسه کنید (بدانید که شکست هم مزایایی دارد).
- هزینهها را کمتر از آنچه هستند، محاسبه نکنید.
۲) تیم خود را بشناسید.
حتی بهترین افراد هم در تواناییهای خود محدودیت دارند. از خود بپرسید که آیا تیم شما واقعاً مهارتهای غلبه بر چالش پیش رو را دارد؟
۳) خود را بشناسید.
این کار به اعتماد به نفس زیادی نیاز دارد. اگر با چیزی فراتر از تواناییهای خود روبرو هستید، با خودتان صادق باشید.
روز هشتم، نکته مدیریت و رهبری هشتم:
۳ کاری که باید قبل از مخالفت با یک استراتژی انجام دهید.
هیچ استراتژی بیعیب و نقص نیست، و به احتمال زیاد شما فقط با بخشی از رویکرد سازمان خود مخالف هستید. اما هیچکس یک مخالف استراتژی را دوست ندارد.
پس قبل از ابراز مخالفت با یک استراتژی، این سه کار را انجام دهید:
۱) تصویر و هدف بزرگتر را درک کنید.
استراتژی سازمان اغلب با موضوعات پیچیده سیاسی ادغام شده است. فرض نکنید که میدانید چگونه یا چرا یک استراتژی تدوین شده است. در مورد روند، فرضیات و اطلاعات استفاده شده، بیشتر تحقیق کنید.
۲) نگرانی های خود را تجزیه و تحلیل کنید.
از خود بپرسید که چرا به استراتژی اعتراض میکنید.
- آیا در برابر تغییر مقاومت میکنید؟
- احساس میکنید شما بهتر میدانید؟
منبع واقعی نگرانیهای خود را پیدا کنید.
۳) از دیگران اطلاعات بخواهید.
برای راهنمایی به همتایان یا سایر مشاوران قابل اعتماد خود مراجعه کنید. نگرانیهای خود را توضیح دهید و از آنها بخواهید که نگرانیهای خود را با شما به اشتراک بگذارند. شنیدن آنچه دیگران فکر میکنند میتواند چشمانداز ارزندهای به شما ببخشد.
این نکته مدیریت و رهبری از «وقتی فکر میکنید یک استراتژی اشتباه است» نوشته amy Gallo اقتباس شده است.
روز نهم، نکته مدیریت و رهبری نهم:
۳ نکته برای کاهش هزینه ها به شکلی هوشمندانهتر
همه شرکتها برای باقی ماندن در شرایط فعلی باید هزینههای خود را کاهش دهند. متأسفانه گاهی کاهش هزینه ها هوشمندانه انجام نمیشود.
قبل از کاهش هزینه ها این سه توصیه را در نظر بگیرید:
۱) استراتژی را در اولویت قرار دهید.
کاهش کلی در هزینهها به ندرت منجر به نتایج مؤثر میشود. طرحریزی یک استراتژی به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که در چه قسمتهایی باید کاهش هزینه ها صورت گیرد و همچنین به کارکنان کمک میکند تا کاهش هزینه ها را به عنوان گامی به سوی یک هدف بپذیرند.
۲) روی مشتریان خوب تمرکز کنید.
به جای قطع خدمات با ارزش به مشتریان با ارزش، مشتریانی که دارای هزینه نگهداری بالایی هستند و باعث پیچیدگی غیرضروری در سازمان میشوند، کنار بگذارید. روی خدمات به مشتریان با صرفهتر خود متمرکز شوید که از محصولات و خدمات شما راضی هستند، و نیازی به توسعه و تغییر نمیبینند.
۳) کسب و کار خود را ساده نگه دارید.
سادهتر کردن فرایندها و فعالیتهای پیچیده و زمانبر موجب افزایش رضایت مشتری و کارکنان، در نتیجه کاهش هزینههای شما میشود.
روز دهم، نکته مدیریت و رهبری دهم:
۳ راهکار برای حفظ خونسردی در شرایطی که استرس دارید.
آیا شرایط اقتصادی باعث میشود خونسردی خود را از دست بدهید؟ طبیعی است که در چنین شرایطی دچار استرس شوید و حتی گاهی به بدترین نسخه خود تبدیل شوید.
این ۳ نکته را برای حفظ خونسردی به خاطر داشته باشید:
۱) هوشیار بمانید.
به اتفاقات اطرافتان توجه کنید و نسبت به آنها واکنش نشان دهید. اما نترسید، ترس فقط باعث میشود نتوانید تصمیم مناسبی بگیرید.
۲) بر روی مواردی که باید انجام شوند، تمرکز کنید.
گیج شدن با یک لیست کاری طولانی بسیار راحت است. باید تصمیم بگیرید چه کارهایی ضروری هستند و روی آنها تمرکز کنید. سعی کنید که لیست کاریتان را را با کارهایی که مطمئنید به بقای شرکت در طولانیمدت کمک میکنند، پر کنید.
۳) از افراد در مورد آنچه با آن دست و پنجه نرم میکنند، بپرسید.
با این کار نشان میدهید که به دیگران اهمیت میدهید و نگران آنها هستید. ممکن است قدرت بر طرف کردن مشکلات دیگران را نداشته باشید، اما ممکن است داستانی را بشنوید که به شما کمک میکند کمتر احساس تنهایی کنید.
روز یازدهم، نکته مدیریت و رهبری یازدهم:
کارمندان از شما چه انتظاری دارند؟ ۴ مورد از انتظارات کارکنان
کارمندان از شما چه توقعی دارند؟
شاید فهمیدن آنچه افرادتان از شما میخواهند دشوار به نظر برسد، چرا که کارمندان مختلف نیازهای متفاوتی دارند.
در ادامه چهار نیازی که اکثر کارکنان برای موفقیت لازم دارند، به شما معرفی میکنیم:
انتظارات کارکنان ۱) وضوح نقش.
به کارمندان خود بگویید که:
- نقش آنها چیست،
- میخواهید چه چیزی به دست آورند،
- و قوانین رسیدن به آنجا چیست.
انتظارات کارکنان ۲) استقلال.
افرادتان یک موضوع جالب لازم دارند که روی آن کار کنند، و علاوه بر این نیاز دارند که برای انجامش به آنها اعتماد کنید.
انتظارات کارکنان ۳) مسئولیتپذیری.
پاسخگو نگه داشتن افراد به آنها این پیام را میدهد که چه چیزی پذیرفته است و چه چیزی نیست. این موضوع برای کارکنانی که سعی در کشف نحوه موفقیت دارند، بسیار مهم است.
انتظارات کارکنان ۴) تحسین افراد.
همه افراد دوست دارند زمانی که کار درستی انجام میدهند، شناخته شوند. شما میتوانید با برجسته کردن نقاط قوت کارکنان و عدم تاکیدِ بیش از حد بر نقاط ضعفشان، به آنها انگیزه دهید.
روز دوازدهم، نکته مدیریت و رهبری دوازدهم:
لیست کاری تنظیم کنید که جواب دهد.
- اگر مانند اکثر مردم در لیست کارهایتان وظایفی هست که از مقابله با آنها وحشت دارید،
- اگر کارهایتان زیاد و خستهکننده به نظر میرسند،
معمولاً به این دلیل است که به جای اینکه هرکدام را یک کار منحصر به فرد ببینید، آنها را به چشم یک پروژه کامل نگاه میکنید. برای ایجاد یک لیست کاری قابل دستیابی، هر پروژه را به کارهای کوچکی که به آسانی تکمیل میشوند، تقسیم کنید.
به عنوان مثال، «برنامهریزی جلسه راه اندازی یک سیستم» شامل کارهایی کوچک از جمله: ارسال ایمیل به شرکتکنندگان و رزرو اتاق جلسه است. اگر به جای اینکه بنویسید: «برنامهریزی جلسه راه اندازی»، همه این کارهای کوچک را در لیست کاری خود وارد کنید، انجام آنها آسانتر میشود، زیرا هر کدام جداگانه به فکر و زمان زیادی نیاز ندارند. به اندازه کافی از این کارهای کوچک تکمیل کنید تا پروژه بزرگ شما به زودی انجام شود.
روز ۱۳ و نکته مدیریت و رهبری ۱۳:
فراتر از انتظارات مشتری ظاهر شوید.
خشنود کردن مشتریان در هر اقتصادی یک مساله واضح است. اما فراتر از انتظارات مشتری بودن، در یک اقتصاد بد میتواند در حفظ مشتری تفاوت ایجاد کند.
از این چهار نکته استفاده کنید تا فراتر از انتظارات مشتری ظاهر شوید و مشتری دائمی کسب کنید:
۱) تاریخ سررسید پروژهها را از دست ندهید.
انجام کار پیش از موعد مقرر، به مشتری انعطافپذیری میدهد و نشان میدهد که شما کارآمد و مشتری-مدار هستید. هنگام توافق بر سر تاریخ سررسید فقط آن تاریخی را بپذیرید که میدانید میتوانید به آن برسید.
۲) سؤالات پیشگیرانه بپرسید.
وقتی به عنوان یک شریک با ملاحظه رفتار میکنید و نگرانی خود را از روند کار و نتیجه آن نشان میدهید، رضایت مشتری را کسب میکنید.
۳) در احترام گذاشتن به کارفرما زیادهروی نکنید.
احترام به مشتری مهم است، اما احترام بیش از حد شما را به عنوان یک پادو به مشتری معرفی میکند. با احتارم معقول و ثابت کردن خودتان به عنوان یک متخصص و نه یک پادو، اعتماد به نفس خود را نشان دهید.
۴) بازخورد بدهید.
هر فرآیندی میتواند بهبود یابد، و شما در موقعیتی منحصر به فرد برای ارائه بازخورد قرار دارید. اگر شرایط مناسب است، با مهارت، انتقادی متفکرانه و سازنده ارائه دهید.
روز ۱۴، نکته مدیریت و رهبری ۱۴:
۴ راهکار برای بهبود عملکرد تیم شما
مدیریت عملکرد تیم یک چالش است. با صرف زمان و تلاش بیشتر به موفقیت تیم خود کمک کنید.
۱) به تیم خود تفکر و دیدگاه مورد نیازشان را ارائه دهید.
با تشویق آنها به تفریح، فشارها را تسکین دهید و به آنها یادآوری کنید که کار تنها هدف زندگیشان نیست.
۲) با تمام اعضای تیم، نه فقط ستارههای آن، وقت بگذرانید.
خیلی آسان است که روی بهترین افراد تیم تمرکز کنید، اما موفقیت تیم به این وابسته است که هرکسی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.
۳) وقتی اوضاع مطابق برنامه پیش نمیرود، پسروی را بپذرید و از آن گذر کنید.
۴) روی موفقیت تیم متمرکز شوید.
به جای دستاوردهای فردی، آنچه را که با هم به دست آوردهاید، جشن بگیرید.
روز پانزدهم، نکته مدیریت و رهبری پانزدهم:
زمانبندی برای خود راهکاری برای تکمیل سریعتر لیست کاری
داشتن نظم شخصی سخت است. این ۳ کار را انجام دهید، تا هر روز کار خود را مولدتر انجام دهید.
۱) قبل از ظهر، سه کار را تکمیل کنید.
آمار نشان میدهد تیمی که در نیمه اول جلوتر است، به احتمال زیاد برنده بازی است. با دانستن اینکه پیش از ظهر حداقل سه کار را تکمیل کردهاید، از ناهار خود لذت ببرید.
۲) این دنباله را رعایت کنید: پروژهها را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید. و از طولانیترین قسمت شروع کنید.
ابتدا از بخشهای طولانیتر شروع کنید و مطمئن شوید که قسمتهای بعدی کوتاهتر میشوند. اگر طولانیترین قسمتها را برای آخر بگذارید، احتمالاً قبل از پایان روز اشتیاقتان را از دست خواهید داد.
۳) انجام همزمان کارهای مشابه.
ذهن با تکرار شکوفا میشود. میتوانید با در نظر گرفتن همزمان پروژههای مشابه، سریعتر پیشرفت کنید.
روز شانزدهم، نکته مدیریت و رهبری شانزدهم:
راهکارهایی برای جبران اشتباه
چگونه میتوانید اشتباهاتتان را جبران کنید.
اشتباه کردن اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است نحوه برخورد با آنها و مدیریت کردنشان است.
۱) به اشتباهتان اقرار کنید.
از عباراتی استفاده نکنید که دیگران بتوانند برداشت دیگری از حرف شما داشته باشند (دو پهلو صحبت نکنید!):
«ببخشید، اگر کسی را ناراحت کردهام!»
درمورد آنچه اشتباه کردید صریح و صادق باشید.
۲) همه چیز را درست کنید.
ببینید که برای رفع این اشتباه چه کاری میتوانید انجام دهید. به احساسات چه کسی صدمه زدهاید؟ چه خسارتی وارد کردهاید؟
۳) صحنه درست نکنید.
عذرخواهی بهانهای برای سخنرانی نیست. عذرخواهی کنید و از کانون توجه دور شوید. نشان دهید که شما آماده گذر از این نقطه هستید.
۴) در وهله اول از وقوع اشتباه جلوگیری کنید.
به این فکر کنید که از اقدامات و تصمیمات شما چه برداشتی میشود. پیشبینی و احتیاط میتواند از وقوع اشتباه جلوگیری کند.
روز هفدهم، نکته مدیریت و رهبری هفدهم:
همیشه زمان یادگیری است.
اجازه ندهید سنتان بر سر راه اشتیاق شما برای یادگیری قرار بگیرد.
رهبران موفق ذهن بازی برای مسائل جدید دارند، زیرا میدانند همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. اگر در یک زمینه متخصص شدهاید، به دنبال زمینههای دیگری باشید که بتوانید تخصص خود را به آنها انتقال داده و بکار بگیرید. در مواجهه با چالشها، حتی مواردی که قبلاً بارها با آنها روبرو شدهاید، رویکرد یادگیرنده اتخاذ کنید. سؤال بپرسید یا روشهای جدیدی برای حل مشکل پیدا کنید.
روز هجدهم، نکته هجدهم:
برای بیان اخبار بد آن را همانطور که هست با دیگران به اشتراک بگذارید.
هیچکس دوست ندارد که گوینده خبر بد باشد. با این حال، در این شرایط اقتصادی، به احتمال زیاد شما هم باید پیامهای ناخوشایندی را گزارش دهید.
برای بیان اخبار بد از این دستورالعملها استفاده کنید:
۱) برای بیان اخبار بد سعی نکنید آنها را زیبا جلوه دهید.
غالباً رهبران میخواهند از اعضای تیم یا همکاران خود محافظت کنند. فرض نکنید تیم شما نمیتواند اخبار بد را مدیریت کند. اگر اخبار بد را به همان بدی که هست به گوش دیگران برسانید، بعدها لازم نیست پیامهای دیگری را به آنها بدهید.
۲) پس از بیان اخبار بد برنامه خود را به اشتراک بگذارید.
زمانی که افراد خبرهای بدی را میشنوند، دوست دارند بدانند که اوضاع چگونه و چه زمانی بهتر میشود. در مورد تغییرات لازم و انتظاراتتان واضح و شفاف باشید.
۳) از دیگران بخواهید که در راه حل شرکت کنند.
آنچه که افراد میتوانند برای مشارکت انجام دهند، توضیح دهید. اخبار شما میتواند نقطه اشتراکی برای جمعکردن اعضای تیم و همکاری آنها باشد.
روز نوزدهم، نکته مدیریت و رهبری نوزدهم:
فقط نتایج و معیارهای مالی را اندازهگیری نکنید، ورودیها را هم در نظر بگیرید.
معیارهای مالی مفید و لازم هستند، اما آنها فقط بخشی از داستان را به شما میگویند.
معمولا افراد به معیارهای مالی بیشتر توجه میکنند، زیرا نتایج را به طور واضح اندازهگیری میکنند، اما به عنوان یک مدیر:
- وظیفه شماست که بر ورودیهایی که منجر به آن نتایج میشوند، تأثیر بگذارید.
- مواردی را که منجر به درآمد میشوند، مانند:
حفظ مشتری، کیفیت محصول و نرخ بازگشت مشتری را اندازهگیری کنید، تا اطمینان حاصل کنید که نتایج مالی مناسب را به روشی مناسب دریافت میکنید.
- افراد خود را بر روی ورودیهایی که بیشترین پیوستگی را با اهداف مالی شما دارند، متمرکز نگه دارید. اگر این فاکتورهای درگیر را ردیابی کنید، زمانی که شرایط خوب پیش نمیرود، قبل از آن که تاثیر خودش را بر نتایج نشان دهد، متوجه آن خواهید شد.
روز بیستم، نکته مدیریت و رهبری بیستم:
بیشترین استفاده از یک وضعیت شغلی بد
در این اقتصاد، افراد معدودی به ترک شغل خود فکر میکنند. متأسفانه، این بدان معناست که:
بسیاری از افراد در مشاغلی که دوست ندارند گیر کردهاند.
برای استفاده بیشتر از یک وضعیت شغلی بد سعی کنید از این سه نکته استفاده کنید:
۱) با افراد ارتباط برقرار کنید.
روابط غالباً وضعیت کاری را ایجاد یا ویران میکنند. در خارج از بخش خود و در بالاتر و پایینتر از سطح خود جستجو کنید تا افرادی را پیدا کنید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
۲) از طنز استفاده کنید.
- اگر در کار خود خوشحال نیستید، روشهایی را برای اضافه کردن طنز به روز خود بیابید.
- طنز سپری شدن زمان را آسان میکند
- و به شما کمک می کند خوشبینی خود را در یک وضعیت شغلی بد حفظ کنید.
۳) به شرایط خود راضی نباشید.
شاید مهمترین مسئله هنگامی که وقت آزاد دارید:
- کار بر روی رزومه،
- به روزرسانی پروفایل LinkedIn
- و بررسی شرایط کاری جدید باشد.
روز ۲۱، نکته ۲۱:
مانند یک ستاره راک بازاریابی کنید.
در دنیای امروز نوازندگان برای افزایش طرفداران و درآمد خود به وب و فنآوریهای دیگر تکیه میکنند. در ادامه چند نکته میبینید که میتوانید از شیوه بازاریابی آنها یاد بگیرید:
۱) اجازه دهید مشتریان برانند.
اینکه خودتان برای کنسرت زمان تعیین کنید و سپس منتظر حضور طرفداران بشینید را فراموش کنید. خوانندگان و یا نوازندگان میتوانند قبل از تعیین تورهای خود از طرفداران به صورت آنلاین نظرسنجی کنند. شما هم فکر کنید چگونه میتوانید قبل از شروع یک کار جدید، برای سرمایهگذاری، از پایین به بالا حمایت کسب کنید؟
۲) طرفداران خود را درگیر کنید.
بعضی از خوانندگان مسابقاتی را برگزار میکنند تا طرفدارانشان بتوانند در ایجاد موسیقی کمک کنند. مثلا ترانه بنویسند. در مورد شما هم، مشتریانی که در این فرآیند خلاقانه شرکت میکنند بیشتر احتمال دارد محصولات را خریداری و تبلیغ کنند.
۳) اجازه دهید طرفداران با برند شما بازی کنند.
گاهی خوانندگان به طرفدارانشان اجازه میدهند با کمک موزیک آنها، محصولات مشابهی تولید کنند. این کار میتواند در به دست آوردن مشتریان جدید و ایجاد درآمد موثر باشد. اگر اجازه دهید مشتریان با نام تجاری شما وارد بازی شوند، چه محصولات جدیدی را میتوانید کشف کنید؟
روز ۲۲، نکته مدیریت و رهبری ۲۲:
۴ نکته برای نوشتن ایمیل های بهتر
چند نکته برای پیام رسانی موثر وجود دارد:
۱) چیزی درخواست کنید.
هر نوشتهی تجاری شامل دعوت به یک کار یا call to action است. قبل از نوشتن ایمیل خود، باید بدانید که از مخاطبان خود چه درخواستی دارید.
۲) آن را شفاف و صادقانه بیان کنید.
هدف خود از نوشتن ایمیل را در آخرین پاراگراف ایمیل مدفون نکنید. اطلاعات مهم را در موضوع ایمیل و جمله آغازین آن قرار دهید.
۳) توضیح دهید.
فرض نکنید که مخاطب شما همه چیز را میداند. کلیهی اطلاعات مرتبط و لازم را در اختیار او قرار دهید.
۴) به آنها بگویید که چه فکر میکنید.
قبل از اینکه از مخاطبان خود بخواهید نظرشان را بیان کنند، شما باید نظر خود را بیان کنید.
روز ۲۳ و نکته مدیریت و رهبری ۲۳:
پس از قبول مسئولیت جدید آن را هوشمندانه انجام دهید.
اخراج و تعدیل نیرو افراد بیشتری را وادار به پذیرش مسئولیتهای جدید میکند. اگر از چالشهای جدیدی که با آنها روبرو هستید، هیجانزدهاید و یا اگر احساس میکنید چارهای جز قبول کردن ندارید، هنگام قبول مسئولیت جدید از این سه نکته استفاده کنید:
۱) با کسی که قبلا این مسئولیت را داشته صحبت کنید.
اگر به شخصی که قبل از شما این کار را انجام میداده است دسترسی دارید، با او مصاحبه کنید. تا آنجا که میتوانید در مورد آنچه از شما خواسته شده، اطلاعات کسب کنید.
۲) به دنبال همپوشانی باشید.
شاید این شانس وجود داشته باشد که شما در حال انجام وظایف مشابه مسئولیت جدیدی باشید که اخیراً پذیرفتهاید. هر زمان ممکن است به دنبال فرصتهایی باشید که با یک تیر دو نشان بزنید.
۳) کارها را محول کنید.
پس از قبول مسئولیت جدید ، کشف کنید کدامیک از بخشهای کار جدید را میتوانید به کسی که بهتر انجامش میدهد، واگذار کنید. این کار از زیر مسئولیت شانه خالی کردن نیست، بلکه مدیریت خوب است.
روز ۲۴ و نکته مدیریت و رهبری ۲۴:
مدیران را وادار به توجه به مشتریان کنید.
آیا در جلب توجه رئیس خود برای توجه به آنچه مشتریان به آن اهمیت میدهند، مشکل دارید؟
Robert Dotson مدیرعامل T-Mobile دو هفته برای آموزش و کار به عنوان نماینده فروش در یک فروشگاه خرده فروشی همکاری کرد، ممکن است این موضوع الهام بخش رئیش شما شود تا سرمایهگذاری مشابهی را انجام دهد. اگر این کار جواب نداد، راههایی را برای آوردن مشتری پیش رئیس خود پیدا کنید. به عنوان مثال:
ممکن است رویدادی برگزار کنید که مدیران ارشد بتوانند مستقیماً با مشتریان در تعامل باشند و یا مشتری وفاداری را به دفتر مرکزی خود دعوت کنید تا به مدیران بازخورد صریحی نسبت به محصولات یا خدمات شما ارائه دهند.
روز ۲۵، نکته مدیریت و رهبری ۲۵:
۴ نکته برای آشتی دوباره با صندوق ورودی ایمیل(inbox)
برای بسیاری از ما، وضعیت صندوق ورودی ایمیل خجالتآور است:
بزرگ، بینظم و پر از ایمیلهای پاسخ داده نشده!
این نکات را امتحان کنید تا بتوانید پیامهای خود را بهتر مدیریت کنید:
۱) ذخیره کنید، اما نه بیش از حد.
برای یافتن ایمیل قدیمی از امکان جستجو استفاده کنید. زمانی که صرف میکنید تا تصمیم بگیرید که یک ایمیل را کجا قرار دهید، و همینطور زمانی که بعدا تلاش میکنید تا به یاد بیاورید آن را در چه پوشهای قرار دادهاید، میتواند صرف پاسخ به پیامهای مهم امروزتان شود.
۲) از هر مبحث فقط یک ایمیل را نگه دارید.
اگر آخرین ایمیل، زنجیره پاسخها را در خود داشته باشد، نیازی به نگه داشتن همه ایمیلهای یک زنجیره نیست.
۳) نگهداری روزانه انجام دهید.
هر روز چند لحظه صرف کنید تا ایمیلهایی را که لازم ندارید، پاک کنید.
روز ۲۶، نکته ۲۶:
مدیریت اختلافات در تیم
اختلافات در تیم برای همکاری خلاقانه یک تیم ضروری است. بدون اختلاف نظر، تلفیق ایدهها یا بحث در مورد موضوعات اتفاق نمیافتد. اما هنگامی که اختلاف نظر به خوبی مدیریت نشود، همکاری خلاقانه را از بین میبرد.
اختلافات در تیم را با ایجاد قوانین اساسی مولد نگه دارید.
به اعضای تیم دو انتخاب بدهید:
- با اختلاف نظر روبرو شوید و آن را کنترل کنید.
- یا فراموشش کنید.
موافقت کنید که مسائل را به محض بوجود آمدن به بحث بگذارید. وقتی ارائه بازخوردها اختلافات در تیم را افزایش میدهد، عجله نکنید تا اوضاع را مرتب کنید. در عوض، اعضای تیم را به صورتی کنار هم بنشانید که از شخصی شدن اختلاف جلوگیری کنید:
مسائل و ایدهها را روی یک تخته سفید بنویسید و افراد را در اطراف آن به شکل یک نیم دایره بنشانید تا علیه موضوع با هم متحد شوند، نه علیه یکدیگر.
روز ۲۷، نکته مدیریت و رهبری ۲۷:
چگونه میتوان در یک نقش رهبری جدید پیروزیهای زودهنگام به دست آورد؟
اگر در حال انتقال به یک نقش رهبری جدید هستید، اقدامات شما در ماههای اول میتواند موفقیت و یا شکست شما را مشخص کند.
از این مراحل استفاده کنید تا پیروزیهای اولیهای را که منجر به پیشرفتهای عملی و مالی محسوس میشوند، به دست آورید:
۱) برترین اولویتها را تعیین کنید.
اهداف اصلی که باید در چند سال اول که در این نقش هستید، محقق کنید.
۲) مرکز ثقل را مشخص کنید.
فرایندی که پیروزهای اولیه در آن محتمل باشد و از برترین اولویتهای شما پشتیبانی کند.
۳) برای اطمینان از موفقیتهای سریع، پروژههای آزمایشی را در مرکز ثقل آغاز کنید.
پیروزیهای اولیه را به روشی که فکر میکنید گروه شما باید کار کند، بدست آورید. به عنوان مثال، اگر میخواهید در گروه خود همکاری بیشتری ببینید، تیمهایی را با اعضای دپارتمانهای مختلف سازمان ایجاد کنید تا پروژههای آزمایشی را که طراحی کردهاید، هدایت کنند.
روز ۲۸، نکته مدیریت و رهبری ۲۸:
اولویت بندی کارها:روی آنچه مهم است تمرکز کنید، نه آنچه فوری است.
هر پنج دقیقه چک کردن ایمیل ممکن است باعث شود احساس کنید سرتان شلوغ است و یا مهم هستید، اما به شما کمک نمیکند که به لیست کارهای مهم خود برسید. اضطراب مداوم، باعث میشود از انجام کارهای واقعی که نیاز است به آنها رسیدگی شود، باز بمانید.
- لیستی از سه موردی که مهم است هر روز انجام شوند، ایجاد کنید.
- آنها را بنویسید و لیست را روی میز خود در جایی که در دیدتان باشد، نگه دارید.
- از لحظات آزاد روز خود برای بررسی این لیست استفاده کنید، نه برای چک کردن صندوق ورودی ایمیل.
- بیشتر موارد «فوری» میتوانند منتظر بمانند تا شما زمان لازم برای تمرکز روی این پروژههای حیاتی را داشته باشید.
- در اولویت بندی کارها موارد مهم را به فوری ترجیح دهید.
روز ۲۹، نکته مدیریت و رهبری ۲۹:
آیا باید در رهبری تغییرات بهتر عمل کنید؟
تغییر در سازمانهای امروزی موضوعی دائمی است. رهبران باید سازگار، انعطافپذیر و مبتکر باشند.
با این حال، تلاش برای بهتر شدن در ایجادِ تغییر میتواند یک چالش بزرگ و مبهم باشد. به جای استفاده از یک سبک رهبری کامل، با آزمایشهای کوچک شروع کنید:
- روش جدیدی را برای محول کردن کارها امتحان کنید.
- رویکردهای مختلف را برای برقراری ارتباط بین دیدگاه و انتظارات خود آزمایش کنید.
- روشهای جدید ارائه بازخورد را آزمایش کنید.
- در مورد آنچه کار میکند و آنچه نمیکند تأمل کنید.
این مراحل کوچک قابل مدیریت است و آنچه که از این آزمایشها یاد میگیرید به شما در شکلگیری مهارتهای رهبری تغییرات کمک میکند، ضمن اینکه چگونگی رخداد تغییرات را مدلسازی میکند.
روز ۳۰، نکته مدیریت و رهبری ۳۰:
از قرار دادن محدودیت برای نوآوری نترسید.
google مدتهاست به دلیل نوآوریش مورد تحسین اندیشمندان و مبتکران قرار گرفته است. اما حتی google هم نیاز به محدودیت برای نوآوری دارد.
این شرکت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد:
برای اطمینان از اینکه ایدههای صحیح، منابع و توجه مدیران ارشد را به دست آورند، استفاده از فرایندهای رسمی را آغاز میکند.
تصور نکنید که فرایندها و محدودیتها باعث مهار نوآوری میشوند. بلکه اغلب با تمرکز خلاقیت و کمک به اختصاص بودجه به پروژههایی با بالاترین بازدهی، نوآوری را تسریع میکنند.
- فرآیندی ایجاد کنید تا نوآوری را سازماندهی و هدایت کنید.
- مطمئن شوید که این روند به یک بار مسئولیتی اضافه تبدیل نشود و ایدههای نوآورانه را با کاغذبازیهای اضافی و غیر ضروری از بین نبرد.
روز ۳۱، نکته مدیریت و رهبری ۳۱:
چگونه الهام بخش تیم خود باشید.
به عنوان یک مدیر، یکی از مسئولیتهای اصلی شما الهام بخشیدن به تیمتان است:
- اینکه به آنها انگیزه دهید تا بهترین نسخه خود را در کار ارائه داده،
- تغییرات دشوار را انجام دهند
- و بر موانع بزرگ غلبه کنند.
مهارتهای ارتباطیتان میتواند باعث الهام بخش بودن و یا مانع از آن شود.
برای پیشرفت در این مهارت، سعی کنید به شکل یک چالش دعوت به عمل کنید.
به عنوان مثال:
«ما میتوانیم کسب و کار در حال نابودی خود را زنده کنیم.»
این رویکرد باعث میشود افراد شما بدانند که اگر تیم جدید و بهتری میخواهند، باید برای آن تلاش کنند. شما رهبری را بر عهده میگیرید، اما به پشتیبانی آنها نیاز دارید. همانطور که چالش را مطرح میکنید، آنها را امیدوار کنید. این به تیم شما کمک میکند تا انتخابهای دشوار اما لازم برای زنده ماندن و موفقیت در شرایط فعلی را بپذیرند.
روز ۳۲، نکته مدیریت و رهبری ۳۲:
چگونه هزینه شکست را کاهش دهیم؟
شکست در روند نوآوری میتواند پرهزینه و وقتگیر باشد. بنابراین چرا میزان شکست خود را تا حد ممکن به صفر کاهش ندهید؟
- این یک هدف والا است، و تعداد کمی از شرکتهای مبتکر تاکنون به آن دست یافتهاند.
- علاوه بر این، شکست برای نوآوری مهم است، وگرنه چه راه دیگری برای یادگیری وجود دارد؟
به جای حذف شکست، با انجام سه کار زیر بر کاهش هزینههای شکست تمرکز کنید:
۱) آزمایشهای خود را ارزانتر کنید.
نیازی نیست که آزمایشات گران باشند. برای آزمایشِ یک مفهوم نیازی به از تو خلق کردن آن نیست. روشهای کم هزینهای را برای آزمایش فرضیات پیدا کنید.
۲) ترتیب آزمایشات را تغییر دهید.
فرضیات استراتژیک را قبل از فرضیات منطقی آزمایش کنید. نیاز بازار را قبل از تکمیل یک محصول بررسی کنید.
۳) سریعتر تصمیمگیری کنید.
سازمانهای بزرگتر غالباً اجازه میدهند ایدههای بد بیشتر باقی بمانند! تصمیمگیری را هنگام نوآوری تسریع کنید و پروژههای ناقص را قبل از اینکه هزینه و زمان شما را هدر دهند، کنار بگذارید.
روز ۳۳، نکته مدیریت و رهبری ۳۳:
۴ صفت یک رهبر خلاق
مهارتهای رهبری قدیمی در دنیای پر سرعت و در حال تحول امروزی کارایی نخواهند داشت. تنها رهبران خلاقی که دوراندیش و همدل هستند، موفق میشوند.
در ادامه 5 راهکار معرفی میشود که با به کارگیری آنها میتوانید به عنوان یک رهبر خلاق موفقیت کسب کنید:
۱) به جای فرمان صادر کردن، تیم و سازمان خود را به سمت موفقیت رهبری کنید.
۲) به جای مدیریت افراد بر روی توانمندسازی آنها کار کنید. دانش، تجربه و راهحلهای فراوانی وجود دارند که در انتظار کشف به سر میبرند. باید به افراد کمک کنید تا آنها را کشف کنند.
۳) احترام در سازمان را با احترام گذاشتن بهبود ببخشید، نه با تقاضا کردن آن.
۴) بدانید که چگونه موفقیت و شکست را مدیریت کنید.
۵) در مدیریت خود بخشندگی نشان دهید و حریص نباشید. در مورد موفقیتهای خود فروتن باشید و هر زمان که ممکن است به دیگران هم فرصت درخشش بدهید.
روز ۳۴، نکته مدیریت و رهبری ۳۴:
راهکار برای موفقیت پروژه.
بسیاری از نوآوریهای حوزه فناوری اطلاعات آنطور که وعده داده میشوند، پیش نمیروند، و بیشتر اوقات تقصیرها به گردن حمایت کم و اهداف تجاری نامشخص میافتد. هیچ سازمانی نمیتواند از عهده این اتلاف وقت و هزینه برآید.
اما اگر یک پروژه فناوری اطلاعات را مدیریت میکنید، چگونه میتوانید شانس موفقیت پروژه خود را بالا ببرید؟
تشخیص و رفع رفتارهای مخاطره آمیزی که چنین پروژههایی را با شکست روبرو میکنند، راه حل مناسبی است.
این آزمون را در نظر بگیرید:
۱) آیا تیم پروژه بدون در نظر گرفتن آنچه برای موفقیت پروژه لازم است، مهلت تعیین کرده است؟
۲) آیا حامی پروژه فاقد پتانسل لازم برای پشتیبانی از تلاش تیم است؟
۳) آیا ذینفعان قدرتمند پروژه، با فرآیندهای تصویب رسمی مخالفند؟
۴) آیا اعضای تیم در گزارش مشکلات و مسائل پروژه با مشکل روبرو هستند؟
۵) آیا در روند استخدام اعضای تیم حق دخالت کمی دارید؟
اگر پاسختان به هر یک از این سؤالات مثبت است، پروژه شما در معرض خطر است. مشکل را از طریق مکالمه صادقانه با حامی و همینطور تیم پروژه خود اصلاح کنید.
روز ۳۵، نکته مدیریت و رهبری 35:
راهکار رفتار با رئیسی که عاشق جلسات طولانی است.
رئیس شما عاشق جلسات طولانی است. با این حال او تنها کسی است که به این موضوع علاقه دارد.
چرا که:
این گردهماییها سازنده نیستند و زمانی را که باید صرف کارهای واقعی شود، به هدر میدهند.
به طوری که برای انجام کارهای مهمتر:
- برخی از شما صبحها زودتر میآیید
- یا تا دیر وقت در شرکت میمانید
- و یا آخر هفتهها هم کار میکنید.
- تعدادی از همکاران شما حتی به دنبال شغل جدید هستند.
آیا کاری هست که بتوانید برای کاهش زمان جلسات طولانی انجام دهید؟
بله، اما باید با دقت قدم بردارید. برخی از مدیران از جلسات طولانی استفاده میکنند تا احساس کنند بر همهی امور کنترل دارند.
بنابراین:
- انتقادات و پیشنهادات خود را در قالب کلمات مثبت به رئیستان ارائه دهید.
- به او بگویید راههایی را میبینید که استفاده از آنها موجب صرفهجویی در زمان میشود.
- پیشنهاد کنید قبل از جلسه موضوعات مورد نظرش را به اطلاع همه برساند تا بقیه نیز بتوانند قبل از جلسه افکار خود را نظم دهند.
- وقتی این اتفاق بیفتد، ایدهها جریان پیدا میکنند و کارهای بیشتری انجام میشود. همچنین زمان با ارزشی برای مدیر شما ذخیره میشود.
- اگر پیشنهادات شما باعث میشود رئیستان احساس کند که به نگرانیهای او توجه میکنید، ممکن است زمان جلسات را کمتر کند و به همه اجازه دهد سر کار خود برگردند.
روز ۳۶، نکته مدیریت و رهبری ۳۶:
چگونه حس ناخوشایند ناشی از پیامهای بی پاسخ را مدیریت کنیم.
همه ما تجربه ایمیل یا پیامهای بیپاسخ را داشتهایم. در این موقعیت معمولا با چنین احساسی روبرو میشویم:
چه اشتباهی مرتکب شدهام؟
در ادامه ۳ نکته برای مقابله با حس ناخوشایند ناشی از پیامهای بی پاسخ آورده شده است:
۱) فکر نکنید با شما مشکل شخصی دارند.
معمولا توضیحی منطقی برای این سکوت وجود دارد. شاید کارفرما هنوز برای این سمت بودجه دریافت نکرده است یا همکارتان هیچ اطلاعات جدیدی برای به اشتراک گذاشتن با شما ندارد. فرض نکنید که کار اشتباهی انجام دادهاید، اما درک کنید که ممکن است فرد اولویتهای دیگری داشته باشد.
۲) مرتبا با ارسال پیامهای پیگیری، مزاحمت ایجاد نکنید.
در دنیای پر مشغله امروز، گاهی اوقات همه کاری که افراد میتوانند انجام دهند، پاسخگویی به مسائل حیاتی و اولویتهای اصلی است. اگر کار شما جز این موارد نیست، با ایمیل یا تماسهای مکرر برای پیگیری مزاحمت ایجاد نکنید.
۳) احساسات خود را مدیریت کنید.
پس از پیگیری، فرض کنید که دیگر جوابی نخواهید شنید. در این صورت اگر دوباره جوابی بشنوید، سورپرایز خواهید شد. اگر نه، انرژی خود را صرف ناراحتی و استرس برای آن نکردهاید.
روز ۳۷، نکته مدیریت و رهبری ۳۷:
متقاعد کردن دیگران به تغییر با از بین بردن گزینههای انتخاب
متقاعد کردن دیگران به تغییر آسانتر خواهد بود، وقتی فرد فرصت دارد قبل از رخدادِ یک تغییر، آن را تجربه کند. گاهی با حذف انتخاب میتوانید دیگران (یا خودتان) را وادار کنید که چیز جدیدی را امتحان کنند.
به عنوان مثال:
یکی از مدیرانی که میخواست اعضای تیمش به جای اینکه همیشه برای پیدا کردن راه حل به او روی بیاورند، از یکدیگر کمک بگیرند، به یک تعطیلات سه هفتهای رفت. در حالی که او خارج از دفتر کار بود و نمیشد با او ارتباط برقرار کرد، افرادی که مستقیم به او گزارش میدادند، برای برطرف کردن سوالات حیاتیشان چارهای جز مراجعه به یکدیگر نداشتند.
روز ۳۸، نکته مدیریت و رهبری ۳۸:
بالا بردن مقاومت در برابر مشکلات
رهبران در این دوره زمانی که تغییرات به سرعت اتفاق میافتند، به سه مهارت مقاومت، قاطعیت و سازگاری بیش از هر زمان دیگری احتیاج دارند. خبر خوب این است که اگر این مهارتها در رهبری شما وجود ندارند، میتوانید با مدیریت افکار، اعمال و رفتارهای خود آنها را توسعه دهید.
در ادامه چند راهکار ساده برای بالا بردن مقاومت در برابر مشکلات میبینید:
مثبت فکر کنید.
امیدوار و خوشبین باشید. روی آنچه میخواهید تمرکز کنید، نه آنچه که میترسید از دست بدهید.
واقعیات را بپذیرید.
بپذیرید که تغییر با یا بدون شما اتفاق میافتد. بدانید چه چیزی خارج از کنترل شماست.
قاطعانه عمل کنید.
با مشکلات مقابله کنید؛ از آنها دوری نکنید.
چشمانداز بلند مدت داشته باشید.
بر روی یک رویداد درجا نزنید.
روز ۳۹، نکته مدیریت و رهبری ۳۹:
۴ نکته برای مدیریت و رهبری با پرسیدن سؤال
مدیران وقتی با مشكلی مواجه میشوند، فوراً راه حل خودشان را پیشنهاد میكنند. به جای این کار با پرسیدن سؤال، میتوانید به اعضای تیم کمک کنید تا راهحلهای خود را ارائه کرده و اعتماد به نفس و مهارتهای خود را بهبود ببخشند.
برای مدیریت و رهبری با پرسیدن سؤال این نکات را در نظر داشته باشید:
۱) پایان سوالات را باز نگه دارید.
سؤالات محرکی بپرسید که اعضای تیم را ترغیب به فکر کردن کنند. سوالات را با چرا یا چگونه شروع کنید.
۲) سوالات هدایت کننده نپرسید.
از پرسیدن سؤالاتی که جواب آنها را میدانید، خودداری کنید.
۳) مشوق راه حلها باشید.
مثلا بپرسید:
پیشنهاد میکنید برای به دست آوردن بهترین نتیجه چه کاری انجام دهیم؟
۴) یک فرهنگ مشوق پرسیدن سؤال ایجاد کنید.
از اعضای تیم بخواهید تا سؤالات مهم و حیاتی را به جلسات بیاورند، و نشان دهید که برای سؤالات آنها ارزش قائل هستید.
روز ۴۰، نکته مدیریت و رهبری ۴۰:
چگونه افرادی را با روحیه همکاری و کار تیمی استخدام کنیم.
در دنیای امروز، موفقیت یک شرکت به:
- روحیه همکاری و کار تیمی کارکنان،
- توانایی آنان در اشتراکگذاری دانش
- و مدیریت صحیح منازعات در تیمها بستگی دارد.
به عنوان یک مدیر، باید به پرورش فرهنگی کمک کنید که در آن این تواناییها شکوفا میشوند.
یکی از راههای تقویت روحیه همکاری و کار تیمی در سازمان استخدام برای همکاری است.
- اطمینان حاصل کنید که داوطلبانِ ورود به سازمان با حداکثر تعداد افراد سازمان مصاحبه میشوند.
- در طول مصاحبهها، سناریوهای کاری واقعی را به داوطلبان ارائه دهید و بپرسید که چه عکس العملی خواهند داشت. پاسخ آنها بینشی ارزشمند در مورد روحیه همکاریشان در اختیار شما قرار میدهد.
روز ۴۱، نکته مدیریت و رهبری ۴۱:
از برچسب زدن به کارکنان خودداری کنید.
در هفته اول رهبری تیم جدید، احتمالاً کارکنان جدید خود را بر اساس برداشتتان از هوش، همکاری و ابتکار عملشان، به دو گروه تقسیم میکنید:
- کسانی که به آنها اعتماد خواهید کرد
- و کسانی که به آنها اعتماد نخواهید کرد.
این دستهبندی و برچسب زدن به کارکنان لازم اما پر ریسک است. برچسبهایی که به افراد میزنید، باقی میمانند.
اگر در برچسب زدن به کارکنان مرتکب اشتباه شده باشید:
- برای کارمندانی که در موردشان اشتباه برداشت کردهاید تغییر دیدگاه شما مشکل خواهد بود.
- شما مطابق باور و دیدگاه خود آنها را مدیریت خواهید کرد
- و از مشارکت آنها کاسته خواهد شد.
برای جلوگیری از این اتفاق:
- اولین برداشتهای خود را آزمایش کنید.
- با کارمندان خود آشنا شوید.
- کشف کنید که آنها در چه مواردی خوب هستند و در کدام موارد باید پیشرفت کنند.
بدین ترتیب برچسب زدن به کارکنان دقیقتر و رویکرد مدیریتی شما مؤثرتر خواهد بود.
روز ۴۲، نکته مدیریت و رهبری ۴۲:
بهترین راهکارها برای یک مدیریت موفق
مدیریت موفق از نیازهای هر سازمانیست.
قابليتهاي فردي و گروهي، موفقيت پايدار سازمان را فراهم مينمايد. مدیریت با همسوسازي اهداف فردي، گروهي و سازماني در جهت رشد سازمان تلاش ميكند.
گویند که در سپاه نادر، پیری جنگآور سپاه دشمن را به وحشت انداخته بود و مبارزه جانانهای به نمایش گذاشته بود. نادر که از مهارت جنگجوی سالخورده، انگشت به دهان مانده بود، دستور داد او را به حضورش بیاورند.
پیر بر خلاف میل باطینیاش، چون سرگرم حماسه آفرینی بود، به سوی نادر شتافت.
عرقریزان و خسته، به نادر گفت:
«چرا مرا از وسط میدان، فرا خواندهای؟»
نادر به او گفت:
«با این گونه نبرد کردن، همه را شگفتزده کردهای. آن زمان که کشور مورد تاخت و تاز بود، چرا این گونه ظاهر نشدی؟»
پیر در جواب گفت:
«آن زمان تو نبودی!»
دنیایی معنا در تفسیر این جمله نهفته است:
مدیریت موفق از پیر فرسوده نیز حماسه میآفریند و روح تازهای در کالبد یک سیستم میدمد.
روز ۴۳، نکته مدیریت و رهبری ۴۳:
برای بهبود تیم خود، ابتدا روی خودتان کار کنید.
بهبود تیم يك تیم بزرگ بدون در اختيار داشتن بازيگران بزرگ امكانپـذير نيـست. امـا چگونـه مـيتـوان بـه بازيگران خوب دست يافت؟
براي جذب افراد خوب:
- يا بايد آنها را استخدام كرد
- و يا تربيتشان نمود.
در هر حال آنچـه قبل از آن الزامي است، اين است كه ابتدا خود ما ويژگيهاي يك بازيگر خوب را بشناسيم و آنها را در خود داشته باشيم. ما با ارتقاي خويش موجب بهبود تیم خود میشویم. اما اگر در موقعيت رهبری تیم قرار داشته باشـيم، ايـن امـر (داشتن ويژگيهاي يك بازيگر خوب براي تیم) امري حياتي است. چرا كه توصيههاي شما آنگاه اثر مـيكنـد كـه خود، نمونه و الگو باشيد.
روز ۴۴، نکته مدیریت و رهبری ۴۴:
۱۰ استراتژی برای افزایش بهره وری کارکنان
بهره وری کارکنان در محل کار کمی شبیه تنفس است. زیرا:
برای حفظ شرکت شما حیاتی است و هنگامی که اوضاع رو به راهست، خیلی به آن فکر نمیکنید.
۱۰ راهبرد کلیدی برای افزایش بهره وری کارکنان در محل کار وجود دارد:
- تیم خود را با ابزارهای مناسب تجهیز کنید.
- هماهنگی فرهنگی با استخدام بهتر
- بهبود مهارتهای کارکنان با آموزش
- با کنار گذاشتن کنترل بیش از اندازه کارکنان، مشوق استقلال آنها باشید.
- تمرکز بر آینده با ارتباطات روشن و شفاف
- افزایش بهره وری کارکنان با تشویق مراقبت از خود
- با دورکاری، کار بیشتری انجام دهید.
- افزایش رضایت کارکنان با پاداش و مزایای عالی
- از طریق اندازهگیری بهره وری ، بینش کاری به دست آورید.
- با بالا بردن روحیه، کارها را با کیفیت عالی انجام دهید.
روز ۴۵، نکته مدیریت و رهبری ۴۵:
نوآوری با امکانات کم
حتی شرکتهای بزرگ نیز زمانی که با کمبود منابع و زمان مواجه میشوند، مانند استارتآپها به نوآوری نیاز دارند.
در ادامه ۴ راهکار برای نوآوری با امکانات کم و در شرایط اقتصادی سخت آورده شده است:
۱) بودجه بزرگ را فراموش کنید.
لازم نیست نوآوری پرهزینه باشد. برای مثال به ابزار تحقیق بازار آنلاین و نمونههای اولیه مجازی برای آزمایش ایدهها تکیه کنید.
۲) در بازار واقعی آن را آزمایش کنید.
زمان خود را صرف بینقص کردن ایدههای خود نکنید. یک طرح به اندازه کافی خوب را انتخاب کنید، سپس در بازار آن را آزمایش و اصلاح کنید.
۳) روی عملی ساختن ایده تمرکز کنید، نه برنامهریزی همه جزئیات.
۴) تصمیم بگیرید و حرکت کنید.
شرایط سخت نیاز به تصمیمگیری سریع دارد. نترسید که ایدههای در حال شکست خود را کنار بگذارید. با این کار برای ایده خوب بعدی منابع باارزش را آزاد خواهید کرد.
روز ۴۶، نکته مدیریت و رهبری ۴۶:
جلوگیری از تصمیمات اشتباه با درگیر کردن یک شخص بی طرف
ما هر روز تصمیمات بیشماری میگیریم:
- چه زمانی یک جلسه را برگزار کنیم،
- چه کسی را برای ایفای یک نقش حیاتی استخدام کنیم،
- کی یک پروژه جدید را قبول کنیم.
برای تصمیمگیریهای پر ریسک که حتی یک اشتباه، ممکن است نابود کننده باشد، یک فرد بیطرف را در فرایند تصمیمگیری خود درگیر کنید:
- شخصی با دیدگاه تازه و بدون تعلق احساسی به موضوع میتواند کمک کند متوجه شوید کدامیک از تصمیمگیریهای شما ممکن است به اشتباه تحت تأثیر تجربیات گذشته باشد.
- از یکی از همكاران خود از بخشهای دیگر یا یک مشاور خارجی بخواهید كه این نقش را بازی كند.
- تصمیمگیریهای مهم و حیاتی، ارزش این را دارند که به دنبال آن نظر اضافی باشید.
روز ۴۷، نکته مدیریت و رهبری ۴۷:
زمانی که تاریخ سررسید ندارید، چگونه به خودتان انگیزه میدهید؟
تاریخ سررسید نیروی قدرتمندی است که مهمترین کارها را مشخص میکند و باعث تمرکز و تکمیل وظایف میشود.
پروژههایی که تاریخ سررسید مشخصی ندارند میتوانند برای هفتهها، ماهها یا حتی سالها در لیست وظایف سرگردان بمانند.
گاهی این اتفاق میافتد به این دلیل که از کار کردن بر روی یک پروژه لذت نمیبرید و بنابراین هر وقت بتوانید انجام آن را به تعویق میاندازید. اما بعضی اوقات، واقعا نرسیدید یک پروژه را انجام دهید، چرا که برای انجام کارهای با تاریخ سررسید مشخص تحت فشار بودید. معمولا برای تاخیر در انجام کارهایی که تاریخ سررسید ندارند، از طرف افراد دیگر مورد انتقاد قرار نمیگیرید ولی از درون، خودتان را به خاطر پروژههای دست نخورده سرزنش میکنید. هچنین در موارد مهمی که فوریت ندارند، این اضطراب وجود دارد که ممکن است هر لحظه شخصی از شما درباره وضعیت آن سؤال کند و شما هم چیزی برای ارائه نداشته باشید.
روز ۴۸، نکته مدیریت و رهبری ۴۸:
۳ اشتباه استراتژی که باید از آنها جلوگیری کرد.
مراقب این اشتباهات استراتژی رایجی که در شرایط خوب و بد مانع بسیاری از شرکتها شدهاند، باشید و از آنها جلوگیری کنید:
اولین اشتباه استراتژی ۱) تجارتی را که عملکرد پایینی دارد، حفظ میکنند.
اکثر شرکتها تجارتی دارند که نباید در آن فعالیت کنند. این تجارتها را کنار بگذارید تا بتوانید روی چشماندازهای امیدوار کنندهتر تمرکز کنید.
دومین اشتباه استراتژی ۲) بر رشد مداوم ناکید دارند.
چشمانداز امیدوار کنندهتر ممکن است به معنای تجارت جدید نباشد. به جای تمرکز بر گسترش و رشد، به این فکر کنید که چگونه میتوانید تجارت فعلی خود را بهبود ببخشید و موقعیت خود را تقویت کنید.
سومین اشتباه استراتژی ۳) صرفهجویی در هزینهها را کاهش میدهند.
وقتی اوضاع بهتر میشود، بسیاری از شرکتها کمتر به فکر مسائل اقتصادی میافتند. فقط به این دلیل که دیگر شرایط بهتر از آن است که برای بقای شرکت تلاش کنید، صرفهجویی را متوقف نکنید. سادگی در هر بازاری یک دارایی است.
روز ۴۹، نکته مدیریت و رهبری ۴۹:
مدیریت عملکرد کارکنان و مزایای آن برای سازمان و کارکنان
مدیریت عملکرد فرآیند همکاری با کارکنان است، تا به این وسیله نقاط قوت و ضعف عملکردشان شناسایی شده و راهحلهایی برای مولدتر بودن آنها ارائه شود.
روز ۵۰، نکته مدیریت و رهبری ۵۰:
تاثیر سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان بر کارآیی کارکنان در سازمانها
برای بهبود کیفیت عملکرد نیروی کار که جنبهی مهمی در مدیریت منابع انسانی است، از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده میشود.
ارزیابی عامل مهمی در شناسایی استعداد و ظرفیت افراد است. سازمانها به کشف بهرهوری کارکنان به منظور افزایش حجم تولید و خدمات و ایجاد تغییر مثبت نیاز دارند.
سلام شب شما بخیر
من علی مروتی هستم ممنون که اومدین در وب سایتم خیلی شادم که با وب سایتتون اشنا شدم
مطالب خیلی خوبی بودن اما ی کی 2 تا مورد کوچیک هستش که بنظرم اونارو هم در نظر بگیرین تاثیر بهتری در مخاطب میزاره
سلام
ممنون از شما
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.